علت های خارش پا و درمان خانگی آن (بخش اول)

در تختخواب دراز کشیده اید و تلاش می کنید به خواب بروید، اما خارش پا این اجازه را به شما نمی دهد. شما به شدت نیازمند درمانی معجزه آسا برای از بین بردن سریع خارش هستید و شاید به این فکر می کنید که دلیل این خارش چه چیزی می تواند باشد و راه های درمان خانگی آن چیست ؟. با ما همراه باشید .
دوشنبه، 7 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علت های خارش پا و درمان خانگی آن (بخش اول)
 بیماری کبد یا کلیه، می توانند به خارش دست ها و پاها منجر شوند.
 
چکیده : در تختخواب دراز کشیده اید و تلاش می کنید به خواب بروید، اما خارش پا این اجازه را به شما نمی دهد. شما به شدت نیازمند درمانی معجزه آسا برای از بین بردن سریع خارش هستید و شاید به این فکر می کنید که دلیل این خارش چه چیزی می تواند باشد و راه های درمان خانگی آن چیست ؟. با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 1392 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

علت های خارش پا و درمان خانگی آن (بخش اول)
با علت های خارش پا و درمان خانگی آن آشنا شوید 

خارش پا به طور معمول مشکلی آزاردهنده است که دلیلی نگران کننده در پس آن قرار ندارد. اما در برخی موارد خارش پوست پاها می تواند با مشکلات سلامت جدی پیوند خورده باشد. در کنار خارش، شما ممکن است متوجه قرمزی یا راش پوستی، تاول، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست، جوش های خارش‌دار و حتی تورم شوید.
  

بیماری پای ورزشکار

بیماری پای ورزشکار یک عفونت قارچی و دلیلی کلاسیک برای خارش پا محسوب می شود. قارچ ها می توانند در مکان های تاریک و مرطوب رشد و گسترش یابند و بر همین اساس پای انسان مکانی ایده آل برای رشد آنها محسوب می شود. این شرایط خود را اغلب با یک راش قرمز فلس مانند نشان می دهد، به طور معمول بین انگشتان پا آغاز می شود و خارش پس از درآوردن جوراب تشدید می شود.
 
بیماری پای ورزشکار می تواند به شکل گیری تاول های خارش‌دار روی پا و پوست ترک خورده و لایه لایه نیز منجر شود. عفونت های باکتریایی ثانویه نیز می توانند به واسطه خاراندن و ایجاد خراش در قسمت تحت تاثیر قرار گرفته شکل بگیرند.
اگر مستعد ابتلا به بیماری پای ورزشکار هستید، کرم ها و اسپری های ضد قارچ بدون نسخه معمولا می توانند به بهبود شرایط و پیشگیری از عفونت کمک کنند. اگر درمان بدون نسخه موثر واقع نشد، به متخصص پوست مراجعه کنید.
 

درمان خارش پا با کمپرس سرد

برای رهایی فوری از خارش پا و کف پا، هیچ چیز بهتر از کمپرس سرد نیست.
احساس سرما و خارش هر دو از طریق فیبرهای عصبی یکسانی به بدن منتقل می‌شوند، بنابراین استفاده از کمپرس سرد می‌تواند باعث رهایی فوری شما از خارش پا و کف پا بشود. دمای سرد همچنین به بی‌حس شدن آن منطقه کمک می‌کند، که این امر به نوبه‌ی خود به کاهش احساس خارش کمک می‌کند.
– چند قالب کوچک یخ را در پارچه‌ای تمیز بپیچید. این بسته‌ی یخ را روی ناحیه‌ای از پای‌تان که دچار خارش است به مدت چند دقیقه قرار دهید. به مدت ۳۰ ثانیه به خودتان استراحت بدهید و بعد دوباره این عمل را تکرار کنید.
– همچنین می‌توانید شیر آب سرد را بر روی ناحیه‌ی مبتلا به خارش پا و کف پا مادامی که نیاز باشد باز کنید.
توجه: هرگز یخ را مستقیما روی پوست نگذارید، چون ممکن است به سرمازدگی منجر شود.
 

اگزما

اگزما یک اصلاح کلی برای گروهی از شرایط پزشکی است که می توانند موجب خارش و التهاب پوست شوند و اغلب در سال های اولیه زندگی انسان رخ می دهد. درماتیت آتوپیک، شایع‌ترین نوع اگزما، به طور معمول در قالب راش خارش‌دار و قرمز روی گونه ها، دست ها، و پاها ظاهر می شود.
خاراندن محل تحت تاثیر قرار گرفته می تواند به انتشار مولکول های التهابی منجر شود که توسعه بیشتر اگزما و خشکی پوست بیشتر را به همراه دارد.
 بهترین روش درمان پرهیز از خاراندن، پیشگیری از تعریق در اطراف منطقه تحت تاثیر قرار گرفته و استفاده از کرم ها و لوسیون ها مرطوب کننده است. پزشک شما ممکن است داروهای استروئیدی موضعی یا خوراکی را برای تسکین خارش تجویز کند.
 

