همسران و تمرکز بر نقاط مثبت یکدیگر

همسران در یک ازدواج سالم و پویا همواره به دنبال روش هایی برای پیوستن به یکدیگر هستند؛ چرا که پیوستن، حس تعهدی به فرد می دهد که فراتر از بودن در کنار هم است. در این جا یک پیشنهاد مهم برای پیوستن به یکدیگر ارائه کرده ایم : تمرکز بر نکات مثبت همسر.
شنبه، 23 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
همسران و تمرکز بر نقاط مثبت یکدیگر
هنگام هجوم افکار منفی درباره همسرتان، بر ویژگی­ های مثبت وی تمرکز کنید.
 
چکیده : همسران در یک ازدواج سالم و پویا همواره به دنبال روش هایی برای پیوستن به یکدیگر هستند؛ چرا که پیوستن، حس تعهدی به فرد می دهد که فراتر از بودن در کنار هم است. در این جا یک پیشنهاد مهم برای پیوستن به یکدیگر ارائه کرده ایم : تمرکز بر نکات مثبت همسر.

تعداد کلمات 1136 /  تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

همسران و تمرکز بر نقاط مثبت یکدیگر
پیوستن به یکدیگر

وقتی با موفقیت روند ترک والدین و دوستان نزدیک را، بعد ازدواج، پشت سر گذاشتید، می ­توانید اصل یعنی پیوستن را دنبال کنید. وقتی به انسانی می پیوندید، دوستی خاص خود را ایجاد می­کنید و به طور طبیعی به یکدیگر کمک می کنید. پیوستن، حس تعهدی به فرد می دهد که فراتر از بودن در کنار هم است. اسکات استنلی[1] درکتاب «عمق تعهد خود» درباره تفاوت بین در کنار هم بودن و پیوستن صحبت می کند. وقتی تصمیم می گیرید به هم بپیوندید، فراتر از کنار هم بودن می روید. خود را متعهد می کنید تا هرچه صمیمی تر شوید (کسی می شوید که دیگری همیشه بتواند به او تکیه کند. زندگی مشترک در عمیق ترین و صمیمی ترین سطح آن).
هرروز فرصت­ هایی برای به کار بردن اصل «پیوستن» در روابطمان پیش میآید. فشارهای روزمره زندگی، اوقات سخت و اوقات خوش می تواند باعث پیوستن بیشتر ما به یکدیگر شود. مهم این است که به جای آن که یکدیگر را از خود برانیم، به سوی خود بکشیم. کاری[2] و کیت[3] دوست دارند با هم آشپزی کنند. سوزان[4] و راب[5] دوست دارند با هم به پیاده روی بروند و متوجه شده اند، این اوقات بهترین زمان برای گفت و گوهای جدی آن هاست. باید فعالیت هایی را که باعث نزدیکی شما می شوند، تا حد ممکن زیاد کنید.

حالا به چیزهایی که احساس می­کنید بین شما فاصله میاندازند، فکر کنید. سعی کنید از آن ها جلوگیری کنید. ما وقتی بیش از حد سرمان شلوغ بود و استرس داشتیم، نسبت به یکدیگر واکنش نشان می دادیم و بی طاقت می­ شدیم. پس تا حد ممکن باید مراقب باشیم که برنامه هایمان متعادل باشند و کارهایمان بیش از حد نباشد. وقتی حق انتخاب دارید، از خود بپرسید: «آیا این کار ما را به هم نزدیک می کند یا دور می سازد؟»
هیچ کس یک زندگی مشترک معمولی و متوسط نمی ­خواهد، اما زندگی مشترک مستلزم از خودگذشتگی است. این امر به فکر کردن به دیگری و جستجو برای یافتن راه های کمک به یکدیگر نیاز دارد؛ یعنی بهترین دوست هم بودن. شما برای ایجاد دوستی با همسرتان چه می کنید؟ آیا علائق و سرگرمی های مشترکی دارید؟ همسران در یک ازدواج سالم و پویا همواره به دنبال روش هایی برای پیوستن به یکدیگر هستند که به هم کمک کنند. دراین جا یک پیشنهاد مهم برای پیوستن به یکدیگر ارائه کرده ایم: تمرکز بر نکات مثبت همسر خود
 

تمرکز بر نکات مثبت همسرمان

قبل از ازدواج به راحتی می توانید بر نکات مثبت متمرکز شوید. اما به محض آن که ازدواج کردید، دیگر همه چیز رنگ و بوی عاشقانه ندارد. احتمالا متوجه خواهید شد که شخصی که تا قبل از ازدواج به نظرتان فرد کاملی بود، پس از ازدواج عادات آزار دهنده ای دارد. یوهان ولفگانگ ون گوته[6]، شاعر و فیلسوف بزرگ آلمانی، توصیه های مفیدی می کند و می گوید: « اگر با فردی همان گونه که هست برخورد کنید، او به همان صورت باقی خواهد ماند. اگر با او به گونه ای برخورد کنید که باید باشد و می ­توانست باشد، او تبدیل به آن فرد بهتر و بزرگ­تر خواهد شد.» توصیه می کنیم که همسرتان را از نگاه گوته ببینید. شاید همسرتان درمعرض خطر قرار دارد. احتمال دارد در حال یادگیری یک مهارت یا یک تغییر شغل باشد. چرا توانایی ها و علائق همسرمان به رشد و تغییر را تحسین و تأیید نکنیم؟

