چگونه پدر و همسر خوبی باشیم؟

شوهر و پدر بودن، شاید یکی از مهم ‌ترین نقش ‌هایی است که ممکن است در طول زندگی ‌تان داشته باشید، بنابراین کاملا طبیعی است که بخواهید بهترین تلاش خود را برای این نقش ها انجام دهید. قدم‌های اول این است که به خانواده‌ی خود توجه داشته باشید و یاد بگیرید تا به طور موثر با آن ‌ها ارتباط برقرار کنید. به یاد داشته باشید برای آنکه از خانواده تان به خوبی مراقبت کنید، باید ابتدا بتوانید از خودتان مراقبت کنید، پس سبک زندگی مثبتی را انتخاب کنید که سلامتی و تندرستی شما را تضمین کند.
جمعه، 20 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد حسین افشاری
موارد بیشتر برای شما
چگونه پدر و همسر خوبی باشیم؟
برای اینکه پدر و همسر خوبی باشیم، باید به اعضای خانواده بیشتر توجه کنیم. 
 
چکیده: شوهر و پدر بودن، شاید یکی از مهم ‌ترین نقش ‌هایی است که ممکن است در طول زندگی ‌تان داشته باشید، بنابراین کاملا طبیعی است که بخواهید بهترین تلاش خود را برای این نقش ها انجام دهید. قدم‌های اول این است که به خانواده‌ی خود توجه داشته باشید و یاد بگیرید تا به طور موثر با آن ‌ها ارتباط برقرار کنید. به یاد داشته باشید برای آنکه از خانواده تان به خوبی مراقبت کنید، باید ابتدا بتوانید از خودتان مراقبت کنید، پس سبک زندگی مثبتی را انتخاب کنید که سلامتی و تندرستی شما را تضمین کند.

تعداد کلمات 2174 / تخمین زمان مطالعه 11دقیقه
چگونه یک پدر و همسر خوبی باشیم؟

چگونه پدر و همسر خوبی باشیم ؟

بخش اول: هوشمندانه عمل کنید.

1. در مواقع ضروری و مهم، حضور داشته باشید. ممکن است برخی لحظات واقعا در خانواده‌ی شما مهم باشند، مثلا زمانی که همسرتان یک ترفیع بزرگ در کارش می‌گیرد، و یا لحظه‌ ای که کودک خردسال تان یاد می‌گیرد بدون پایه‌های کمکی، دوچرخه ‌سواری کند. به عنوان یک همسر و یا پدر، نمی ‌توانید در لحظه لحظه‌ی زندگی همسر و فرزندتان حضور داشته باشید، اما در لحظات مهم، سعی کنید آنجا باشید. 
از غیبت در رویداد‌های مهم ورزشی، مراسم، سالگردها و یا تولدها اجتناب کنید. اگر می‌‌دانید مسئله ای برای همسر و یا کودک‌تان مهم است، سعی خود را بکنید که در آن رویداد حضور داشته باشید. اگر واقعا نمی ‌توانید، بگذارید آن‌ها بدانند که چقدر از نبودن در کنار آن ها ناراحت هستید و اطمینان دهید که دفعه‌ی بعد حتما همراهشان خواهید بود.
 
2. به همسر و کودکان خود توجه کنید. این امر برای بسیاری از خانواده ‌ها متداول است که تنها در مورد چیزهایی مانند نمرات کودکان، قبض‌ ها، تعمیرات خانه، گرفتن رژیم غذایی و ورزش صحبت می‌‌کنند. برای ارتباط بهتر با همسر و کودکتان، موضوعات جدیدی را مطرح کنید. 
اگر شما هرگز از همسر خود درباره‌ی شغل روزانه اش سوال نکرده اید، از او بپرسید: "خوب، این پروژه‌ی بزرگی که اخیرا در دست گرفته ای، چگونه است؟" 
اگر شما هرگز در مورد دوستان فرزندتان از او سوال نکرده اید، می‌توانید چنین سوالی را مطرح کنید: "همکلاسی جدیدت، سطح درسی خوبی دارد؟" 
تغییر روش صحبت کردن به خانواده تان نشان می‌دهد که به آن‌ ها علاقه دارید و آن ‌ها برای شما مهم هستند.
 
3. الگوی خوبی باشید و به آنچه توصیه می‌کنید، خودتان عمل کنید. از فرزندان خود انتظار نداشته باشید وقتی خودتان به حرف‌های خود عمل نمی کنید، از توصیه‌‌های شما پیروی کنند. خود را موظف کنید به آنچه برای کودکان خود تعیین می‌‌کنید، عمل کنید. 
به عنوان مثال، اگر بر اهمیت صداقت تاکید می‌کنید، در مقابل کودکان خود دروغ نگویید، حتی از نوع مصلحتی. 
اگر کمک در امور خانه برای خانواده تان مهم تلقی می‌شود، خودتان اولین کسی باشید که در کارهای خانه و یا مسئولیت‌‌های خانواده کمک می‌کنید.
 
