چطوری تکالیف درسی رو سریع تر انجام بدیم؟

انجام دادن تکالیف درسی ، ممکنه وقت‌گیر و خسته کننده باشه، و نباید زندگی مون را صرف انجام دادن تکلیف کنیم. اینجا بعضی روش‌هایی وجود داره که می تونی با استفاده از اونا تکلیفت رو به خوبی و به دور از عوامل مزاحم انجام بدی. همچنین این نکته مهمه که تو کلاس حواستو کامل جمع کنی و سوالات تو از معلم بپرسی تا کاملا متجه بشی که تکلیف ازت چی می‌خواد. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 24 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چطوری تکالیف درسی رو سریع تر انجام بدیم؟
تمام عوامل حواس‌پرتی رو از خودت دور کن.
 
چکیده : انجام دادن تکالیف درسی ، ممکنه وقت‌گیر و خسته کننده باشه، و نباید زندگی مون را صرف انجام دادن تکلیف کنیم. اینجا بعضی روش‌هایی وجود داره که می تونی با استفاده از اونا تکلیفت رو به خوبی و به دور از عوامل مزاحم انجام بدی. همچنین این نکته مهمه که تو کلاس حواستو کامل جمع کنی و سوالات تو از معلم بپرسی تا کاملا متجه بشی که تکلیف ازت چی می‌خواد. با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 1246 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

چطوری تکالیف درسی رو سریع تر انجام بدیم؟
قسمت اول : آماده شدن

۱- منابع و امکانات لازم رو فراهم کن و در یک محیط کاری آرام قرار بده
کار‌ها رو روی یه میز انجام بده و نه توی اتاق خواب، چون باعث تنبلی و حواس‌پرتی میشه. حالا اگه تصمیم گرفتی تو اتاق خواب کارهاتو انجام بدی ، قبلش تمیزش کن. محیط کار باید تمیز و سازمان‌یافته باشه ، چون رو نتیجه‌ی کارت تاثیر داره، همچنین باعث میشه وسایلتو گم نکنی. از نظر روشنایی هم محیط کاریت باید مناسب باشه ، همچنین وسایلی مثل مداد و ماشین‌حساب و … که برای کارت لازم داری ، باید در دسترس باشه.

۲- از پدر مادر و خواهر ، برادرت بخواه که برات حریم خصوصی مهیا کنند
این باعث می شه که احساس راحت‌تری داشته باشی و وقتی که داری کارتو انجام می دی ، حواست پرت نشه.

۳- تمام عوامل حواس‌پرتی رو از خودت دور کن
به طور مثال ، گوشی موبایل و کامپیوتر  رو خاموش کنی، ( مگر در مواردی که برای انجام تکلیف بهش نیاز داری.) تلویزیون رو خاموش کنی و در رو ببندی. اجازه بده خانوادت متوجه بشند که نمی خوای حواست پرت بشه ، در این صورت به حریم خصوصی تو احترام می‌ذارن.
 
۴-هر موقع نیاز شد ، دوباره سازمان‌دهی و نظم دهی کن
اطمینان حاصل کن که منابع و لوازم مورد نیاز برای انجام تکالیف ، نامرتب و به هم ریخته نباشه. این باعث می‌شه که کارهاتو دشوارتر انجام بدی. یک راه آسون برای این کار اینه که یه برنامه‌ی تمیز کردن ماهانه و یا هفتگی ، واسه جایی که داری تکالیفتو انجام می دی داشته باشی.

۵- لباس‌های راحت بپوش
این باعث می شه ، در طول مدتی که داری درس می‌خونی ، احساس راحت‌تری داشته باشی. حتی می‌تونی لباس خوابت رو بپوشی.


قسمت دوم: برنامه‌ریزی کردن

۱- برنامه‌ریزی کن و ببین که چه مدت طول می کشه تا تکلیفت رو انجام بدی
نذار که وقتت هدر بره ، چون دیگه هیچ‌وقت برنمی‌گرده. یه برنامه‌ی مشخص بریز و خودت رو مجاب کن که ازش پیروی کنی. به یاد داشته باش که زمان هیچ‌وقت برنمی گرده. کاری نکن که بعدا احساس تاسف کنی. اگه تکلیفت ، تحویل یه پروژه است ، هیچ وقت تحویلش رو به تعویق ننداز.
 
۲- لیست تکلیف‌هایی که باید انجام بدی رو بنویس و سازمان‌دهی کن
یه محاسبه‌ی سرانگشتی کن وببین که هر کدوم از تمرین‌ها چقدر زمان لازم داره ، و بعد در ابتدا  به سراغ سخت‌ترینش برو. این باعث می شه هرچی در این مسیر پیش می ری ، کارت آسون‌تر می شه. اگه انگیزه‌ی کافی رو نداری ، از آسون ترینش شروع کن و یا از اون بخشی شروع کن که بهت انرژی می‌ده. همچنین یه ایده‌ی خوب اینه که کارتو با اون بخش‌هایی که مربوط به کامپیوتر می شه ، شروع کنی. در سالن مطالعه ، انجام تکلیف‌هاتو ، اول با اونایی که به منابع سنگینی نیاز دارن شروع کن.

