اقداماتی که قبل از بارداری ضروریست (بخش دوم)

اگر همسران جوان تصمیم برای بچه دار شدن دارند لازم است نکاتی را قبل از بارداری رعایت کنند، از جمله این اقدامات اصلاح عادت غذایی، رسیدن به وزن مناسب، تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات و پرهیز از آلودگی محیطی می باشد .
دوشنبه، 3 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اقداماتی که قبل از بارداری ضروریست (بخش دوم)
یک برنامۀ ورزشی برای خود تعیین و آن را دنبال کنید تا وقتی که باردار می‌شوید، بدن سالم و مناسبی داشته باشید.
 
چکیده : اگر همسران جوان تصمیم برای بچه دار شدن دارند لازم است نکاتی را قبل از بارداری رعایت کنند، از جمله این اقدامات اصلاح عادت غذایی، رسیدن به وزن مناسب، تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات و پرهیز از آلودگی محیطی می باشد .

تعداد کلمات 1145 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
اقداماتی که قبل از بارداری ضروریست (بخش دوم)

اصلاح عادت‌های غذایی

هنوز زمان آن نرسیده است که میزان غذای مصرفی خود را افزایش دهید، اما باید با مصرف غذاها و مواد مغذی، بدن خود را برای یک بارداری سالم آماده کنیدسعی کنید روزانه دو پیمانه؛ معادل یک فنجان، میوه و دو پیمانه و نیم سبزیجات مصرف کنید. غلات کامل، غذاهای سرشار از کلسیم نظیر شیر، آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم، ماست و انواع مواد غذایی حاوی پروتئین مثل لوبیا، آجیل، دانه‌ها، محصولات حاوی سویا، مرغ و گوشت را در رژیم غذایی خود جای دهید.
با این وجود که متخصصان دربارۀ میزان کافئینی که مصرف آن در دوران بارداری بی‌خطر است توافق نظر ندارند ولی همۀ آنها معتقدند که زنان باردار و زنانی که قصد باردار شدن دارند باید ازمصرف زیاد کافئین خودداری کنند. برخی تحقیقات حاکی از این است که مصرف کافئین زیاد با افزایش خطر سقط جنین و کم وزنی نوزاد در برخی زنان مرتبط است. به زنان باردارتوصیه می‌شود مصرف کافئین را به ۲۰۰ میلی‌گرم در روز یعنی حدود یک فنجان قهوه بسته به نوع نوشیدنی مصرفی محدود کنند. زنانی که قصد باردار شدن دارند نیز بهتر است این نکته را رعایت کنند.

اگر از طرفداران جدی مصرف ماهی هستید، در این زمان باید به نوع آنها دقت کنید. ماهی منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین، ویتامین D و دیگر مواد مغذی است که برای رشد مغز و چشم‌های جنین بسیار ضروری است، با این حال توصیه می‌شود زنانی که در سن باروری هستند از مصرف برخی انواع ماهی مثل کوسه، شمشیرماهی، شاه‌ماهی خال‌خالی و تاج‌ماهی خودداری کنند و بیش از یک وعده، یعنی ۱۷۰ گرم در هفته، کنسرو ماهی تن سفید مصرف نکنند. متخصصان توصیه می‌کنند زنان باردار در هفته، دو وعده یعنی حدود ۳۴۰ گرم از ماهی‌هایی با میزان جیوۀ کمتر مثل شاه‌ماهی، قزل‌آلا، سالمون و ساردین مصرف کنند.
 

رسیدن به وزن مناسب

اگر وزن شما طبیعی باشد، آسان‌تر باردار خواهید شد. داشتن شاخص تودۀ بدنی یا BMI بسیار کم یا بسیار زیاد باعث می‌شود باردار شدن مشکل‌تر شودتناسب اندام پیش از باردار شدن باعث می‌شود بارداری سالمی ‌داشته باشید. زنانی که شاخص تودۀ بدنی آنها بالاتر از حد طبیعی است، بیشتر در معرض عوارض مربوط به بارداری یا زایمان هستند و زنانی که شاخص تودۀ بدنی آنها کمتر از حد طبیعی است و وزن خود را تا زمان بارداری به حد طبیعی نمی‌رسانند، در معرض خطر زایمان نوزادانی با وزن کمتر از حد طبیعی هستند. با مشورت پزشک خود، بهترین روش را برای رسیدن به وزن طبیعی انتخاب کنید.
 

تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات

یک برنامۀ ورزشی برای خود تعیین و آن را دنبال کنید تا وقتی که باردار می‌شوید، بدن سالم و مناسبی داشته باشید. برنامۀ ورزشی صحیح شامل روزانه ۳۰ دقیقه یا بیشتر ورزش‌های ملایم مثل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و بدن‌سازی در اغلب روزهای هفته استبرای افزایش انعطاف بدن، ورزش‌های کششی یا یوگا انجام دهید تا برنامۀ ورزشی کاملی داشته باشید.ورزش کردن در زمان بارداری مشکلی ندارد بلکه توصیه نیز می‌شود، مگر این که پزشک شما را از ورزش کردن منع کرده باشد.اگر تا به حال ورزش نمی‌کردید، به تدریج ورزش کردن را شروع کنید. با ورزش ساده‌ای مثل پیاده‌روی به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در روز شروع کنید و به مرور میزان فعالیت خود را افزایش دهید، مثلاً به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید یا اتومبیل خود را کمی دورتر از محل کار پارک کنید.
 