روش های تمرکز بر نکات مثبت چیست؟

الف) بر توانایی ­های یکدیگر تمرکز کنید

همان گونه که می ­دانید، هرکسی نقاط قوت و ضعفی دارد. نقاط قوت و ضعف تضمین کننده موفقیت یا شکست ما نیستند. فقط زمینه هایی هستند که ما زندگی خود را بر اساس آن ها اجرا می­ کنیم. به هم اجازه دهیم تا نقاط قوت خود را به نمایش بگذاریم. ما حتی در زمینه هایی که ضعف داریم می توانیم از یکدیگر بیاموزیم.


ب) نقاط مثبت و منفی خود را دنبال کنید

دکترگاتمن[7]درکتاب خود به نام چرا ازدواج ها موفق می­شوند یا شکست می­خورند، می­ نویسد: «اگرمی خواهید ازدواج  پایداری داشته باشید باید حداقل 5 برابر مدتی که بر نکات منفی هم متمرکز می شوید، به نکات مثبت توجه کنید.» توجه کنید که طی بیست و چهار ساعت آینده تعداد عبارات منفی و مثبت تان چقدر است. به یاد داشته باشید که نسبت 5 به 1 تنها برای حالت تعادل است. 7 به 1 نسبت سالم تری است.
 

ج) فهرستی از نکات مثبت تهیه کنید

وقتی منفی فکر می­ کنیم ، به سادگی افکار منفی خود را بیان می­نماییم. اما وقتی افکار مثبت و لطیفی داریم، اغلب آن ها را دردل خود نگه می داریم. برخی از پیشوایان مذهبی مردم را تشویق می کنند تا به جای نکات منفی به نکات مثبت فکر کنند «برادران، به آنچه درست است، به آنچه پاک است، به آنچه خالص است، به آنچه دوست داشتنی و به آنچه قابل تحسین است، فکرکنید.»[8]
آیا ما اغلب برعکس عمل نمی کنیم؟ به آنچه نادرست است، به آنچه اشتباه و منفی است و به آنچه ضعیف است توجه نمیکنیم؟ ما بر این نکات انگشت میگذاریم. افکار مثبت ارزش گسترش یافتن دارند، اما عادت به این کار نیازمند صرف وقت و پشتکار است. پس آماده باشید که ثبات قدم بیابید. می­توانید به همسرتان فکرکنید و فهرست خاص خود را تهیه کنید. آیا می­توانید در مورد چیزی که درباره او صدق میکند فکر کنید؟ آیا او عشق و تعهد خود را نسبت به شما ابراز می کند؟ چگونه؟ یک ویژگی قابل احترام را درمورد او بیان کنید. شاید او دربازار کار و امور مالی استعداد خوبی دارد. بعد این مطلب را ادامه دهید و به این نکته توجه کنید که همسرتان تا چه حد صادق، خالص، دوست داشتنی و قابل تحسین است.
وقتی احساس می­کنید که افکار منفی به ذهنتان هجوم می آورند، می توانید فهرست خود را بیرون بیاورید و بر ویژگی­های مثبت طرف مقابل توجه کنید. آیا نامزدتان می­داند تا چه حد او را دوست دارید و تحسینش می­کنید؟ ماکارتر[9]، فهرستی از سی و یک نکته که در مورد همسرش برایش قابل تحسین بود  تهیه کرد. سپس هریک از آن ها را جداگانه برید و تا کرد و درظرفی گذاشت و به لیندزی[10] (همسرش) داد و از او خواست که روزی یک از آن ها را بخواند. زوج دیگری نیز چنین برگه های کوچکی تهیه کرده بودند و هربار که برای پیاده روی دو نفره، سفر و غیره همراه هم بودند، یکی از آن ها را به یکدیگر می دادند.

منابع : دیوید آرپ و دیگران (1389)، ده قرار مهم برای زندگی مشترک، ترجمه اکرم قیطاسی، موسسه انتشارات صابرین، چاپ چهارم، قم.

بیشتر بخوانید:
زندگی مشترک شما در اولویت است!
چگونه در زندگی مشترک شوخ ­طبع باشیم؟
مهارت گوش دادن فعال در دوران نامزدی
همسران و چگونگی ایجاد روابط مناسب با دوستان
سبک­ های نامناسب کنترل تعارضات ، در زندگی زناشویی

پی نوشت :
 [1] .scitt stanley
[2] .kari
[3] . keith
[4] .susan
[5] .rob
[6] . johann wolfgang von goethe
[7] .gattman
[8] .از آیات انجیل
[9] . carter
[10] lindsey


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.