۳- سعی کن تکلیف‌ها رو در طول روز انجام بدی نه این که به شب موکول کنی
دلیل این کار اینه که ، باعث می شه که دیگه در آخر شب وحشت این که نرسی تمومش کنی رو نداشته باشی. همچنین باعث می شه وقت بیشتری در اختیار داشته باشی. همچنین در طول روز ، انرژی و هوشیاری بیشتری در اختیار داری.
 

قسمت سوم : درس خواندن

 ۱- اول از همه موضوع تکلیف و خواسته اون  بفهم
اطمینان حاصل کن که ، موضوع تکلیف و خواسته‌اش رو به درستی درک کردی که در این صورت دیگه وقتت رو هدر نمیدی و ناامید نمی شی. قبل این که بخوای شروع کنی ، اگه کمک نیاز داری از معلم بپرس. اگه کمک نیاز داشته باشی ، از این که از افراد خانواده سوال بپرسی ، واهمه و ترس نداشته باش. اگه اونا اطلاعاتی در اون زمینه داشته باشن که بتونن کمکت کنن ، در این صورت حتما ازشون سوال کن.

۲- برای هر تکلیفت ، زمان مشخصی رو در نظر بگیر
این باعث می شه که کارت رو سریع‌تر انجام بدی و به جای این که خسته بشی ، باانگیزه تر کارت رو ادامه بدی.
- اگه شخصیتت جوریه که حواست زود پرت می شه، مراحل زیر رو دنبال کن.
- به صورت دقیق تصمیم بگیر که در هر زمانی ، باید روی کدوم قسمت از کارت تمرکز کنی.
- یه زمان سنج داشته باش و اون رو روی یه مدت زمان کوتاه به طور مثال روی ۵ یا ۱۰ دقیقه ، تنظیم کن . و زمانی که به ۵ یا ۱۰ دقیقه رسید و خاموش شد ، بررسی کن و ببین که آیا روی همون موضوعی که فکر می‌کردی ، هنوز تمرکز داری یا نه.
 
۳- اگه دچار حواس‌پرتی شدی ، خودتو اذیت نکن و با این کار باعث نشو که وقت و انرژیت هدر بره
فقط دوباره سعی کن که حواستو جمع کنی و تمرکز کنی. وقتی که با کاری که داری انجام می دی ، مشغول شدی ، حالت هم خوب می شه. اگه متوجه شدی که حواست بارها و بارها پرت می شه ، تلاش کن تا بفهمی که گیر کارت چیه؟؟ مثلا می تونی به عنوان یه سوال بنویسیش.

۴- تکالیفی که برای فردای آن روز نیست رو یه کم به تعویق بنداز ، فقط نه به صورتی که تا لحظه‌ی آخر نری سراغش
اگه یه تمرینی داری که وقت بیشتری برای انجام دادنش داری. انجام دادنش رو به یه زمان دیگه ای ، یا آخر هفته موکول کن. اینجوری بهتر می تونی زمانت رو به تکالیف روزانه‌ات اختصاص بدی. فقط اطمینان حاصل کن که دقیقه نود سمتش نری. دقت کن که چه کار ها و تکلیف‌ها رو به تعویق می‌اندازی ، در این صورت خواهی دونست که چه کارایی باید بعدا انجام بدی.
اگه می دونی که ممکنه فراموش کنی ، تکالیفت رو به تعویق ننداز.هر تکلیفی رو همون روز که بهت میدن ، انجام بده. این باعث می شه طبق برنامه پیش بری و شادتر باشی.

۵- در طول مطالعه‌ات ، استراحت کن
در میان انجام تکالیفت ، مدت زمان های کوتاهی رو به استراحتت اختصاص بده. و حواست باشه که رو کارت ، حواس‌جمع و متمرکز باشی.
 

قسمت چهار: انگیزه

۱- وقتی که داری درس میخونی ، یه چیزی بخور
داشتن یک میان‌وعده‌ی سالم ، مثل میوه یا سبزیجات ، بعد این که تکلیفت رو تموم کردی ، میتونه تمرکزت رو بیشتر کنه و حافظت رو بهبود ببخشه.

۲- برای هر تکلیفی که انجام دادی به خودت جایزه بده
دوباره استراحت کوتاهی کن و برگرد تا کارت رو تموم کنی. نذار که مدت زمان‌های استراحتت طولانی بشه. اگه داری تعداد صفحات طولانی از یه کتاب رو می خونی ، به عنوان انگیزه ، از پاستیل استفاده کن. هر دونه پاستیل رو در انتهای پاراگرافی که باید بخونی قرار بده ، و بعد این که اون پاراگراف رو خوندی ، پاستیل رو بخور. به این ترتیب ، یه عامل انگیزشی داری تا خوندن اون قسمت رو تموم کنی.

۳- به این فکر کن ، بعد این که تکالیف رو تموم کردی ، وقت آزاد داری تا ازش لذت ببری
این یه انگیزه ای بهت می ده که تکلیفت رو انجام بدی و تمومش کنی.

منبع : nojavanshad.ir

بیشتر بخوانید :
راهکارهایی برای انجام دادن تکالیف کودکان توسط خودشان
نکاتی کاربردی، برای انجام تکلیف دانش آموزان
راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان جهت انجام تکالیف
چگونه هنگام انجام تکالیف تمرکز خود را حفظ کنید؟
کنار آمدن با تکالیف مدرسه



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.