عمل دم کردن چای و آهسته نوشیدن آن در حالی که خنک می‌شود، همانند نیکوتین استرس را تسکین می‌دهد.
 

بهترین روش ها برای ترک سیگار


1. به کارهای دشواری که در گذشته انجام داده اید فکر کنید.
دکتر لیبرمن می‌گوید از کسانی که شما را به خوبی می‌شناسند بخواهید چالش‌هایی را که با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید به شما یادآوری کنند. این کار به شما اعتماد به نفس لازم را می‌دهد که به تعهد سیگار نکشیدن خود پایبند بمانید.
 
2. یک خوراکی میان‌وعده‌ی سالم تهیه کنید که بتوانید همراه خود داشته باشید.
به جای سیگار کشیدن، تخمه‌ی آفتابگردان، آبنبات‌ یا آدامس بدون قند، هویج یا ساقه‌های کرفس را امتحان کنید و نگران اضافه وزن هم نباشید. هم‌چنین می-توانید عادت سیگار کشیدن‌تان را به مصرف مغزها تغییر دهید و به ازای هر سیگاری که می‌خواهید بکشید چهار مغز دارای پوست بخورید. به این ترتیب، از دست‌ها و دهان‌تان استفاده می‌کنید و همان حس وحال فیزیکی و دهانی را تجربه می‌کنید که از سیگار کشیدن می‌گرفتید.
 
3. در اوقاتی که معمولا سیگار می‌کشید، یک فنجان چای گیاهی بنوشید.
عمل دم کردن چای و آهسته نوشیدن آن در حالی که خنک می‌شود، همانند نیکوتین استرس را تسکین می‌دهد. یا خلال دندان‌هایی با طعم دارچین همراه خود داشته باشید و هر بار که هوس کشیدن سیگار می‌کنید یکی را بمکید.
 
4. به جای وقت سیگار در محل کار، با رایانه‌تان یک دست بازی کنید.
تقریبا همان مقدار زمان می‌برد و خیلی لذت‌بخش‌تر است (اگرچه، مثل سیگار می‌تواند اعتیادآور باشد). اگر شرکت‌تان بازی‌هایی مانند آن را منع می‌کند، یک عمل انحرافی پنج دقیقه ای دیگر بیابید: یک تماس تلفنی، قدم زدن، یا خوردن یک قطعه میوه در فضای باز (نه جایی که سیگاری‌ها جمع می‌شوند).
 
5. خودتان را در حال تنیس بازی کردن تصور کنید.
یا بروید و تنیس بازی کنید. محققان بریتانیایی دریافتند وقتی از داوطلبانی که سعی داشتند سیگار را ترک کنند، خواسته شد یک مسابقه‌ی تنیس را تصویرسازی کنند، بهتر قادر بودند امیال‌شان را نادیده بگیرند.
 
6. یک منطقه‌ی سیگار ممنوع ایجاد کنید.
به کسی اجازه ندهید در خانه، ماشین، یا حتی کنار شما در رستوران تنباکو استفاده کند. علامت‌های ”سیگار ممنوع“ واقعی بسازید و در اطراف خانه و داخل ماشین‌تان آویزان کنید.
 
7. این فهرست را در مکان قابل مشاهده‌ای در خانه‌تان قرار دهید.
هرگاه وسوسه می‌شوید سیگاری روشن کنید، نگاهی به تمام شیوه‌هایی بیندازید که سیگار کشیدن می‌تواند به سلامت‌تان آسیب بزند:
۱. افزایش خطر سرطان‌های ریه، مثانه، پانکراس، دهان، مری، و سایر انواع آن از جمله سرطان خون
۲. افزایش خطر بیماری‌های قلبی، سکته، فشار خون بالا
۳. افزایش خطر دیابت
۴. کاهش سطح فولات، که سطح پایین آن می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی، افسردگی، و آلزایمر را افزایش دهد
۵. تاثیر بر ظرفیت ذهنی و حافظه
۶. تحلیل استخوان‌ها
۷. افزایش احتمال ناتوانی جنسی
۸. کاهش باروری
۹. تاثیر بر بوایی و چشایی
۱۰. منجر شدن به وزن تولد کم، و نوزادان نارس
۱۱. افزایش خطر افسردگی در نوجوانان
۱۲. افزایش خطر چاقی و دیابت فرزندتان در بزرگسالی در صورتی که در طول دوران بارداری سیگار بکشید.
 
8. برای به حداقل رساندن هوس کشیدن سیگار، روال روزمره‌تان را تغییر دهید.
هنگام صرف صبحانه روی یک صندلی متفاوت بنشینید یا مسیر متفاوتی را برای رسیدن به محل کارتان انتخاب کنید. اگر معمولا بعد از کار یک نوشیدنی می خورید و سیگار می کشید، به جای آن قدم بزنید. اگر عادت دارید با قهوه صبح‌تان سیگار بکشید، آن را با چای عوض کنید، یا برای صرف یک فنجان قهوه در استارباکس توقف کنید – این قهوه‌خانه‌های زنجیره‌ای سیگار ممنوع هستند.
 
9. سری به فروشگاه‌های مواد غذایی سالم بزنید و عصاره آونا ساتیوا (جو) تهیه کنید
مطالعه‌ای نشان داد که مصرف روزانه چهار بار ۱ میلی‌لیتر از این عصاره، به سیگاری‌های قهار کمک کرد تعداد سیگارهای مصرفی‌شان را به طرز چشم‌گیری کاهش دهند.
 
10. به دوستان، همکاران، رئیس، شریک، و بچه‌هایتان بگویید چه احساسی دارید.
احساسات‌تان را انباشته نکنید. اگر چیزی شما را عصبانی می‌کند، به جای سیگار کشیدن آن را بیان کنید. اگر کسل هستید، اعتراف کنید که کسل هستید و به جای روشن کردن سیگار یک فعالیت پرانرژی پیدا کنید.
 
11. با یک متخصص طب سوزنی قرار بگذارید.
دکتر عطار علی، پزشک درمانگر طبیعی اهل داکوتای شمالی که در حال تکمیل موسسه‌های ملی سلامت با حمایت مالی بورس پژوهشی فوق‌دکترا در مرکز پژوهش پیشگیری ییل-گریفین در شهر دربی کنکتیکوت است، می‌گوید شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی سماعی (یعنی فرو کردن سوزن‌ها در گوش) با موفقیت جلوی هوس سیگار کشیدن را می‌گیرد. حتی خودتان می‌توانید با چسباندن ”دانه‌ها “ (مهره‌های کوچک) در نقاط طب سوزنی و فشردن آن‌ها هنگام هوس سیگار این کار را انجام دهید.
 
12. اگر باز هم به سیگار کشیدن روی آوردید، فقط از نو شروع کنید.
شما شکست نخورده‌اید. برخی افراد پیش از موفقیت باید هشت بار ترک می کنند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – اسما حسنی