پرهیز از آلودگی‌های محیطی

قبل از بارداری باید از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری کنید، به ویژه بیماری‌هایی که می‌تواند به فرزند آیندۀ شما آسیب برساندبهتر است از بعضی غذاها مثل پنیر و لبنیات غیرپاستوریزه، گوشت‌هایی که در رستوران‌ها به صورت سرد سرو می‌شود، همچنین ماهی و گوشت پرندگان خام و نیم‌پز دوری کنید. این نوع غذاها حاوی باکتری‌های خطرناکی است که می‌تواند باعث بیماری لیستریوز شود. این بیماری از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود و می‌تواند باعث سقط جنین یا مرده به دنیا آمدن نوزاد شود. از مصرف آب‌میوه‌های غیرپاستوریزه نیز پرهیز کنید، زیرا ممکن است در آنها باکتری سالمونلا یا ای‌کولای وجود داشته باشدهنگام پخت‌وپز دست‌های خود را به خوبی بشویید و دمای یخچال را بین ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد و دمای فریز را منهای ۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا غذاهای سرد فاسد نشوداگر گربه دارید، بهتر است حتماً به او قرص ضدانگل بدهید و برای تعویض ظرف خاک گربه یا خاک گلدان از دستکش استفاده کنید تا به عفونت توکسوپلاسموز که برای جنین در حال رشد خطرناک است دچار نشوید.

با نزدیک شدن به فصل آنفلوانزا، حتماً برای تزریق واکسن آنفلوانزا به پزشک مراجعه کنید. ابتلا به آنفلوانزا در دوران بارداری می‌تواند به عارضه‌های خطرناکی مثل سینه‌پهلو و زایمان زودرس منجر شوداگر همواره در معرض برخی مواد شیمیایی یا تشعشعات قرار دارید، پیش از اقدام به باردار شدن باید تغییراتی در روال کاری خود ایجاد کنیدبه خاطر داشته باشید که برخی مواد شوینده، آفت‌کش‌ها، حلال‌ها و سرب موجود در آب آشامیدنی لوله‌های قدیمی می‌تواند برای جنین در حال رشد خطرناک باشد.
با پزشک خود دربارۀ روال یک روز خود در منزل یا محل کار صحبت کنید و در صورت امکان راهی برای دوری یا حذف خطرهای موجود در منزل یا محل کار خود پیدا کنید. شاید نتوانید تمامی ‌خطرهای محیطی را از زندگی خود حذف کنید، اما می‌توانید نهایت تلاش خود را برای دوری از آنها انجام دهید، زیرا به هر حال برخی مشاغل برای زنان باردار و فرزندان آنها خطرناک است.
 

تحت نظر گرفتن عادت ماهانه و زمان تخمک‌گذاری

برخی زنان هنگامی که تصمیم به باردار شدن می‌گیرند، با قطع کردن داروهای ضدبارداری منتظر بارداری می‌مانند. گروه دیگر با محاسبه و ثبت تاریخ عادت‌های ماهانه و تحت نظر گرفتن علائم خود سعی در مشخص کردن روزهایی از ماه دارند که میزان باروری آنها بیشتر استبا استفاده از نرمافزار محاسبۀ تخمک‌گذاری می‌توانید تاریخی از ماه را مشخص کنید که احتمالاً در آن میزان باروری شما به حداکثر می‌رسد. اگر می‌خواهید این کار را با دقت بیشتری انجام دهید، تغییرات دمای پایۀ بدن (BBT) و ترشحات دهانۀ رحم خود را ثبت کنید. با پیگیری موارد فوق به مدت چند ماه می‌توانید تاریخ تخمک‌گذاری را در هر دوره از عادت ماهانه مشخص کنیدکیت‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری نیز می‌تواند با شناسایی هورمون‌های موجود در ادرار یا تغییرات کلرید موجود در بزاق دهان یا روی سطح پوست که نشان‌دهندۀ نزدیک شدن زمان تخمک‌گذاری است به تشخیص زمان آن کمک کند.

منبع : سایت مادرشو

بیشتر بخوانید :
اقداماتی که قبل از بارداری ضروریست (بخش اول)
اقدامات پزشکی و مشاوره ژنتیک پیش از بارداری
تغذیه و تناسب اندام پیش از بارداری​​​​​​​
مراقبت های لازم قبل از بارداری
آیا برای بچه دار شدن آمادگی دارید​​​​​​​
توصیه های قبل از بارداری​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.