تکامل روانی - جنسی کودکان «از 6 تا 12 سالگی»

دوره سوم کودکی، دوره ایست بسیار مهم و به گونه ای درگاه ورودی به بلوغ و تحولات آن است. اگر کودکی بتواند این دوران را به درستی طی کند، تحولات بلوغ نمی تواند به جسم و روان او آسیب بزند. در این نوشتار به بررسی ویژگی های روانی-جنسی این دوران اشاره شده است.
پنجشنبه، 17 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تکامل روانی - جنسی کودکان «از 6 تا 12 سالگی»
 شش تا 12 سالگی، کودک برای ورود به سن بلوغ و تحولات آن آماده می شود. 
 
چکیده: دوره سوم کودکی، دوره ایست بسیار مهم و به گونه ای درگاه ورودی به بلوغ و تحولات آن است. اگر کودکی بتواند این دوران را به درستی طی کند، تحولات بلوغ نمی تواند به جسم و روان او آسیب بزند. در این نوشتار به بررسی ویژگی های روانی-جنسی این دوران اشاره شده است.  

تعداد کلمات 718 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه 

تکامل روانی-جنسی کودکان

معرفی بیمار

 کیت  دختر ۱۰ ساله ای است که به همراه مادرش برای انجام مراقبت های معمول مراجعه کرده است. او سالم است و از نظر تکامل جنسی در مرحله ۳ تانر (نوعی مرحله بندی در زمینه تغییرات بلوغ براساس درجه بندی تغییرات بدنی افراد مانند رشد پستان ها، ظهور موهای پوبیس و..، -م) قرار دارد. مادر وی می خواهد از زمان احتمالی آغاز قاعدگی ها در دخترش باخبر شود.


ویژگی های کودکی سوم

براساس نظریه فروید دوره نهفتگی حوالی سن ۵ سالگی آغاز شده و تا زمان بلوغ ادامه خواهد یافت. انجام بازی های جنسی و عورت نمایی خفیف می تواند تا حوالی ۷ سالگی ادامه یابد. اگرچه علاقه جنسی آشکار می تواند کاهش یابد، علاقه و امور جنسی بیشتر مخفیانه می شوند. حرف زدن به روشی احمقانه با علاقه برای قسم خوردن با استفاده از کلمات با اثر هیجانی منفی بر روی دیگران به موضوعی جالب تر برای سنین ۸ تا ۱۱ سالگی تبدیل می شود. مسائل جنسی به موضوعی مهم برای بحث با دوستان تبدیل می شود.
این کودکان باید فهم کاملی از موضوعات مربوط به عملکرد جنسی، تولید مثل و عملکرد تخلیه ادرار داشته باشند. کودکان در هر دو جنس نیاز به داشتن اطلاعاتی در زمینه تغییراتی که طی فرایند بلوغ ایجاد می شود، از جمله قاعدگی، انزال شبانه «رؤیای خیس » دارند. آنها معمولا با نکات پراهمیت در زمینه مسائل جنسی برای هر جنسیت آشنا می باشند.
با وجود این که کودکان این سنین با اسامی صحیح بخش های مختلف بدن آشنا می باشند، اما همچنان استفاده از اسامی عامیانه رایج است. این گروه از کودکان جنبه جنسی حاملگی را درک می کنند و آگاهی آنها در رابطه با رفتارهای جنسی افزایش می یابد. تا حوالی ۱۰ سالگی اغلب کودکان تا حدی با جنبه های بدنی بلوغ آشنا شده اند. در این سن هویت جنسی تثبیت شده است. دخترها و پسرها را باید به پیگیری استعدادها و علایق شخصی بدون توجه به رفتارهای کلیشه ای و قالبی جنسیتی تشویق کرد.
 

رفتارهای جنسی کودکی سوم

رفتارهای جنسی به طور معمول شامل بازی های جنسی با همسالان و خواهر و برادرها مانند ایفای نقش، تخیلات جنسی و بوسیدن می باشند. در این گروه سنی دکتر بازی همچنان رایج است. کودکان به تدریج احساس حجب و حیا و شرم کرده و بازی های جنسی را از اطرافیان خود مخفی می نمایند. تغییرات بدنی دوران بلوغ، قاعدگی و انزال شبانه آغاز می شود. کودکان این سنین می توانند درگیر رویاها و تخیلات جنسی گشته و به مسائل جنسی در رسانه ها علاقه مند می شوند. استفاده از زبان جنسی با گروه همسالان رایج می باشد. در این زمان برخی از علل نگرانی را می توان براساس آن چه در جدول ۲-۴ آورده شده است ذکر کرد.
 

کار والدین 

باید والدین را تشویق کرد تا در زمینه ایجاد ارتباط با جنس مخالف به فرزندان خود هشدار دهند. کودکان در این گروه سنی نیازمند دریافت اطلاعاتی در زمینه: پیشگیری از بارداری، عفونت های منتقله از راه جنسی، از جمله HIV و AIDS و مفهوم مسئولیت پذیری در قبال رفتار جنسی می باشند. برای جلوگیری کردن از اینکه کودک مورد سوء استفاده جنسی قرار گیرد، با او در مورد مفهوم سوءاستفاده گر (تجاوزگر) بحث کنید و برداشت های نادرست در این زمینه را اصلاح کنید. والدین باید به کودکان خود در شناسایی موقعیت هایی که امکان سوءاستفاده جنسی در آنها وجود دارد، کمک نمایند. باید قاطعیت و مهارت حل مسأله را به این کودکان آموزش داد. به کودکان آموزش دهید تا به نشانه های درونی خود اطمینان کنند و در موقعیت های مشکل با قاطعیت عمل نمایند. توضیح دهید که چگونه افراد سوءاستفاده گر از جمله دوستان، آشنایان، اقوام و غریبه ها ممکن است کودکان را فریب دهند.


منبع : کتاب «بهداشت و سلامت جنسی از کودکی تا سالمندی»،

نوشته: مارگارت نوزبام
مترجمان: مریم شیرمحمدی و ریحانه فیروزی

بیشتر بخوانید :
اصول رشد و تکامل در روانشناسی (2)
تأخیر تکاملی کودکان
تربیت جنسی کودکان از منظر اسلام
مراحل رشد و تکامل از منظر روان شناسی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.