4. با همسر خود قرار ملاقات بگذارید. آخرین باری که همسرتان را در یک قرار، ملاقات کردید چه زمانی بوده است؟ آخرین باری که شام عاشقانه ای را در کنار هم میل کردید کی بوده است؟ اگر زمان زیادی از آن می‌گذرد، سعی کنید به زودی قرار عاشقانه ای را تدارک ببینید. تاریخ و زمانی را مشخص کنید که هر دو موافق آن هستید. 
به رفتارهایی که اوایل آشنایی تان با او داشتید رجوع کنید. برای مثال، اگر به طور منظم برای او دسته‌ گل می‌خریدید و او را غافلگیر می‌کردید، دوباره این کار را انجام دهید. به عادت‌های رمانتیک خود برگردید و ببینید چگونه رابطه‌ی زناشویی تان تغییر می‌‌کند.
 

بخش دوم: رابطه‌ی خوبی داشته باشید.

 
1. ارتباطات صمیمی و صادقانه را بین خودتان ترویج دهید. بهترین شوهران و پدران آن هایی هستند که به طور مرتب با خانواده شان صحبت می‌کنند و به صحبت‌های همسر و فرزندان خود گوش می‌دهند. زمانی که خانواده تان احساس ‌کند که شما شنونده‌ی خوبی برای صحبت‌های آن ها هستید، ارتباط و تعامل شان را با شما بیشتر خواهند کرد. ارتباط خوب خیلی زود ایجاد می‌‌شود، بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است اقدامات مثبتی را در جهت ایجاد روابط صمیمانه انجام دهید. 
گوشی خود و یا تلویزیون را خاموش کنید و زمانی که صحبت می‌‌کنید به چهره‌ی محبوب خود نگاه کنید.
 بگذارید عزیزان تان بدانند که شما به هم صحبتی با آن ‌ها علاقمند هستید؛ خودتان را در دسترس قرار دهید و زمانی که آن ‌ها در اطراف شما هستند به ایشان توجه کنید.
برای نشان دادن علاقه از آنها سوال بپرسید، مثلا "چه چیزی در مورد این برنامه‌ی تلویزیونی بیشتر نظر تو را جلب کرد؟"
 
2. شنونده‌ی فعالی باشید. شوهران بسیاری اعتراف کرده اند که اغلب توانسته اند با خوب گوش کردن، همسر و فرزندان خود را سر حال بیاورند. بنابر این شما نیز می‌‌توانید از مهارت‌های شنیداری تان استفاده کنید. وقتی صحبت می‌‌کنند، توجه کامل خود را به عزیزان تان اختصاص دهید - این یک نکته می‌‌تواند به نفع کل خانواده‌ی شما باشد. 
سعی کنید با فردی که در حال صحبت است، مرتب ارتباط چشمی داشته باشید. با این کار، آن‌ ها را تشویق کنید حرف هایشان را با شما در میان بگذارند. 
قبل از اینکه سراغ موضوع دیگری بروید و یا بحث را تمام کنید، چیزی بگویید که نشان ‌دهد در واقع به آن ها گوش می‌دادید. مثلا: "به نظر می‌‌رسد کار زیاد تو را مضطرب کرده است. درست می‌‌گویم؟"
 
3. از قضاوت و سرزنش کردن اجتناب کنید. قضاوت و سرزنش، از رفتار‌های رایجی است که مانع برقراری ارتباط مجدد می‌شود. زمانی که این کار را انجام می‌‌دهید، همسر و کودکان تان، دیواری بین خود و شما می‌‌گذارند و نسبت به صحبت کردن با شما تردید دارند. به جای قضاوت و سرزنش، سوالات بیشتری بپرسید که به شما در درک بهتر دیدگاه‌‌های آن‌ ها کمک ‌کند. 
برای مثال، نپرسید "چرا این کار را می‌کنید؟" بپرسید "چه اتفاقی افتاد؟" یا مثلا چیزی مثل "اوهوم ... کمی بیشتر برایم توضیح بده".
 
4. از زمان وعده‌های غذایی، برای گفت و گو استفاده کنید. غذا خوردن یک زمان خاص در اغلب خانواده‌ ها است که همگی دور هم جمع می‌شوند. دور هم غذا خوردن، پیوند بین شما را افزایش می‌‌دهد و ارتباطات تان را تقویت می‌‌کند. با گفت و گو در مورد یک یا چند موضوع جذاب، این زمان با هم بودن را لذتبخش تر کنید. 
همگی به نوبت حرف بزنید و اتفاقات روزتان را با هم به اشتراک بگذارید. 
از حضور همه‌ی اعضای خانواده بهترین استفاده را بکنید و از ارزش‌های خانواده بگویید، یا موضوعات دشوار را با فرزندان خود، در زمان خوردن غذا به اشتراک بگذارید.
 
