اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان (بخش سوم)

کودکانی که اختلال و بی بند و باری در ارتباط های خویشاوندی آنها وجود ندارد، پس از رسیدن به سن بلوغ به طور طبیعی با حفظ فاصله با جنس مخالف، از گزند تحریکات و هیجان های جنسی در امان می‌مانند.
شنبه، 16 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان (بخش سوم)
زندگی در خلوت و ارتباط با جنس مخالف در دوران نوجوانی دردسر آفرین است.
 
چکیده : کودکانی که اختلال و بی بند و باری در ارتباط های خویشاوندی آنها وجود ندارد، پس از رسیدن به سن بلوغ به طور طبیعی با حفظ فاصله با جنس مخالف، از گزند تحریکات و هیجان های جنسی در امان می‌مانند.

تعداد کلمات 1067 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان

7- راهنمایی به موقع و توجه به مسائل جنسی

هنگامی که فرزندان به آستانه بلوغ می رسند و انگیزه جنسی در آنها تاحدی بیدار میشود، باید با راهنمایی های به موقع، آن ها را از نشانه های بلوغ و عوارض آن آگاه کنیم تا نخست از اضطراب و نگرانی که به طور معمول در این هنگام برای آنها پیش می آید ، نجات یابند و آن را مسئلهای طبیعی بدانند که برای همه روی می دهد. دوم اینکه از مراجعه به دوستان یا خواندن کتاب هایی که معمولا زیان های گوناگون در پی دارد، بی نیاز شوند.آگاهی دادن به نوجوانان در آستانه بلوغ درباره تحولات جسمی-روانی و عوارض ناشناخته که برای آنها پیش میآید ، ضروری است و نباید آنها را در عالم تاریک و مبهم به حال خود رها کرد. با توجه به اینکه دختران چند سال زودتر از پسران به مرحله بلوغ می رسند ، وظیفه مادران در برابر دخترانشان حساستر است. مادر باید با صمیمیت و دلسوزی در کنار دختر تازه بالغ خود حضور داشته و همواره راهنمایی آگاه و محرم راز وی باشد.
مادر باید مسائل بهداشتی و نیز تکلیف شرعی دختر را به دقت بیاموزد و او را از مواردی که لازم است بداند، آگاه کند . همین وظیفه را پدر در برابر پسر نوجوان در آستانه بلوغ خود بر عهده دارد. افزون بر آن پدر و مادر باید فرزندان تازه بالغ خود را در زمینه ارتباط با جنس مخالف ، به تدریج آگاه سازند و به آنها تفهیم کنند که میل جنسی برای تشکیل خانواده و برقراری پیوند زناشویی و در نهایت ادامه نسل است. آنها در این سنین برای تشکیل خانواده آمادگی ندارند، باید با شکیبایی و عفت این دوران را سپری کنند.
والدین باید در محیط های خانوادگی و خویشاوندی از اختلاط زن و مرد پرهیز کنند و حریم معقول و مشروعی میان زن و مرد پدید آورند. کودکانی که اختلال و بی بند و باری در ارتباط های خویشاوندی آنها وجود ندارد، پس از رسیدن به سن بلوغ به طور طبیعی با حفظ فاصله با جنس مخالف، از گزند تحریکات و هیجان های جنسی در امان میمانند. این امر هم تحمل محرومیت جنسی را برای آنها آسان میکند و هم آنها را از عوارض نامطلوب روانی محفوظ نگه می دارد.

برای جلوگیری از انحراف های جنسی در این دوران والدین باید به این نکات توجه کنند:
یک.  نظارت بر رفتار نوجوانان : دیدن و تماشای عکس، پوستر ، فیلم ها و شنیدن محرک های جنسی در خانه و اجتماع ، سبب تحریک جنسی و ایجاد انحراف جنسی می شود.
دو. نگه داشتن روابط جنسی والدین از دید نوجوان :آگاهی نوجوانان از روابط جنسی والدین از عوامل مهم انحراف نوجوانان است والدین باید در اتاق جدا از نوجوانان و فرزندان خود بخوابند.
سه. کنترل نوازش های ناروا : رعایت نکردن برخی از اعمال در دوران نوجوانی گرچه به صورت ناخودآگاه باعث انحراف می شود. زندگی در خلوت و ارتباط با جنس مخالف در دوران نوجوانی دردسر آفرین است و به بیداری زودهنگام تخیلات شهوانی میانجامد که والدین باید این روابط را اصلاح کنند.
چهار. برخوردهای مناسب : بعضی عوامل روانی ممکن است باعث انحراف های جنسی شود.  ترس ، اضطراب، انزوا، تنبیه بدنی، تحقیر و خلاعاطفی ، راه را برای نفوذ انحرافها باز میکنند والدین نباید با نوجوانان اینگونه رفتار کنند.
 

