آشنایی با نرمی استخوان در کودکان (بخش اول)

راشیتیسم یا نرمی استخوان از عوارض اصلی ناشی از کمبود این ویتامین، است. این بیماری در کودکان در اثر کمبود کلسیم و فسفر در زمان رشد استخوان ها ایجاد می شود این عوارض در استخوان های اصلی و بلند رخ داده و فرد دچار درد و سستی عضلات می شود. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 22 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با نرمی استخوان در کودکان (بخش اول)
خطر ابتلا به بیماری دیابت، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی در اشخاصی که میزان دریافت ویتامین d در آنها ضعیف است بیشتر از دیگران است.
 

مقدمه

نرمی استخوان در کودکان، راشیتیسم یا بیماری ریکتز به علت کمبود ویتامین دی ایجاد می شود حال آنکه کمبود ویتامین دِ عاملی در نارسایی معدنی شدن بافت های استخوانی ِدر حال رشد و نارسایی بافت های استخوانی رشد یافته است و استئومالاسمی حاصل آن می باشد.
 

علل ایجاد بیماری نرمی استخوان در کودکان

کمبود ویتامین دی در رژیم غذایی
• ناکافی بودن در معرض نورخورشید
• شیرخوارانی که پوست تیره دارند
• در مادران شیرده
• ضایعات کلیوی و کبدی
اسهال مزمن
• استفاده از داروهای ضد تشنج و استروئیدی
• بیماران با التهاب روده ای
 

علائم بالینی نرمی استخوان در کودکان

• احساس توپ پینگ پونگ با فشار دادن روی جمجمه ( کرانیوتاپس )
• وزن کم هنگام تولد
• ریکتزروزاری محل اتصال دنده به جناغ سنیه برجسته باشد
• استخوان مچ دست و مچ پا ضخیم شده
• افزایش عرق کردن
• نامتقارن بودن جمجمه و نرمی استخوان سر
• فونتال قدامی بزرگ می باشد
• جعبه ای شدن سر
• رشد دندان های موقتی با تأخیر صورت می گیرد
• در استخوانی شدن دندان های دائمی و خرابی دندان نقص وجود دارد
• سینه کبوتری
• ناهنجاری استخوان های لگنی ، که در دختران موجب زایمان های سخت می گردد.
• انحنای استخوان های پا
• بدلیل اختلال در استخوان های ستون فقرات ، لگنی و پا کوتاه قدی مشهود است

شناخت راشیتیسم مستلزم شناخت اثرات ویتامین d بر بدن است چرا که این ویتامین در ایجاد راشیتیسم تاثیر بسزایی دارد پس بهتر است بدانیم که:
طبق مطالعات انجام شده در سال های اخیر در میان افراد مبتلا به کمبود ویتامینd، خطر ابتلا به بیماری قلبی زیاد دیده شده و لذا مصرف مکمل همراه ویتامین دی، مشکلات قلبی را کاهش می دهد برای رفع کمبود ویتامین دی بدن حتی ویتامین دی موجود در نور خورشید نیز بسیار موثر است؛ چگونه در کاهش بیماری های قلبی موثر است ؟

سلول های اندوتلیال، سلول هایی هستند که داخل رگ های خونی را پوشانده اند حال انکه ویتامین d بر اساس تحقیقات خطر بیماری های قلبی عروقی را با بهبود سلامت و عملکرد سلول های اندوتلیال رگ ها کاهش می دهد. در شرایطی که آمریکایی ها و آفریقایی ها در رابطه با بیماری های قلبی عروقی از گروه های پر خطر هستند. در آنها خطر ابتلا به دیابت نوع دو نیز بیش از سایر افراد است که دیابت نیز یک عامل مهم در ابتلا به بیماری های قلبی است. در هر حال هنگامی که فشار خون این گروه نژادی بالا باشد، احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی از نژادهای دیگر در میان آنها بیشتر خواهد بود.

نقش دیگر ویتامین d که یکی از انواع ویتامین ها ست، این است که این ویتامین جذب کلسیم و فسفر در روده ها را افزایش می دهد. حال در کمبود ویتامین d تجویز این ویتامین باعث کاهش دفع کلسیم و فسفر از طریق مدفوع و به میزان کمتری سبب افزایش دفع ادراری این عناصر می شود. حال بر طبق عملکردی که برای این ویتامین عنوان شد کمبود این ویتامین بروز نقصان و اختلال در سلامت عروق خونی را می تواند موجب شود و از این بابت با بروز فشار خون بالا و نیزبیماری های قلبی و عروقی رابطه مستقیم دارد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی طبق تحقیقات اخیر در شرایط کمبود ویتامین دی دو برابر افزایش می یابد پس خطر ابتلا به بیماری دیابت، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی در اشخاصی که میزان دریافت ویتامین d در آنها ضعیف است بیشتر از دیگران است. طبق این مطالعه متخصصین دریافتند افراد مسن بیشتر در معرض بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند چرا که ویتامین د کمتری دارند. گروه دیگر شامل اشخاصی است که کمتر ویتامین د مصرف می کردند در آنان نیز خطر ابتلا بیشتر بوده است.

راشیتیسم یا نرمی استخوان از عوارض اصلی ناشی از کمبود این ویتامین، است. این بیماری در کودکان در اثر کمبود کلسیم و فسفر در زمان رشد استخوان ها ایجاد می شود این عوارض در استخوان های اصلی و بلند رخ داده و فرد دچار درد و سستی عضلات می شود.
 

ویتامین d را از چه موادی می توان به دست آورد؟

- نور خورشید که تنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرارگرفتن در معرض آفتاب بدون کرم ضدآفتاب، برای چند بار در هفته میزان کافی ویتامین d را برای بدن فراهم می کند. در کبد ماهی و سایر حیوانات مقدار ویتامین د زیاد است. این ویتامین در شیر، کره و زرده تخم مرغ نیز وجود دارد.

- اگوکلسیفرول (ویتامین دی ۲ از اشکال شیمیایی ویتامین دی است) البته ویتامین دی ۲ در گیاهان ساخته می شود. کوله کلسیفرول(ویتامین دی ۳٫ از اشکال شیمیایی ویتامین دی است). هنگام قرار گیری در معرض پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید ویتامین دی ۳ در پوست انسان ساخته می شود مواد غذایی را نیز می توان با ویتامین دی ۲ یا دی ۳ غنی کرد اما ویتامین d3 تاثیر قوی تری دارد.

- قرص و کپسول ویتامین d موجود است.

مولتی ویتامین های استاندارد هم ویتامین d دارد.

- ویتامین d را در جایی خنک و خشک، دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

- روزانه ۴۰۰ میلی گرم مصرف این ویتامین برای کودکان و زنان باردار و شیرده ضروری است.

- هیپرویتامینوز حاصل از تجویز مقادیر زیاد ویتامین می باشد که مقدار اضافی آن به شکل رسوب املاح کلسیم در بافت های نرم از جمله کلیه ها و شش ها دیده می شود.
 
ادامه دارد...

منبع : سایت نی نی بان


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.