5. عضوی از یک تیم باشید. رفتار شما باید بازتاب این تصور باشد که شما و همسرتان در یک تیم هستید. این موضوع اساسا همه چیز را شامل می‌شود، از کمک کردن در کارهای خانه، تقسیم وظایف پدری و مادری، پشتیبانی از همسرتان در زمان تشویق و تنبیه کودکان و ....
 اگر احساس می‌کنید در حال حاضر در تیم همسرتان نیستید، از همسرتان بپرسید، "برای اینکه از تو حمایت کنم، چه کاری می‌‌توانم انجام دهم؟" 
بازیکن یک تیم بودن نه تنها به شما کمک می‌کند تا از همسر خود حمایت کنید، بلکه همچنین اختلافات بین شما را کاهش می‌دهد و احتمال تخریب چهره‌ی هرکدام از شما را در ذهن فرزندان کاهش می‌دهد.
 

بخش سوم: زمانی را با خانواده تان سپری کنید.

 
1. زمان مشخص و مرتبی را برای خانواده تان تعیین کنید. شوهران و پدران خوب، رابطه محکمی با خانواده خود دارند، بنابراین با همسر و کودکان خود به صورت گروهی و تک تک، ارتباط برقرار کنید. زمان هایی را در طول هفته برای این کار اختصاص دهید. 
ممکن است بخواهید هر پنجشنبه شب بازی گروهی انجام دهید و یا به تماشای فیلم بنشینید. 
سعی کنید یک سرگرمی را با کودکان خود انجام دهید، مثلا با او والیبال و یا فوتبال بازی کنید، یا با یکدیگر به استخر بروید. زودتر از خواب بیدار شوید تا یک فنجان قهوه را با همسرتان بنوشید و قبل از بیدار شدن بچه ‌ها، با هم به تماشای طلوع آفتاب بنشینید.
 
2. پیوند‌های فامیلی را مستحکم تر کنید. به عنوان یک شوهر و یک پدر، می‌توانید با تاکید بر اهمیت پیوندهای خانوادگی، به دیدار دیگر اعضای فامیل بروید و این کار را ارزشمند جلوه دهید. هر وقت که ممکن است سعی کنید خانواده‌ی خود و خانواده‌ی همسرتان را برای یک وعده‌ی غذایی دور هم جمع کنید؛ این کار را در تربیت کودکان خود دخیل کنید.
برای یک گردش یا دورهمی خانوادگی، به صورت هفتگی و منظم برنامه‌‌ریزی کنید.
از خانواده‌ی خود و همسرتان در امور تربیت فرزند مشاوره بگیرید و آن‌ ها را به مهمانی ‌ها و روید‌های مهم فرزندان تان دعوت کنید.
 
3. سنت ها و خرافه‌های قدیمی را کنار بگذارید و سنت‌های جدیدی وضع کنید. سنت‌های خوب خانوادگی می‌تواند شامل شرکت در مراسم مذهبی، رعایت آداب و رسوم فرهنگی، برگزاری جشن فارغ التحصیلی فرزندان، دید و بازدید‌های عید و ... باشد. احترام خود را به اعتقادات و سنن خانوادگی تان نشان دهید و آنهایی را تغییر دهید که از شأن خانواده تان به دور هستند. 
اگر شما و همسرتان نظرات یکسانی دارید، آن عقاید را با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. اگر نظرات شما متفاوت است، به تفاهمی برسید که کودکان تان بتوانند هم نظرات شما و همسرتان را به خوبی درک کنند.
 
4. از فضای مجازی و رسانه ها فاصله بگیرید و بر روابط رو در روی خود با عزیزان تان تمرکز کنید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که پس از یک روز کاری طولانی، تلویزیون یا لپ ‌تاپ تان را روشن کنید و غرق در آن می‌شوید، سعی کنید برای مدتی از این رسانه ها فاصله بگیرید. تمرکز بر برنامه‌های ورزشی تلویزیونی، رسانه‌‌های اجتماعی، و یا حتی آوردن مسائل کاری در خانه، می‌تواند بین شما و خانواده تان فاصله ایجاد کند. توجه ذهنی و جسمی خودتان را به خانواده و عزیزان تان هدیه بدهید. 
اگر به طور معمول در طول شب از گوشی و تلویزیون و لپ تاپ استفاده می‌‌کنید، کمی زودتر از آن ها دست بکشید تا بتوانید به همسر و فرزندان خود بیشتر توجه کنید. 
اوقات فراغت خود را با همسرتان سپری کنید، به کودکان تان برسید، یا با هم‌ بازی کنید. 
اگر مجبور هستید مسائل کاری را در منزل انجام دهید، به خانواده تان اجازه دهید تا دقیقا بدانند که چقدر زمان نیاز خواهید داشت و چه زمانی دوباره در دسترس خواهید بود.
 

