ده گام برای حل و فصل تعارض همسران

تعارض در تمام ازدواج‌ها به چشم می‌خورد. همه ما در این تعارض‌ها سهیم هستیم و بیشتر این ناسازگاری‌ها جنبه خوشایندی هم ندارند. در این میان آنچه مهم است برون رفت از این تعارضات است. با ما همراه باشید تا با گام های ده گانه حل تعارضات زوج ها آشنا گردید.
سه‌شنبه، 5 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ده گام برای حل و فصل تعارض همسران
تعارضات همسران یک امر طبیعی است، مهم راه حل آن است.
 
چکیده: تعارض در تمام ازدواج‌ها به چشم می‌خورد. همه ما در این تعارض‌ها سهیم هستیم و بیشتر این ناسازگاری‌ها جنبه خوشایندی هم ندارند. در این میان آنچه مهم است برون رفت از این تعارضات است. با ما همراه باشید تا با گام های ده گانه حل تعارضات زوج ها آشنا گردید.

تعداد کلمات 916 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

 ده گام برای حل و فصل تعارض همسران

ده گام برای حل و فصل تعارض همسران

یکی از رازهای استفاده از تعارض برای تقویت رابطه، پذیرفتن تعارض به عنوان پدیده ای عادی و قابل انتظار است. مقداری مناسب از تعارض اغلب فرصتی را برای تغییر فراهم می آورد. اما مطمئنا گاهی در زندگی زناشویی تعارض هایی به وجود می آیند که در مورد تصمیم گیری می باشند.
برای چنین موقعیت هایی، این گام ها الگویی فرمول بندی شده برای برطرف کردن مشکل به همراه دارد که می توانید به همراه همسرتان استفاده کنید. این ده گام به شما کمک می کند تا برای روی مشکلات تمرکز نمایید، نه برا احساساتی که غالبا همراه مشکلات هستند.

این گام ها شما را به سمت هدف متمرکز می نماید. وقتی با مشکل روبرو شدید و یا نیازمند تصمیم گیری هستید، از این ده گام برای روبرو شدن با مشکلات استفاده کنید. در ذیل شرحی از ده گام بیان می شود. مثالی از یک زوج متأهل، به نام «گری»[1]، و «ملیسا»[2] که از روش ده گام برای حل مشکلاتشان استفاده کرده اند نیز مطرح می گردد.
در تمرینات پایان فصل می توانید از این ده گام برای حل یکی از مشکلاتتان استفاده کنید. استفاده از این روش احتمالا شما را روی مسئله اصلی متمرکز نگاه می دارد و از راه های قدیمی خلاص شده و در نهایت مسئله و مشکل را حل می نماید. بنابراین، هر بار فقط روی یک مشکل تمرکز کنید و حداقل سی دقیقه به خود زمان دهید تا تمرین را تکمیل کنید. سپس این راه حل را بمدت یک دقیقه بکار بگیرید.
۱- مکان و زمان مشخصی را برای گفتگو تعیین کنید. «گری»، و «ملیسا» در ساعت دو روز یکشنبه سی دقیقه را برای بحث و گفتگو بر سر یک مسئله خاص تعیین کردند.

 ۲- مسئله مورد مناقشه را برای یکدیگر تفهیم کنید. مسئله ای که آنها برای بحث انتخاب کردند، شکایت گری است، که پیش از این چندین بار موجب بروز تنش در روابطشان شده بود. «گری»، از اینکه «ملیسا» بدون مشورت با او دست به تصمیم گیری می زند عصبانی است و احساس بی حرمتی می کند.

۳- صحبت کنید که هر کدام چگونه می توانید برای حل این مشکل کمک کنید. «ملیسا» می پذیرد که بدون مشورت با گریه برنامه ریزی کرده است. گری، هم می پذیرد که اغلب دودل و مردد است و می پذیرد که «ملیسا» ، بهتر تصمیم می گیرد. با این وجود گری، احساس می کند که گویی کنترل چندانی بر نحوه گذراندن وقتشان بعنوان یک زوج ندارد.

 ۴- تلاش های ناموفق گذشته را دوباره این مشکل لیست کنید. پس از این کار مسئله ای مطرح شد. «ملیسا»  از «گری»، در مورد قرارهای ملاقات آینده و یا ملاقات های خانوادگی آینده، که او قبلا برنامه ریزی کرده بود پرسید. اگر «گری»، نسبت به آنها بی علاقه بوده و تمایلی به رفتن نداشت، بنابراین همین عدم تمایل منجر به بروز مشکل هم برای رابطه شان و هم برای لغو کردن قرارهایی که «ملیسا» از قبل هماهنگ کرده بود، می شد.

۵- ده فکر جدید برای پیدا کردن راه های جدید حل مشکل. برای نمونه،«ملیسا»، بدون مشورت با «گری»، دست به اتخاذ تصمیم های بزرگ نمی زند. «گری»، سعی می کند تمایلات خود را بیشتر بیان کند. آنها تصمیم های عجولانه نخواهند گرفت. آنها هرشب بعد از شام در مورد برنامه هایی که پیش رو دارند صحبت خواهند کرد. آنها نظراتشان را برای برنامه های آتی مورد بررسی قرار می دهند. هیچ کدامشان برای هفته آینده برنامه ای نخواهند ریخت. «گری»، به مدت یک هفته برنامه ریزی خواهد کرد. «ملیسا» به دعوت های بعمل آمده پاسخ مناسبی خواهد داد، نظیر اینکه «اجازه بدهید برنامه کاری «گری» را بررسی بکنم و بعدا خبرتان کنم».

۶- راه حل های محتمل را به بحث گذاشته و ارزیابی کنید. «ملیسا» و «گری» درباره هر یک از راه حل ها گفتگو می کنند و هر آنچه را که در مورد این راه حل ها دوست داشته یا نداشته اند را با یکدیگر مطرح می سازند.

 ۷- در مورد یک راه حل به توافق برسید. «ملیسا» و «گری»، تصمیم می گیرند که برنامه های آینده را هر شب پس از شام با هم مورد صحبت قرار بدهند.

۸- با یکدیگر توافق کنید که هر کدام برای راه حل انتخاب شده چه کاری انجام دهید. «ملیسا» می پذیرد که بدون مشورت با «گری» برنامه ای نریزد و گریه می پذیرد که بعد از صرف شام، تمرین نماید که با سؤال کردن بتواند تمایلات خود را بیان کند.

۹- جلسه دیگری را برای بحث در مورد پیشرفتتان تعیین کنید. «ملیسا»، و «گری»، تصمیم می گیرند که هفته بعد، ساعت در روز یکشنبه، با یکدیگر در رابطه با احساساتشان در مورد پیشرفت برنامه حرف بزنند.

۱۰- در حالیکه در جهت حل مشکل پیش می روید یکدیگر را مورد تشویق و پاداش قرار دهید. «ملیسا» و «گری»، برای اینکه خودشان را تشویق کنند، تصمیم می گیرند شام را در رستوران مورد علاقه شان بخورند.
 
منبع: کتاب «بازبینی روابط همسران»
نویسنده: دیوید اچ اولسون، امی اولسون- سیگ، پیتر جی لارسن
ترجمه: شکونه نوابی نژاد و مهرنوش دارینی

بیشتر بخوانید :
مهارت حل تعارض در دوران نامزدی
ارتباط همسران و رفع تعارضات زناشویی
راه حل تعارضات زناشویی
تعارضات ( اختلافات) زناشویی و رفع آنها


پی نوشت :
[1] . Gary
[2]. Melissa


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.