درمان خارش پا با سرکه سیب

به مدت قرن‌ها از سرکه سیب به عنوان درمانی طبیعی جهت فرو نشاندن هر نوع خارشی استفاده می‌شده است. این ماده، با داشتن ماهیتی اسیدی به از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث خارش پا و کف‌ پای‌تان بسیار کمک می‌کند. همچنین به باز گرداندن تعادل pH به حالت طبیعی کمک می‌کند.
از سرکه‌ی سیب به روش‌های متفاوتی می‌توان استفاده کرد، من جمله به صورت موضعی و خوراکی.
– برای استفاده‌ی موضعی: ۱ پیمانه سرکه سیب خام صاف نشده را با سه پیمانه آب گرم مخلوط کنید و داخل لگن یا سطل کوچکی بریزید. پاهای‌تان را در این محلول به مدت ۱۵ دقیقه بخیسانید، بعد آن‌ها را کاملا خشک کنید. این کار را هر روز دو بار و به مدت دو سه هفته انجام دهید.
– برای مصرف خوراکی: ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب خام صاف نشده را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید ۱ قاشق چایخوری عسل خام هم به آن اضافه کنید و دو بار در روز از آن بنوشید.
 

سوریازیس

این بیماری خودایمنی موجب رشد فوق سریع سلول های پوست و تجمع آنها روی سطح پوست می شود. آنها به شکل سلول های پوست معمولی ظاهر نمی شوند و تجمع آنها شکل گیری وصله های پوسته پوسته نقره ای یا سفید رنگ را در پی دارد.
این بخش های فلس مانند و خشک می توانند موجب خارش پوست از جمله در پاها شوند. این ضایعات فلس مانند اغلب روی مفاصل در انگشتان پا ظاهر می شوند و می توانند با تورم و درد مفصل نیز همراه باشند.
 کرم ها و پمادهای موضعی و همچنین نور درمانی می توانند اغلب به تسکین علائم سوریازیس کمک کنند. برخی افراد مبتلا به سوریازیس ممکن است نیازمند داروهای خوراکی یا شکل جدیدتری از درمان های تزریقی باشند.
  

درمان خارش پا با جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند به تسکین و درمان خارش پا و کف پا کمک کند. این ماده دارای اثری آرام بخش بر خارش پوست است چون دارای خواص ضد التهابی است.
جوش شیرین همچنین سطح pH پوست را متعادل می‌کند، در نتیجه محیطی را فراهم می‌آورد که مانع رشد و افزایش باکتری‌ها می‌شود.
در مطالعه‌ای که در ۲۰۰۵ منتشر شد استفاده از جوش شیرین در حمام برای درمان پسوریازیس از طریق کاهش خارش و حساسیت بسیار توصیه شده بود.
برای مصرف موضعی:
– یک دوم فنجان جوش شیرین را داخل یک وان کوچک پر از آب سرد بریزید. آن را خوب هم بزنید تا جوش‌ شیرین به طور کامل در آن پخش شود. پاهای‌تان را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در این آب بخیسانید. بعد پاها را با یک حوله خشک کنید. این کار را یک بار در روز انجام بدهید.
– یا انیکه، با مخلوط کردن ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین با ۱ قاشق غذاخوری آب یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی ناحیه‌ای از پاهای‌تان که می‌خارد قرار دهید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند بعد آن را بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.
هشدار: هرگز از جوش شیرین بر روی ترک پوستی یا زخم‌های روباز استفاده نکنید.
 

نیش حشرات

با توجه به فصل، نیش حشرات مانند پشه می تواند موجب خارش پا شود. نیش حشرات موجب یک واکنش التهابی در بدن انسان می شود که ترشح ماده شیمیایی هیستامین را به همراه دارد. از این رو، محل نیش خوردگی دچار خارش می شود.
 همچنین، نیش حشرات می تواند موجب تورم، قرمزی، و تحریک پوست شود.
آنتی هیستامین موضعی می تواند به تسکین نیش حشرات کمک کند، زیرا معمولا هیستامین دلیل اصلی مشکل محسوب می شود. همچنین، شما می توانید از کمپرس سرد یا یخ برای کمک به تسکین التهاب استفاده کنید.
 

پوست خشک

حمام رفتن بیش از حد و دوش گرفتن با آب داغ بدون استفاده مناسب از مرطوب کننده های پوست می تواند موجب خشکی پوست شود. همچنین، خشکی پوست پاها را ممکن است از والدین خود به ارث برده باشید، یا به واسطه برخی شرایط پزشکی و داروها نیز می تواند شکل بگیرد.
 افزون بر این، خشکی پوست می تواند از مصرف آب ناکافی، مصرف ادرارآورها، یا قرار گرفتن در معرض گرما یا نور، اگر شدت آنها زیاد باشد یا شما پوست حساسی داشته باشید، سرچشمه بگیرد.
 اگر خارش پا به واسطه خشکی پوست شکل گرفته است، با بخش هایی پوسته پوسته و فلس مانند و همچنین ترک در پوست خود مواجه خواهید شد. برای افرادی که پوست تیره دارند خشکی پوست می تواند خود را با رنگ سفید یا خاکستری پوست نشان دهد.
 از جمله اقدام های پیشگیرانه برای پاهای خشک و خارش‌دار می توان به استفاده روزانه از یک مرطوب کننده مناسب اشاره کرد. برای پوست های بسیار خشک، استفاده از مرطوب کننده در شرایطی که پوست همچنان مرطوب است توصیه می شود زیرا به حفظ هرچه بیشتر رطوبت کمک می کند.
 
ادامه دارد ...

منبع:

top10homeremedies
asriran.com

بیشتر بخوانید :
دلایل خارش پوست
احساس خارش در سرتاسر بدن
وقتی پاها بی قراری می کنند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.