بخش چهارم: به سلامت روحی و جسمی خود توجه کنید.

 
1. به اندازه‌ی کافی استراحت کنید. اگر فرزند کوچکی دارید، اغلب اوقات رسیدگی به او باعث می‌شود تا خواب شما دچار اختلال شود. متاسفانه، محروم شدن شما از خواب می‌‌تواند باعث بد خلقی یا بی حوصلگی شما در طول روز و در برخورد با خانواده تان بشود. روحیه‌ی خود را بهبود بخشید تا انرژی زیادی برای بازی با کودکان خود داشته باشید. ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید شبانه داشته باشید. 
با کنار گذاشتن دستگاه‌‌های الکترونیکی حداقل یک ساعت قبل از خواب، بهتر بخوابید. قبل از خواب، فعالیت‌های آرامش ‌بخش نظیر مطالعه‌ی کتاب، حمام آب گرم و ... داشته باشید.
 
2. رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی داشته باشید. والدین، اغلب بر اهمیت تغذیه‌ی سالم به فرزندانشان تاکید می‌‌کنند، اما ممکن است خودشان به این توصیه عمل نکنند. غذای سالم و مقوی بخورید تا به بدنتان سوخت برسانید و بتوانید در محل کار مفید واقع شوید و همچنین برای ارتباط با خانواده تان انرژی کافی داشته باشید. 
یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی می‌تواند شامل غذاهایی مانند میوه‌ ها و سبزیجات، پروتئین کم‌ چرب، حبوبات سبوس ‌دار و غلات باشد. به مقدار زیادی آب بنوشید. 
مصرف مواد غذایی ناسالم و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.
 
3. مرتب ورزش کنید. فعالیت فیزیکی یکی از بهترین روش‌ ها برای حمایت از سلامت جسمی، زندگی طولانی، و مدیریت استرس روزمره است. علاوه بر این، اگر شما با همسر و کودکان خود ورزش کنید، عادت‌‌های سالم را برای کل خانواده، فرهنگ سازی خواهید کرد. 
یک شب سرگرم‌ کننده با همسر و کودکان خود داشته باشید. برای دوچرخه ‌سواری خانوادگی یا پیاده‌روی در تعطیلات آخر هفته به بیرون بروید. 
اگر ورزش را به صورت انفرادی می‌پسندید، پس فعالیت‌های دیگری را برنامه‌ ریزی کنید که کل خانواده شما را درگیر و سرگرم کند.
 
4. استرس خود را به طور موثر مدیریت کنید. از آنجا که کودکان، اغلب عادات و رفتار پدر و مادرشان را تقلید می‌کنند، تلاش کنید عادات سالمی را برای رفع استرس در خود نهادینه کنید. به جای کشیدن سیگار و مصرف الکل، به عادت‌های سالم مثل ورزش روی آورید. 
یک برنامه‌ی روزانه برای خود تنظیم کنید که به طور منظم شاداب و سرگرم باشید، فعالیت هایی نظیر باغبانی، پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و ... .
 
5. یک نظام حمایتی قوی ایجاد کنید. شما ممکن است به قدری درگیر وظایف زناشویی، فرزند پروری، و مسئولیت‌های کاری خود باشید که روابط اجتماعی دیگر خود را از خاطر ببرید. برای حفظ یک زندگی اجتماعی فعال، تلاش کنید؛ به طوری که برای رهایی از استرس، خروجی‌‌های سالم داشته باشید. 
در یک باشگاه سرگرمی و یا سازمان مرتبط با شغل خود عضو شوید. در مسجد و یا گروه‌های فرهنگی در اطراف محله‌ی خود شرکت کنید. 
شبکه‌های اجتماعی می‌توانند منبع ارزشمندی برای گرفتن مشاوره و یا آگاهی از وظایف و مسئولیت‌های پدر و همسری باشند. می‌توانید به نوعی با دیگر پدران و همسران در ارتباط شوید و از آن ها مشاوره‌ی دوستانه بگیرید.
 
منبع: سایت «ویکی هاو»
مترجم: داود سرافراز

بیشتر بخوانیم: 
وظیفه و نقش پدر 
سه سبک برای پدر بودن
پدر، مفهومی مهم در زندگی
پدر، تکیه گاه و ستون خانواده
نقش پدر در تربیت دینی فرزندان
پدر باید مهربان ولی قاعده مند باشد.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.