نوشیدن قهوه با معده‌ی خالی باعث افزایش اسیدیته می‌شود، که به نوبه‌ی خود باعث سوزش سر دل و هضم‌ناپذیری مواد غذایی در طول روز می‌شود.
 

مقدمه

قبل از آنکه درباره برای سلامتی دستگاه گوارش چیزی بیان کنیم باید بگوییم که خوردن برای سلامتی و تندرستی ما بسیار حیاتی است. ما می‌خوریم تا زنده بمانیم. در برخی موارد، زمان خوردن مواد غذایی، درست به اندازه‌ی آن چیزی که می‌خوریم، اهمیت دارد. خوردن مواد غذایی مناسب اما در زمان اشتباه، کاری دور از عقل و بیهوده است.هدف از غذا خوردن سالم این نیست که فقط غذاهایی را بخورید که برای شما مناسب هستند و از مواد خوراکی نامناسب پرهیز کنید. تغذیه‌ی سالم به معنای شناختن بدن‌تان است و فهمیدن این‌که چطور از خوراکی‌هایی که می‌خورید، حداکثر استفاده را ببرید. این یعنی یاد بگیریم که چگونه فرآیند هضم را بهبود بدهیم و جذب مواد مغذی کلیدی را که بدن‌مان نیاز دارد، به حداکثر برسانیم.

برای سلامتی دستگاه گوارش این ۴ ماده‌ی خوراکی را با معده‌ی خالی میل کنید:

۱. میوه‌های تازه :
میوه یک گروه غذایی فوق‌العاده سالم است که سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی، فیبر و آب است. اگر میوه را به شیوه‌ای مناسب در رژیم غذایی‌تان بگنجانید، دستگاه گوارش‌تان مزایای قدرتمند بیش‌تری را از طریق جذب ویتامین و بهبود گوارش درو خواهد کردو به سلامتی دستگاه گوارش خواهد انجامید. روز خود را با میوه‌های که به سم‌زدایی دستگاه گوارش‌تان کمک می‌کنند شروع کنید، تا انرژی بسیار زیادی داشته باشید، روند کاهش وزن‌تان سریع‌تر شود و انرژی و تمرکز مورد نیاز را برای انجام دیگر فعالیت‌های زندگی داشته باشید.

برای این‌که قند ساده‌ی موجود در میوه به طور کامل توسط بدن جذب شود، زمان لازم است. هنگامی که میوه‌ها را به تنهایی و وقتی معده شما خالی است بخورید، تمام مواد مغذی، فیبر و قندهای ساده‌ی موجود در آن‌ها راحت‌تر پردازش می‌شود. با توجه به تحقیقات موجود، مناسب‌ترین روش خوردن میوه برای بهره‌مندی از مزایای آن، همین است.
 
۲. بلغور جو دوسر، گندم سیاه و فرنی آرد ذرت :
خوردن بلغور جو دوسر به عنوان اولین چیزی هنگام صبح یا با معده‌ی خالی، چندین مزیت دارد. اول این‌که یک پوشش روی لایه‌ی داخلی معده ایجاد می‌کند و به این ترتیب مانع از التهاب بدن در اثر اسید هیدروکلریک (HCL) که به طور طبیعی در بدن دارد، می‌شود. بلغور جو دوسر حاوی فیبر محلول است که به هضم غذا کمک می‌کند و باعث کاهش کلسترول می‌شود. گندم سیاه و فرنی آرد ذرت نیز فرآیند هضم را تحریک می‌کنند و در عین حال سطح فشار خون و کلسترول را کاهش می‌دهند. آن‌ها سموم و فلزات سنگین را از روده‌تان حذف می‌کنند و باعث می‌شوند مدت زمان طولانی‌تر احساس سری داشته باشید.
 
۳. عسل :
عسل به بیداری سیستم ایمنی و دستگاه گوارش‌تان کمک می‌کند. ثابت شده‌است که عسل به بهبود “سندرم روده‌ی تنبل” و دیگر مشکلات معده کمک می‌کند. این خوراکی شیرین همچنین به عنوان عاملی تمیزکننده عمل می‌کند و کمک‌می‌کند که بدن از شر ویروس‌های مضر و باکتری‌ها خلاص شود.
 
