سوء تغذیه، علامت و راهکارهای درمانی آن (بخش اول)

بدن نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف بسیاری دارد که هم برای رشد و هم پیشگیری از بیماری‌ها حیاتی هستند. از این ویتامین‌ها و مواد معدنی اغلب به عنوان ریزمغذی یاد می‌شود. آن‌ها به طور طبیعی در بدن تولید نمی‌شوند، بنابراین باید آنها را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 14 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوء تغذیه، علامت و راهکارهای درمانی آن (بخش اول)
ویتامین A گروهی از مواد مغذی مهم برای سلامت چشم و عملکرد و سلامت تولید مثل در مردان و زنان است.
 
چکیده : بدن نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف بسیاری دارد که هم برای رشد و هم پیشگیری از بیماری‌ها حیاتی هستند. از این ویتامین‌ها و مواد معدنی اغلب به عنوان ریزمغذی یاد می‌شود. آن‌ها به طور طبیعی در بدن تولید نمی‌شوند، بنابراین باید آنها را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 819 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

سوء تغذیه، علامت و راهکارهای درمانی آن (بخش اول)

مقدمه

مقدار هر ماده مغذی که باید مصرف کنید بستگی به سن شما دارد. بسیاری از خوراکی‌هایی که از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری می‌کنید مانند غلات، نان و شیر، برای جلوگیری از سوء تغذیه با مواد مغذی مورد نیاز غنی شده‌اند. اما گاهی اوقات بدن شما قادر به جذب مواد مغذی خاصی نیست حتی اگر آنها را مصرف کنید. کمبود در هر یک از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما امکان پذیر است. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد بعضی از موارد سوءتغذیه رایج و اجتناب از آنها اطلاعات بیشتری کسب نمایید.


انواع موارد سوء تغذیه 

کمبود آهن

یکی از شایع ترین موارد سوء تغذیه در سراسر جهان، کمبود آهن است. کمبود آهن می‌تواند منجر به آنمی یا کم خونی شود. آنمی اختلال خونی است که باعث خستگی، ضعف و انواع مختلفی از علائم می‌شود.
آهن در خوراکی‌هایی همچون سبزیجات برگ دار سبز تیره، گوشت قرمز و زرده تخم مرغ یافت می‌شود. آهن به بدن شما کمک می‌کند تا گلبول قرمز تولید کند. هنگامی که دچار کمبود آهن هستید، بدن شما گلبول‌های قرمز کمتری تولید می‌کند. گلبول‌های قرمزی که بدن تولید می‌کند، کوچک‌تر و ضعیف‌تر از سلول‌های خونی سالم هستند. همچنین کمتر قادر به انتقال اکسیژن به بافت‌ها و اندام‌های شما هستند.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیش از ۳۰ درصد از جمعیت جهان دچار کم خونی هستند. بسیاری از این افراد به دلیل فقر آهن مبتلا به کم خونی شده‌اند.
در واقع، فقر آهن تنها کمبود تغذیه‌ای است که هم در کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه شایع است. کم خونی فقر آهن بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد که اکنون به عنوان یک بیماری همه گیر بهداشت عمومی شناخته شده است.
 

کمبود ویتامین A

ویتامین A گروهی از مواد مغذی مهم برای سلامت چشم و عملکرد و سلامت تولید مثل در مردان و زنان است. همچنین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها دارد.
به گفته سازمان جهانی بهداشت، کمبود ویتامین A عامل اصلی نابینایی قابل پیشگیری در کودکان است. میزان مرگ و میر در میان زنان بارداری که دچار کمبود ویتامین A هستند، نیز بالاتر است.
بتا کاروتن یک ماده مغذی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. این ماده در محصولات قرمز، نارنجی، زرد و سبز تیره یافت می‌شود. در صورت نیاز، بتا کاروتن می‌تواند به ویتامین A در بدن تبدیل شود.
برای نوزادان، بهترین منبع ویتامین A شیر مادر است. برای تمام افراد، مصرف مقدار زیادی از خوراکی‌های حاوی ویتامین A بالا حائز اهمیت است. 

این خوراکی‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:
شیر
تخم مرغ
سبزیجاتی با رنگ سبز، مانند کلم، کلم بروکلی و اسفناج
سبزیجاتی با رنگ نارنجی مانند هویج، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل
میوه‌های قرمز مایل به زرد، مانند زردآلو، پاپایا، هلو و گوجه فرنگی
 

کمبود تیامین (ویتامین B-1)

یکی دیگر از کمبودهای تغذیه‌ای رایج کمبود تیامین است که به عنوان ویتامین B-1 نیز شناخته می‌شود. تیامین بخش مهمی از سیستم عصبی شما است. همچنین به بدن شما کمک می‌کند که کربوهیدرات را به عنوان بخشی از سوخت و ساز بدن به انرژی تبدیل کند.

کمبود تیامین می‌تواند منجر به موارد زیر شود:
کاهش وزن
خستگی
گیجی
از دست دادن حافظه کوتاه مدت
کمبود تیامین می‌تواند به آسیب عصبی و عضلانی نیز منجر شود و می‌تواند بر قلب تأثیر بگذارد.
کمبود تیامین بیشتر در افرادی دیده می‌شود که بیش از حد الکل مصرف می‌کنند. الکل باعث کاهش توانایی بدن برای جذب تیامین، ذخیره تیامین در کبد و تبدیل تیامین به شکل قابل استفاده می‌شود. کمبود تیامین علت شایع سندرم Wernicke-Korsako است. این سندرم نوعی زوال عقل است.
بسیاری از محصولات غلات صبحانه و حبوبات با تیامین غنی شده‌اند. سایر منابع خوب تیامین عبارتند از:
تخم مرغ
حبوبات
آجیل
دانه‌ ها
جوانه گندم
 

کمبود نیاسین (ویتامین B-3)

نیاسین یکی دیگر از مواد معدنی است که به بدن کمک می‌کند که مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند. نیاسین به عنوان ویتامین B-3 نیز شناخته می‌شود.
کمبود شدید نیاسین اغلب به عنوان پلاگر نامیده می‌شود. نیاسین در اکثر پروتئین‌های حیوانی و همچنین در بادام زمینی یافت می‌شود. در نتیجه، این وضعیت در کشورهای صنعتی یا در جوامع گوشت خوار، نادر است.
علائم پلاگر شامل اسهال، زوال عقل و اختلالات پوستی است. معمولاً می‌توانید آن را با رژیم غذایی متعادل و مکمل‌های ویتامین B-3 درمان کنید.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
سوء تغذیه چیست؟
علائم سوء تغذیه​​​​​​​
بیماری های ناشی از سوء تغذیه​​​​​​​
سوء تغذیه​​​​​​​
سوء تغذیه و عوارض آن در کودکان​​​​​​​
کمبود ویتامین در بیماری های ناشی از سوء تغذیه​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.