8- کمک به انتخاب شغل مناسب یا زمینه سازی آن

هویت شغلی بخش مهمی از مجموعه هویت بیشتر افراد است داشتن شغلی با ارزش اجتماعی و به خوبی از عهده عزت نفس را زیاد و به ایجاد احساس ایمنی و هویت باسواد کمک می کند . برعکس ، اگر جامعه به جوانان شبکه یک که به آنها نیازی ندارد و اشتغال آنها امکان پذیر نیست در آنان تردید و سرخوردگی پدید می آید و از عزت نفس آنها کاسته می شود . مسئله انتخاب شغل در زندگی جوانان یکی از مسائل مهم و اساسی است زیرا از سوی جوان باید به آن مایل و راغب باشد و خود با علاقه آن را انتخاب کند ، نه آنکه به وی تحمیل شود و از سوی دیگر بیشتر جوانان در اثر کم تجربگی به خود اطمینان ندارند و جرات نمی کنند که در انتخاب شغل، تصمیم بگیرند و به تنهایی راه خود را برگزینند. برای آن که جوانان به بیراهه نروند و با تصمیم های نادرست به آینده خود آسیب نرسانند، والدین باید فرزندان خویش را در انتخاب شغل یاری و آنان را به کار خوب و شایسته راهنمایی کنند.
پیامبر اکرم فرمود: علی حق فرزند بر پدرش این است که برای او اسم خوب انتخاب کند،خوب تربیتش کند و او را در جایگاه شایسته ای قرار دهد.
 

9- زمینه سازی ازدواج

در دوران بلوغ ، تمایل جنسی به طور کامل شکفته میشود و دختران و پسران در فشار جاذبه نیرومند آن قرار میگیرند. غریزه کور و بدون شعور ارضای خود را به هر صورت و با هرکیفیت طلب می کند و ممکن است جوانان گرفتار ناپاکی و بیعفتی شوند. ازدواج بهترین وسیله طبیعی و قانون است که میتواند خواهش آنان را برآورده کند و تباهی و فساد مصونشان دارد. پیامبر اکرم فرمود: این گروه جوانان ! هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد حتماً ازدواج کند ، چرا که بهترین وسیله ای است که چشم را از نگاههای آلوده و خیانت آمیز به شخص را از بین سختی و گناه محافظت می کند. یکی از وظایف والدین بسترسازی مناسب برای ازدواج فرزندان است. اسلام توصیه میکند که برای پسران خود همسر انتخاب کنید و دختران خود را شوهر دهید پیش از آنکه زمینه آلودگی آنها فراهم شود هر چند ممکن است شرایط تحصیلی و شغلی ازدواج در سنین پایین را ایجاد نکند می گن یعنی پدران و مادرانی که نسبت به حفظ عفت و سلامت جنسی فرزندان خود حساس هستند می توانند با هم توافق کنند و با رها کردن بعضی از توقع های دست و پاگیر راه را برای زندگی دو زوج جوان هموار سازند. والدین نباید اجازه دهند زمان چیدن میوه های زندگی شان بگذرد و به فساد آلوده شوند. بعضی از این خانوادهها به بهانههای واهی ازدواج دختران خود را تا سن بزرگسالی به تاخیر می اندازند و سبب می شوند که دختران در آستانه لغزش قرار گیرند یا ممکن است دختران پرتوقع و دچاروسوسه شوند زیرا وقتی دختری به سن بزرگسالی برسد از آن رو که دختر بزرگی است، موقعیتی در میان خانواده دارد حاضر نخواهد شد با هر مردی ازدواج کند.
 
منبع : برگرفته از کتاب "کانون آرامش-ویژگی های خانواده اسلامی" 
 

بیشتر بخوانید :
اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان (بخش اول)
اصول روابط والدین با فرزندان نوجوان و جوان (بخش دوم)
چگونگی ارتباط با فرزندان نوجوان
روان شناسی برخورد با جوان و نوجوان
نحوه برقراری ارتباط خانواده با نوجوانان
10 اشتباه رایج والدین در برخورد با نوجوانان
راهکارهای اساسی در برخورد با نوجوان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.