۴. تخم‌مرغ :
تخم‌مرغ بی‌نهایت برای شما مفید است و هر زمانی که مصرف شود، هزاران مزیت برای سلامتی دارد. اما بهترین شیوه‌ی مصرف تخم‌مرغ این است که آن را با معدهی خالی بخورید زیرا باعث می‌شود که مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. مطالعات نشان داده‌اند که وقتی تخم مرغ هنگام صبح خورده شود، مقدار کل کالری که در طول روز مصرف می‌شود، کاهش می‌یابد. همچنین تخم‌مرغ به کاهش چربی کمک می‌کند. این چهار ماده‌ی خوراکی سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشند، به فرآیند هضم غذا کمک می‌کنند و صبحانه‌ای عالی هستند!

حالا که فهمیدیم کدام مواد خوراکی را باید با معده‌ی خالی بخوریم، لازم است بدانیم که از خوردن کدام غذاها با معده‌ی خالی باید پرهیز کنیم. خوردن مواد غذایی اشتباه در زمان اشتباه می‌تواند آسیب زیادی به شما وارد کند.

برای سلامتی دستگاه گوارش از خوردن این ۵ ماده‌ی خوراکی با معده‌ی خالی پرهیز کنید:
 
۱. گوجه‌فرنگی :
اگر چه گوجه‌فرنگی سرشار است از مواد مغذی و مقدار بسیار زیادی ویتامین C دارد، اما اسید تانیک نیز که اسیدیته را در معده افزایش می‌دهد و ممکن است باعث بروز زخم معده شود، در این ماده‌ی خوراکی به میزان فراوانی وجود دارد. گوجه‌فرنگی‌ها را برای سالاد شام‌تان نگه دارید.
 
۲. ماست :
دلیل اصلی پرهیز از خوردن ماست با معده‌ی خالی این است که مزایای باکتری‌های اسید لاکتیک موجود در ماست به دلیل اسیدیته‌ی بالای اسید معده، بی‌اثر می‌شود. بنابراین اگر ماست را به عنوان اولین ماده‌ی خوراکی هنگام صبح مصرف کنید، تعداد بسیار کمی از فوایدی که برای سلامتی دارد به بدن شما می‌رسد.
 
۳. قند پردازش شده :
همه‌ی ما می‌دانیم که مصرف بیش از اندازه‌ی قند برای سلامتی مضر است. اما آیا می‌دانستید که شکر افزوده به اغلب مواد‌ غذایی پردازش شده مانند شیره‌ی ذرت دارای فروکتوز بالا و دیگر شیرین‌کننده‌های این‌چنینی همان اثر را روی کبد دارند که نوشیدن بیش از حد الکل دارد؟ قندی که به طور طبیعی در میوه‌ها یافت می‌شود به وسیله‌ی فیبر آن‌ها خنثی می‌شود، اما مقدار فراوان فروکتوز به ویژه با معده‌ی خالی، برای کبد زیادی است و می‌تواند به آسیب کبد منجر شود. بی‌خیال دونات برای صبحانه شوید!
 
۴. موز :
موز یکی از معروف‌ترین مواد غذایی رژیمی است. این میوه گرسنگی را فرو می‌نشاند، به رفع یبوست کمک می‌کن و از نظر برخی از کارشناسان سلامتی به عنوان یک غذای فوق‌العاده دیده می‌شود. با این حال، موز حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم و منیزیم است که می تواند به عدم تعادل منیزیم و پتاسیم در خون منجر شود اگر آن را با معده‌ی کاملا خالی بخورید. موز یک نمونه‌ی برجسته از خوردن مواد غذایی مناسب در زمان اشتباه است.
 
۵. چای و قهوه :
نوشیدن قهوه با معده‌ی خالی باعث افزایش اسیدیته می‌شود، که به نوبه‌ی خود باعث سوزش سر دل و هضم‌ناپذیری مواد غذایی در طول روز می‌شود. نوشیدن چای با معده‌ی ‌‌خالی می‌تواند ترشح شیره‌ی معده را متوقف کند و صفرا و اسید معده را که به هضم کلی مواد غذایی کمک می‌کنند و برای خارج کردن کلسترول اضافی از بدن ضروری هستند، کاهش می‌دهد.

تحقیقات معتبر و کامل هستند؛ زمان غذا خوردن درست به اندازه‌ی آن‌چه می‌خورید اهمیت دارد. سلامتی زمانی شروع می‌شود که از آن‌چه وارد بدن‌مان می‌کنیم آگاه باشیم و یاد بگیریم چگونه حداکثر استفاده را از گزینه‌های غذایی که در اختیار داریم ببریم.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی