بی علاقگی کودک به اسم کوچک خود

برخی از کودکان ممکن است نسبت به نام خویش حساس باشند و یا از آن به عللی بیزاری بجویند. با ما همراه باشید تا با علل این رفتار و نیز واکنش درست در مقابل آن بیشتر آشنا شوید.
سه‌شنبه، 9 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
بی علاقگی کودک به اسم کوچک خود
یکی از حقوق فرزندان بر والدین، نام نیکو نهادن است.
 
چکیده: برخی از کودکان ممکن است نسبت به نام خویش حساس باشند و یا از آن به عللی بیزاری بجویند. با ما همراه باشید تا با علل این رفتار و نیز واکنش درست در مقابل آن بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات 383 / تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه
 
بی علاقگی کودک به اسم کوچک خود

بی علاقگی به نام

دختر ۵ ساله ام نام خودش (اعظم) را دوست ندارد و دوست دارد، او را با اسم های دیگری چون «سپیده» صدا بزنیم. با این مشکل چگونه برخورد کنم؟
به خانواده های عزیز توصیه می کنم در نامگذاری کودک خود دقت کنید. یکی از حقوق فرزند بر والدین، انتخاب نام زیبا و دارای مفهوم خوب است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:حق الولد على والده أن یحسن إسمه.[1]  حق فرزند بر پدرش این است که بر او نام نیک نهد.

نام های نامأنوس و بدگویش خودی و نام های غربی و ناسازگار با فرهنگ خودی، آثار روانی منفی دارد و کودک را در آینده دچار مشکلاتی خواهد کرد.
در انتخاب نام برای فرزند خود، از اسم های زیبا و ارزشی استفاده کنید. نام زیبا و خوب، حتی ارزشمندی و شخصیت را در کودک بارور می سازد؛ بدین سبب، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نام های زشت کودکان را تغییر می داد.
درباره فرزند شما (اعظم) با توجه به زیبایی و ارزشمندی مفهوم آن (به معنای بزرگ و از صفات الاهی)، باید در پی ریشه یابی این بی علاقگی باشید.
ممکن است نام هایی چون سپیده را از تلویزیون آموخته، می خواهد همانند سازی کند یا از هم اسم خود، خاطره بد و ناخوشایندی دارد و با تمسخر برخی از همسالان سبب این بی علاقگی شده است.
این مسأله در این سن، مشکل چندانی نیست؛ اما اگر ادامه یابد، ناشی از ضعف اعتماد به نفس وعدم حتی ارزشمندی است که باید اعتماد به نفس او را تقویت کنید.
در حال حاضر، درباره مفهوم نام او و این که از صفات الهی است، توضیح دهید.
او را با شخصیت های هم نامش در عرصه علم، صنعت، هنر و ورزش آشنا کنید. صدا زدن او با پسوند جان (اعظم جان) یا خانم (اعظم خانم)، به ویژه در حضور دیگران می تواند در علاقه مندی وی به نامش مؤثر باشند.
 
 
منبع:  کتاب «نسیم مهر» (1)
نویسنده: حسین دهنوی

بیشتر بخوانید :
انتخاب نام نیکو برای فرزند و آثار تربیتی آن
حق پدر و مادر در نام گذاری فرزند
نامگذاری فرزندان؛ بایدها و نبایدها 

پی نوشت :
[1] . حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص ۳۸۹.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.