فواید مصرف روغن ماهی برای بدن (بخش سوم)

روغن ماهی یک مکمل چند منظوره است که در یک زمان می تواند مزایای زیادی را در سراسر طیف وسیعی از مناطق بدن به وجود آورد. روغن ماهی از کبد ماهی تهیه می شود و منبع غنی از ویتامین A و D است. با ما همراه باشید.
جمعه، 21 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید مصرف روغن ماهی برای بدن (بخش سوم)
روغن ماهی از توانایی بهبود گردش خون همراه با کاهش سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول برخوردار است.
 
چکیده : روغن ماهی یک مکمل چند منظوره است که در یک زمان می تواند مزایای زیادی را در سراسر طیف وسیعی از مناطق بدن به وجود آورد. روغن ماهی از کبد ماهی تهیه می شود و منبع غنی از ویتامین A و D است. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1225 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

فواید مصرف روغن ماهی برای بدن (بخش سوم)

بهبود باروری

تحقیقات مقدماتی بر روی جنس نر حیوانات پستانداران نشان داده‌اند که وقتی حیوانات پستاندار نر با رژیم غذایی حاوی روغن ماهی تغذیه می‌شوند، کیفیت اسپرم افزایش می‌یابد. پس از انزال، بقای اسپرم در برابر حملات پراکسیداسیون لیپید در دستگاه تناسلی زن افزایش می‌یابد، در نتیجه شانس تخمک گذاری افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، مطالعات حیوانی مشابه نشان دهنده مهار در سنتز پروستاگلاندین E و پروستاگلاندین F هستند، که در مقادیر زیادی توسط بیضه‌های انسان تولید می‌شوند. با این حال، تاثیری بر روی تعداد و تحرک اسپرم یافت نشد.
 

مراقبت از مو

روغن ماهی به حفظ درخشش خوب مو کمک می‌کند زیرا امگا ۳ دارای خواص تحریک کننده رشد است چرا که تغذیه فولیکول‌ها را فراهم می‌آورد. روغن ماهی به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند. تأمین خوبی از پروتئین نیز برای رشد مو ضروری است و از آنجایی که بسیاری از گونه‌های پروتئین غنی از پروتئین هستند، خوردن ماهی به حفظ سلامت مو کمک می‌کند.
 

پیشگیری از بیماری لو گهریگ (Lou Gehrig)

روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که مصرف رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند کم شدن و یا تأخیر در شروع اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) نیز شود که به عنوان بیماری لو گهریک شناخته می‌شود.
 

بهبود گردش خون

به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است که روغن ماهی از توانایی بهبود گردش خون همراه با کاهش سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول برخوردار است. با این حال، بهبود گردش خون در مرحله مقدماتی تنها روی موش‌ها آزمایش شده است.
همچنین اعتقاد بر این است که روغن ماهی به جلوگیری از آسم و نارسایی کلیه کمک می‌کند. بسیاری از مردم نیز دوست دارند که روغن ماهی را حیوانات خانگی خود به خصوص سگ و گربه بدهند، زیرا روغن ماهی باعث براق و صاف شدن موهای آن‌ها می‌شود. همچنین می‌تواند به سگ‌ها و گربه‌ها کمک کند تا با آرتریت، که بیماری بسیار شایعی در میان حیوانات خانگی است، دست و پنجه نرم کنند.
برنامه ملی آموزش فشار خون بالا در ایالات متحده از تبلیغ نامناسب روغن ماهی به عنوان ابزاری مؤثر برای کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشارخون هشدار داده است. براساس گزارش این برنامه، مکمل‌های روغن ماهی باعث کاهش بسیار اندکی در فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند. تحقیقات انجام شده در آزمایشگاهی در بوستون نشان داد که دوزهای متوسط مکمل‌های روغن ماهی تأثیر کمی بر وضعیت فشار خون بالا در افراد مبتلا به ناهنجاری‌های قلبی دارند.
 

 آیا باید روغن‌های گیاهی را با روغن ماهی جایگزین کنیم؟

جواب کوتاه، “خیر” است. وب سایت‌های بسیاری وجود دارند که توصیه می‌کنند مردم خوردن روغن‌های گیاهی را متوقف کنند و به منظور افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ به روغن ماهی روی آورند. روغن ماهی منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ است و باید مصرف شود، اما لزوماً به معنای آن نیست که یک نفر می‌تواند روغن‌های گیاهی را به طور کامل با روغن ماهی جایگزین کند.
در اینجا به طور مختصر اسیدهای چرب امگا ۳ را بررسی خواهیم کرد: سه نوع اسید چرب امگا ۳، یعنی اسید آلفا لینولنیک (ALA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA) وجود دارد. هر سه برای بدن مهم هستند. منابع گیاهی، از جمله روغن کتان، روغن سویا، روغن کنجد، روغن کلزا، روغن گردو، پریلا، چیا و توفو غنی از ALA هستند. بدن انسان توانایی تبدیل ALA به DHA و EPA را دارد، هرچند محدودیت‌های خاصی برای این تبدیل وجود دارد.
 

