اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان (بخش اول)

برخی از خانواده ها فرزند خود را آنچنان که شایسته است نمی پذیرند و او را به صراحت یا تلویحی طرد می‌کنند.این شیوه برخورد والدین نه تنها اساس روابط مطلوب آنان با فرزندانشان را تهدید می کند بلکه سبب تیره شدن روابط صمیمانه فرزندان خانواده نیز خواهد شد.
شنبه، 16 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان (بخش اول)
از عوامل مهم تعیین کننده در شکل گیری هویت خانوادگی ، تبادلات عاطفی متوازن است.
 
چکیده : برخی از خانواده ها فرزند خود را آنچنان که شایسته است نمی پذیرند و او را به صراحت یا تلویحی طرد میکنند.این شیوه برخورد والدین نه تنها اساس روابط مطلوب آنان با فرزندانشان را تهدید می کند بلکه سبب تیره شدن روابط صمیمانه فرزندان خانواده نیز خواهد شد.

تعداد کلمات 781 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه 

 اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان

1- تکریم منزلت و شخصیت دهی

  تکریم منزلت شخصیت، جوان را به میدان گسترده روابط اجتماعی و حضور موثر و فعالانه در صحنه های جامعه هدایت می کند. جوان اگر احترام ببیند و تکریم شود، اعتماد میکند و نیروها و انرژی هایش را در مسیر سالم و سازنده به کار می اندازد، ولی اگر از صحنه های فعال جامعه عقب رانده شود نیرویش را در خود مصرف میکند.
واگذاری مسئولیت به جوان،احترام گذاشتن به شخصیت او و با اهمیت دانستن او در حضور اعضای خانواده، بستگان و دوستان و فراهم کردن آزادی معقول برای او از شیوه هایی است که احساس دارا بودن پایگاه و موقعیت اجتماعی را در جهان بر می انگیزاند و دیگر نیازی نخواهد داشت تا کمبود شخصیت خود را با خزیدن به درون خود یا پیوستن به باندهای فاسد و تبهکار یا با رفتار انحرافی و هنجارشکن جبران کند.جوانی که تمایلات شخصی اش سرکوب شده و در خانواده بی احترامی و اهانت دیده است جوانی که پدر و مادر با کلمات زننده و رفتار خشن خود او را تحقیر و به وی وانمود کرده اند که لیاقت احترام ندارد، بر اثر حقارتی که در خود احساس می کند ضعیف و آسیب پذیر است. پس خیلی زود ممکن است به ذلت ها و پستی ها تن در دهد و به آسانی دامن خود را به ناپاکی ها و گناهان آلوده سازد.
همچنین از نیازهای مهم جوان این است که مقبول خانواده و مورد پذیرش والدین باشد و احساس کند که در میان خانواده اش موقعیت مطلوب و پذیرفتنی دارد. همه فرزندان یک خانواده نزد والدین، موقعیت و جایگاه یکسانی ندارند، بلکه برخی شرایط بهتری دارند و برخی دیگر خود را در وضع مساعدی احساس نمی کنند. متاسفانه برخی از خانواده ها فرزند خود را آنچنان که شایسته است نمی پذیرند و او را به صراحت یا تلویحی طرد میکنند.این شیوه برخورد والدین نه تنها اساس روابط مطلوب آنان با فرزندانشان را تهدید می کند بلکه سبب تیره شدن روابط صمیمانه فرزندان خانواده نیز خواهد شد و روابط ناسالم با دیگران و روی آوردن به سوی گروه ها و دسته های جنایتکار می سازد.جوانی که در خانواده پذیرفته نشده است با کمترین پذیرش از سوی باندهای فساد و فحشا به سوی آنان جذب می شود.
 

2- تبادل عاطفی

تبادل عاطفی به مفهوم جریان داد و ستد عاطفی ، در حد تعادل میان دو فرد است. از عوامل مهم تعیین کننده در شکل گیری هویت خانوادگی ، تبادلات عاطفی متوازن است.در پی چنین تبادلاتی ، احساس امنیت، اطمینان و اعتماد ، روح سرشار از تکاپو و تمنای جوان را سیراب میکند که نتیجه طبیعی آن احساس تعلق به خانواده است و افزون بر آن روح خوشبینی و مثبت نگری را در جوان پرورش میدهد. از اشتباههای شایعه والدین این است که تبادل عاطفی را تنها در دوران کودکی و حداکثر نوجوانی ضروری می دانند و دوره جوانی را بی نیاز از آن به شمار می آورند در حالی که آدمی در همه مراحل زندگی حتی تا هنگام مرگ چشم انتظار محبت و لطف دیگران است.تنها تفاوت مهم تغییر و تبدل جلوه محبت است ی عواطف به شکل متفاوتی در هر دوره از زندگی ظاهر میشوند ، از جمله در سالهای جوانی و در نظر گرفتن فرصت هایی برای استقلال نسبی تجلی می یابد. در مقابل والدینی که ناآگاهانه فرزند جوان خود را از هر تجربه جدیدی با انگیزه دلسوزی باز می دارند و پی در پی آنها را دل سرد و بی جرأت می کنند نتیجه به جز ظهور بیگانگی عاطفی نخواهند گرفت.
 

3- ایجاد اعتماد به نفس

ی از موثرترین عوامل در توسعه روابط والدین با فرزندان کردن آنها و ایجاد اعتماد به نفس و تقویت ارزشمندی در نوجوان است با این کار شما بر تواناییها و محاسن تاکید می کنید و عزت نفس و اعتماد به نفس را در او پدید می آورید.برای اینکه فرزندتان را برای دستیابی به عزت نفس لازم باشد الگوهای رفتاری خود و چگونگی برقراری ارتباط با او را تغییر دهید ی تمرکز بر اشتباههای نوجوانتان ، آنچه انجام داده و مورد پذیرش شما تکیه کنید این کار شما را وادار میکند تا به راه های مثبت متوسل شوید همه ما بهترین چیزها را برای فرزند ما نمیخواهیم ولی روش های ما برای تربیت نوجوانان با اعتماد به نفس نادرست است شاید یکی از دلایل این امر این باشد که ما تحت تاثیر جامعه فقط دریافتن اشتباه ها خبره شده ایم.

ادامه دارد...

منبع : برگرفته از کتاب "کانون آرامش-ویژگی های خانواده اسلامی"
 

بیشتر بخوانید :
اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان (بخش دوم)
اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان (بخش سوم)
چگونگی ارتباط با فرزندان نوجوان
روان شناسی برخورد با جوان و نوجوان
نحوه برقراری ارتباط خانواده با نوجوانان
10 اشتباه رایج والدین در برخورد با نوجوانان
راهکارهای اساسی در برخورد با نوجوان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.