مراقبت ها در دوران بارداری

دوران بارداری، دورانی است که سلامتی دو شخص وابسته به مراقبت های این دوران است. هم سلامتی مادر و هم سلامتی جنین. پس لازم است به مراقبت های این دوران بیشتر دقت کرد. با ما همراه باشید تا با مراقبت های این دوران بیشتر آشنا شوید.
سه‌شنبه، 6 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مراقبت ها در دوران بارداری
مراقبت ها در دوران بارداری، زمینه ساز داشتن فرزندی سالم است.
 
چکیده:  دوران بارداری، دورانی است که سلامتی دو شخص وابسته به مراقبت های این دوران است. هم سلامتی مادر و هم سلامتی جنین. پس لازم است به مراقبت های این دوران بیشتر دقت کرد. با ما همراه باشید تا با مراقبت های این دوران بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات 686 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 
مراقبت ها در دوران بارداری

مراقبت‌های دوران بارداری

بعضی از حاملگی‌ها ممکن است با عوارض همراه شوند، لذا هر زن باید قبل از بارداری مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد البته بیشتر بارداری‌ها بدون برنامه قبلی هستند و به محض تشخیص بارداری باید ویزیت اولیه انجام شود و آزمایش‌های معمول جهت زن باردار درخواست شود.
اگر از بارداری جلوگیری نمی‌کنید با مشاهده هرکدام از این علایم باید به حاملگی شک کنید و از خود بیشتر مراقبت کنید:
  • عقب‌افتادن عادت‌ماهانه
  • تهوع و استفراغ
  • تغییر شکل سینه‌ها
  • احساس حرکت در شکم
  • احساس خستگی و تکرر ادرار
با مشاهده هرکدام از این علایم بهتر است یک آزمایش حاملگی انجام دهید.
آزمایش‌های ادراری حدود یک هفته بعد از عقب افتادن عادت، بارداری را نشان می‌دهند. آزمایش در خون می‌تواند یک هفته بعد از عقب‌افتادن عادت بارداری را نشان دهد.
در هر ویزیت بارداری موارد زیر بررسی می‌شوند:
افزایش وزن -فشار خون- اندازه رحم و زنده بودن جنین (که توسط فیتوسکوپ و یا سونیکید انجام می‌شود) در صورت مشاهده هرکدام از این علایم سریعاً پزشک خود را مطلع کنید:
- ریزش آب از واژن
- لکه‌بینی یا خونریزی
- ورم دست و صورت یا ورم شدید پاها
- سردرد شدید و تاری‌دید
- درد قسمت فوقانی و سمت راست شکم (منطقه اپی گاستر)
- تب با لرز
- استفراغ شدید
- سوزش ادرار
- کم شدن حرکات جنین
 

تغذیه در دوران بارداری

رژیم غذایی زن باردار باید متنوع و پرکالری باشد. بهتر است غذا به دفعات بیشتر و حجم کمتر مصرف شود. نیاز روزانه آهن در طی بارداری زیاد است و از ماه چهارم بارداری که زمان: خونسازی جنین است باید مصرف آن شروع شود. اغراق نیست اگر بگوئیم مهمترین نیاز زن باردار، آهن است. جنین مثل یک پارازیت، آهن را فعالانه از خون مادر جذب می‌کند و حتی زمانی که مادر کم‌خونی شدید دارد جنین کم‌خون نمی‌شود و این زن باردار است که در صورت عدم مصرف آهن، دچار افت هموگلوبین وهماتوکریت خون می‌شود.
برای تامین کلسیم بدن در طی حاملگی باید روزی نیم الی یک لیتر (یعنی دو الی چهار لیوان) شیر یا معادل آن ماست مصرف کنید.
در رژیم غذایی شما باید پروتئین‌های حیوانی (تخم‌مرغ، گوشت قرمز و سفید) و ویتامین‌ها و کربوهیدرات به مقدار کافی وجود داشته باشد و بهتر است در مصرف حبوبات به علت ایجاد مشکلات گوارشی زیاده‌روی نکنید.
 

نکات بهداشتی دوران بارداری

- باید لباس گشاد و راحت بپوشید و از کفش پاشنه بلند هم نباید استفاده کنید.
- هفته‌ای دو الی سه بار حمام بروید و سعی کنید کمتر در حمام بنشینید. در سه ماهه آخر بارداری به علت احتمال سقوط نباید از وان استفاده کنید.
- اگر شغل اداری و کم‌تحرکی دارید می‌توانید تا انتهای بارداری کار کنید ولی شغل‌های با تحرک فیزیکی زیاد باید محدود شوند و حتما باید چند بار در روز مدتی استراحت کنید.
- مسافرت کوتاه مدت اشکالی ندارد ولی بهتر است از مسافرت‌های طولانی خصوصاً در اواخر حاملگی پرهیز کنید. و هریکی دو ساعت یکبار قدم بزنید.
- در ماه آخر بارداری (چهار هفته آخر) نزدیکی نکنید.
- ورزش‌های سبک یا متوسط را می‌توانید انجام دهید ولی ورزش‌های سنگین و شدید ممنوع است.
- در طی حاملگی در صورت وجود ترشح زیاد واژینال می‌توانید از دوش واژینال استفاده کنید ولی این کار را نباید با سرنگ انجام دهید چون خطر تزریق هوا و مرگ وجود دارد.
- خانم‌های محترم سیگاری! لطفاً در طی حاملگی به جنین خود رحم کنید و حتی‌الامکان سیگار نکشید چون سیگار با کم کردن جریان خون، باعث تولد نوزاد کم وزن و ناهنجار می‌شود.
- اگر شما سابقه واکسیناسیون کزاز ندارید باید دو دوز واکسن بزرگسالان (دیفتری-کزاز) را به فاصله یک ماه بزنید و یکسال بعد هم یادآور دریافت کنید.
 
 
منبع: کتاب «دائره المعارف جنسی خانم ها»
نویسنده: محمدرضا جعفری نیا

بیشتر بخوانید :
مراقبت های دوران بارداری
مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری
مراقبت در دوران بارداری
بهداشت روان دوران بارداری



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.