احتیاط در میزان مصرف روغن ماهی

دوز بیش از حد روغن ماهی می‌تواند آلرژی و عوارض جانبی نامطلوبی بر بدن، در پی داشته باشد. علاوه بر این در صورتی که شرایط خاصی داشته باشید روغن ماهی می‌تواند مشکل ساز باشد بنابراین لازم است مکمل‌های روغن ماهی را با احتیاط مصرف کنید. علاوه بر این، روغن ماهی می‌تواند به شیوه‌های مختلف مصرف شود. این شیوه‌ها عبارتند از خوردن مستقیم ماهی با پختن، سرخ کردن، برشته کردن، کباب کردن، یا دودی کردن آن. همچنین می‌تواند در قالب مکمل‌های غذایی متمرکز مثل مایع، قرص، کپسول یا ژل‌های نرم مصرف شود. همچنین، انواع مختلف دارویی روغن ماهی نیز وجود دارند. لازم نیست به طور مداوم روغن دارویی یا حتی مکمل‌ها را مصرف کنید. همچنین باید برای تأیید نوع مصرف روغن ماهی و نیاز کلی آن در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.
 

چقدر مصرف روغن ماهی ایمن است؟

آن را در وعده‌هایی غذایی روزانه گنجاند. دوز آن نباید از ۳ کپسول روغن ماهی در روز تجاوز کند. ۱۰۰۰ میلی گرم روغن ماهی حاوی حدود ۳۰۰ میلی گرم اسید چرب امگا ۳ است، بنابراین شما می‌توانید از این مقدار روغن ماهی در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. مصرف روزانه ۳۰۰۰ میلی گرم یا کمتر برای همه بی خطر است. زنان باردار و شیرده می‌توانند حدود ۳۲۰۰ میلی گرم در روز از روغن ماهی مصرف کنند.
 

خلوص روغن ماهی

هنگام خرید روغن ماهی به کیفیت آن توجه کنید. روغن ماهی تقریباً از تمام ماهی‌ها به دست می‌آید – ماهی آب شیرین، مزرعه، اقیانوس، دریای عمیق و دریای کم عمق. تمام این ماهی‌ها می‌توانند با ترکیبات سمی مانند جیوه، آرسنیک، سرب، اشکال کلسیم، فوران‌ها، دیوکسین ها، PCB ها و جیوه متیل آلوده شوند و بر بدن انسان تأثیر منفی داشته باشند. بنابراین، روغن ماهی مورد استفاده باید خالص باشد. بسیاری از شرکت‌ها روغن ماهی تصفیه شده و بسته بندی شده را عرضه می‌کنند، اما همیشه باید قبل از اضافه کردن به رژیم غذایی، بررسی استانداردهایی که آن شرکت از آن تابعیت می‌کند و تحقیقات در مورد این شرکت یا محصول را مدنظر قرار دهید.
 

روغن ماهی و ویتامین‌ها

ویتامین A و ویتامین D: روغن ماهی، به ویژه انواع دریافت شده از جگر ماهی مانند روغن جگر ماهی، منبعی غنی از ویتامین A و ویتامین D هستند. با این حال، مقدار بیش از حد روغن جگر ماهی می‌تواند منجر به سمیت ویتامین، یعنی تجمع ویتامین‌های اضافی در بدن شود که می‌تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند.
ویتامین E: فواید مختلف در مورد روغن ماهی و ویتامین E عبارتند از: روغن ماهی دستخوش اکسیداسیون قرار می‌گیرد و می‌تواند فاسد شود و منجر به تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شود. اضافه کردن آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E به این روغن می‌تواند به جلوگیری از تشکیل این رادیکال‌های آزاد کمک کند.
دوز بیش از حد روغن ماهی به کاهش سطح ویتامین E در بدن انسان منجر می‌شود. این از دست دادن ویتامین E باید با مکمل‌های بیرونی ویتامین E جایگزین شود.
به جای اینکه به تنهایی از روغن ماهی به عنوان یک روش درمانی استفاده کنید، ترکیبی از روغن ماهی و ویتامین E می‌تواند برای درمان بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی در هنگام ترکیب با یکدیگر مفید باشد.
تحقیقات اولیه که اظهارات فوق را اثبات می‌کنند انجام شده‌اند؛ با این حال، قبل از رسیدن به نتیجه گیری‌های قاطع در مورد استفاده از ترکیب روغن ماهی و ویتامین E، باید تحقیقات مفصل‌تر و دقیق‌تری انجام شوند.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
روزانه چه میزان روغن ماهی بایستی مصرف کرد
فواید عالی و کاربرد‌های متداول روغن ماهی
روغن ماهی برای تسکین درد التهاب مفاصل​​​​​​​
فوائد روغن ماهی امگا 3​​​​​​​
نگاهی به دو روی سکه روغن ماهی​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.