روش های غلبه بر آروغ زدن

اگر فردی در هر ساعت و در زمان کوتاهی نیاز به آروغ زدن داشته باشد، یا بر حسب عادت به بلعیدن هوا و آروغ زدن مشغول می‌شود، می توان گفت که به یک بیماری مزمن دچار شده که درمان آن سخت نیست و حتی در منزل به راحتی قابل درمان است.
چهارشنبه، 26 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
روش های غلبه بر آروغ زدن
در حد استاندارد و به اندازه ، آروغ زدن هرگز اشتباه نیست ، بلکه مهار کردن آن به دستگاه گوارش و سیستم هضم بدن آسیب می‌رساند.
 
چکیده : اگر فردی در هر ساعت و در زمان کوتاهی نیاز به آروغ زدن داشته باشد، یا بر حسب عادت به بلعیدن هوا و آروغ زدن مشغول می‌شود، می توان گفت که به یک بیماری مزمن دچار شده که درمان آن سخت نیست و حتی در منزل به راحتی قابل درمان است.

تعداد کلمات 876 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

روش های غلبه بر آروغ زدن

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

ما همیشه به همراه غذایی که می‌خوریم مقداری هوا همراه است که با بلعیدن آن ، وارد دستگاه گوارش می شود و به شما آروغ خارج می‌شود. بخشی از هوای موجود در بدن مان را خود دستگاه گوارش طی هضم غذا به وجود می‌آورد ‌.
 بزاق دهان و نوشیدنی ها به همراه حباب های ریزی هستند که آنها هم به همراه خود مقداری هوا را وارد بدن می‌کنند . اما گاهی خارج شدن این هوا های موجود در معده ما به شکل آروغ ، بسیار زیاد می‌شود و آزار دهنده .
 اما برای درمان و کاهش آن باید چه کار کرد !؟ آیا می توان آروغ زدن را کنترل کرد !؟ باید گفت که بله آروغ از آن دسته مشکلاتی است که می توان آن را کاملا در منزل درمان کرد.

راه های درمانی برای آروغ زدن

۱- هوای از چه طریقی وارد می شود 

هر انسانی به همراه غذا و در حالت معمولی هوا می‌بلعد که این مسئله در افراد عصبی بیشتر بوده و به حسب عادت این عمل را انجام می دهند. گروه دیگری هم هستند که بدون هیچ مشکل خاصی تنها عادت به این کار دارند اما به راحتی می توان با ترک این عادات مشکل را حل کرد. 
نوشابه سرشار از گاز دی‌اکسید کربن است که به شدت آروغ زدن می افزاید.
آرام غذا خوردن و زیاد جویدن نیز از وارد شدن هوای اضافه جلوگیری می‌کند .
با دهان بسته غذا را بجوید.
آدامس جویدن را ترک کنید.
برای نوشیدن ، از نی استفاده نکنید ، بطی را سر نکشید. 
بستنی ، خامه و ...غذاهایی هستند که در مراحل تهیه آنها بسیار هم زده می شوند و مقدار زیادی هوا وارد آنها می‌شود. 
 

۲- در مواقع عصبانیت مراقب باشید 

اگر شما عادت به بلعیدن هوا و آروغ زدن در موقع عصبانیت دارید ، باید به شما هشدار داد که این کار شما به مرور به عادت همیشگی و در همه زمان ها تبدیل می‌شود و آروغ زدن باعث تولید آروغ های بیشتری می شود. 
شما می توانید با تسلط به اعصاب خود در آن زمان سعی بز این داشته باشید که دهان تان را باز نگه دارید، می توانید از انگشت دست تان کمک بگیرید ، چراکه با باز ماندن دهان عمل بلعیدن با مشکل روبرو می شود.
 

۳- دمنوش آویشن بنوشید

دم کرده ده گرم آویشن شیرازی با یک لیتر آب جوش بسیار مفید است .[1]
در بعضی موارد خانم های باردار در ماه های اول و آخر به دلیل نا مساعد شدن مزاج دچار این مشکل می شوند اما زنان حامله مجاز به مصرف این گیاه نمی‌باشند ، زیرا موجب خروج جنین می‌شود. [2]
 

۴- آروغ را مهار نکنید

در بعضی مواقع که مناسب است و باعث آزار بقیه نمی‌شود، آروغ زدن حتی مفید است. چراکه این کارعملکرد سالم و طبیعی بدن است که هوای اضافه معده را خارج کند تا بتواند به شکل صحیح غذا را هضم کند. 
در حد استاندارد و به اندازه ، آروغ زدن هرگز اشتباه نیست، بلکه مهار کردن آن به دستگاه گوارش و سیستم هضم بدن آسیب می‌رساند.
در حدیث نبوی صلّی اللّه علیه و آله آمده است: «آروغ از نعمت‌های الهی است؛ آنگاه که یکی از شما آروغ زد، حمد خدا را گوید.» [3]
 

۵- دارو هایی که باعث شکست هوا می‌شوند

متخصصان برای حل این مشکل داروهایی را توصیه می‌کنند که باعث شکست هوای موجود در معده می شود . 
این دارو ها عبارتند از : دایمتیکون ، آلومینیوم ام . جی . اس .
این دارو ها دارای سایمیتکون هستند که این ماده حباب های بزرگ هوا را می‌شکند و به حباب های کوچک‌ تر تبدیل می‌کند که با این کار فقط در پخش شدن و راحت هضم شدن آن کمک می‌کند و از حجم گاز موجود در معده و روده نمی‌کاهد .[4]
 

۶- نوع خوردن غذا 

گاهی پیش آمده که پس از خوردن غذا با سرعت بالا مجبور به آروغ زدن می‌شوید ، این یک امر طبیعی است. اما تبدیل شدن آن به عادت باعث می‌شود تا هر ساعت مجبور به آروغ زدن شوید و این به یک مسئله مزمن برای شما تبدیل شود . 
درست جویدن و آرام غذا خوردن و دوری از سالاد های چرب و روغن های خام مخصوص سالاد تا حد قابل توجهی آروغ زدن را کاهش می‌دهد . 
 

پاورقی
[1] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 15

[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه ، 1396، صفحه 8
[3] حرعاملی ، محمد بن حسن ، وسائل الشیعة ، جلد ۲۴، صفحه۲۴۷
[4] محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران: گلبرگ، 1386، صفحه 36
 

منبع
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396

محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران: گلبرگ، 1386
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه ، 1396
حرعاملی ، محمد بن حسن ، وسائل الشیعة ، جلد ۲۴

بیشتر بخوانید : آروغ زدن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.