چهار دست و پا رفتن کودکان

چهار دست و پا رفتن کودکان یکی از جالب ترین مراحل رشد آنهاست و والدین از دیدن این که کودکشان چهار دست و پا راه می رود، خوشحال می شوند. اما تا چه سنی انجام این نوع راه رفتن اشکال ندارد؟ با ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
يکشنبه، 31 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چهار دست و پا رفتن کودکان
ادامه دادن رفتار چهار دست و پا رفتن کودک، می تواند مانع راه افتادن او شود.
 
چکیده: چهار دست و پا رفتن کودکان یکی از جالب ترین مراحل رشد آنهاست و والدین از دیدن این که کودکشان چهار دست و پا راه می رود، خوشحال می شوند. اما تا چه سنی انجام این نوع راه رفتن اشکال ندارد؟ با ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

تعداد کلمات 641 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

چهار دست و پا رفتن کودکان

چه طور می توانم با کودکی که چهار دست و پا راه می رود، کنار بیایم؟

بعضی از بچه ها قبل از سن شش ماهگی چهار دست و پا می روند، ولی معمولا بیشتر بچه ها بین سن شش تا نه ماهگی چهار دست و پا می روند و بعضی از بچه ها هم اصلا چهار دست و پا نمی روند و شروع می کنند به راه رفتن. مراحل رشد کودکان مختلف با هم فرق دارد و آنها هروقت آمادگی راه رفتن یاچهار دست و پا رفتن را داشته باشند، این کار را می کنند، ولی اگر کودک تا یک سالگی چهار دست و پا نرود یا راه نرود، باید او را به پزشک متخصص نشان دهید.
بعضی از والدین سعی کنند با گذاشتن اسباب بازی های جالب جلوی کودک، او را به راه رفتن تشویق کنند، ولی اگر کودک حرکتی نکند، والدین ناامید می شوند. لازم نیست کودک تان را به چهار دست و پا رفتن تشویق کنید، او هر وقت آمادگی این کار را پیدا کند، خودش چهار دست و پا می رود، چون بچه ها ذاتا کنجکاو هستند و دوست دارند در محیط اطرافشان جست وجو کنند.
در ابتدا کودک روی زمین می خزد. در حالی که شکم نوزاد روی زمین است، او خودش را به سمت جلو و عقب می کشاند و دستانش را حرکت می دهد. کمی بعد روی چهار دست و پایش قرار می گیرد و یک کم به سمت جلو می رود و بعد با تمرین و تکرار، خیلی خوب چهار دست و پا می رود.
 

آسیب زایی از وسایل منزل

وقتی کودکتان چهار دست و پا می رود و دستش به همه چیز می رسد، باید خانه را به محیط امنی برای او تبدیل کنید و وسایل خطرناک را از دسترس او بردارید. این کار وقت گیر و خسته کننده است. شما باید گیاهان، اسباب بازی های کوچک و وسایل شگفتی را از جلوی دست کودک بردارید، ولی نباید همه چیز را از جلوی دست او بردارید تا حس کنجکاوی کودک تحریک نشود. وقتی وسایل خطرناک را از جلوی کودک بر می دارید، به او اجازه دهید تا به وسایل دیگر و اسباب بازی هایش دست بزند. او با این کار در مورد محیط اطرافش اطلاعات زیادی به دست می آورد. البته باید مراقب باشید که زباله و اسباب بازی های کوچک روی زمین نباشند تا کودک آنها را در دهانش نگذارد.

وقتی کودک تان چهار دست و پا می رود، باید مراقب پله ها باشید. بهتر است جلوی پله ها نرده بگذارید تا کودک نتواند از پله بالا و پایین برود. اگر پله ها موکت یا فرش باشند، می توانید نرده را در پله ی دوم یا سوم بگذارید که کودکتان بالا رفتن و پایین آمدن از پله را نیزیاد بگیرد، اما اگر پله ها موکت نباشند، بهتر است برای جلوگیری از صدمات احتمالی به کودک، نرده را روی پله ی اول نصب کنید. بچه ها از پله بالا رفتن را سریعیاد می گیرند، ولی از پله پایین آمدن، برای آنها مشکل تر است. معمولا کودکان یک تا یک و نیم ساله این کار را خوب می دانند. بنابراین هروقت که از پله ها بالا و پایین می روید باید نرده ی جلوی آن را ببندید. وقتی محیط خانه تان برای کودک امن باشد، دلش خیالتان آسوده است و می توانید به او اجازه دهید که چهار دست و پا هرجا که خواست برود.
 
منبع : کتاب راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)
نویسنده: رابین گلدستاین

بیشتر بخوانید :
خزیدن یا چهار دست و پا رفتن کودک
راه رفتن کودک
مراحل رشد از تولد تا 3 سالگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.