رابطه تفاوت های زیستی با عملکردهای زن و مرد

برخی از اندیشمندان بر این باور هستند که جدای از تفاوت های ساختار روانی ای که در بین زن و مرد هست، تفاوت های زیستی بنیادینی نیز وجود دارد که نتیجه آن تفاوت های رفتاری میان این دو جنس شده است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
يکشنبه، 12 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رابطه تفاوت های زیستی با عملکردهای زن و مرد
طی یک فراتحلیل دریافت که عملکرد پسران در علوم ریاضی و فیزیک و شیمی بهتر از دختران است.
رابطه تفاوت های زیستی با عملکردهای زن و مرد

رابطه تفاوت های زیستی با عملکردهای زن و مرد

به دلیل تفاوت های زیستی، عصبی و بیولوژیکی که میان زن و مرد وجود دارد، برخی عملکردهای آنان متفاوت است.
 
به عنوان نمونه، مطالعات انجام شده نشان می دهد که حس شنوایی زنان در همه دوره های زندگی بهتر از مردان است، در سنین بالا ۳۵ درصد زنان به کمک و گاهی به سمعک نیاز پیدا می کنند، در حالی که این درصد در مورد مردان همسن آنها 45 درصد است.
 
 همچنین، پژوهش نشان داده است که از همان دوران کودکی، پسربچه ها به الگوها و محرک های بینایی و دختر بچه ها به الگوها و محرک های شنوایی علاقه نشان می دهند. احتما براساس همین اصل است که زنان نسبت به تعریف و تمجید کردن ابراز خوشحالی می کنند.
 
برخی پژوهش ها نشان داده اند که زنان در استعداد کلامی و مردان در استعدادهای فضایی- بصری و ریاضی برتری دارند، ولی از نقطه نظر هیجانی-عاطفی و نمودهای این شاخص، پژوهش نشان داده است که مردان در مقایسه با زنان پرخاشگرتر هستند. با این وجود تفاوت های زنان و مردان در زمینه پرخاشگری از دیگر تفاوت ها آشکارتر است.
 
این تفاوت نه تنها در سال های اولیه زندگی (در حدود دو سالگی)، بلکه در مراحل رشد و در همه فرهنگ ها مشاهده شده است. این قبیل مطالعات نشان داده اند که انواع پرخاشگری، اعم از خصمانه[1] و وسیله ای [2]در مردان بیشتر است (خدارحیمی و همکاران، ۱۳۷۹).
 

[تفاوت های اساسی دیگر]

تحقیقات نشان می دهند که توانمندی مردان در توانایی فضایی شامل سه مهارت تصویرسازی فضایی، ادراک یا جهت یابی فضایی و چرخش ذهنی[3] با زنان متفاوت است.
 
به طوری که در دو مهارت نخست، تفاوت کم یا متوسط و در مهارت سوم برتری زیاد با مردان است، مهارت اخیر برای به عهده گرفتن مشاغل مهندسی بسیار اهمیت دارد (گولومبوک ۱۳۷۷، ص۱۸۲-۱۸۳)، بکر (۱۹۸۹) طی یک فراتحلیل دریافت که عملکرد پسران در علوم ریاضی و فیزیک و شیمی بهتر از دختران است (همان، ص ۱۸۵).
 
در بررسی رابطه بین تعهد سخت کوشانه و جنسیت با عملکرد تحصیلی دانشگاهی در یک مطالعه همبستگی که در سال طول کشید، نشان داده شدکه دانشجویان دختر به طور معناداری عملکرد بهتری از همتایان پسرشان در هر یک از ملاک های ارزشیابی تحلیلی دارند (شرد، ۲۰۰۹، ص۱۸۹)، به نظر گلیگان (۱۹۸۳) وابستگی و ارتباط با دیگران برای دختران و رقابت برای پسران مهم تر است.
 
همین تحقیقات نشان می دهد که رابطه حس تعلق تحصیلی با انگیزش تحصیلی برای دختران قوی تر از پسران است (سانچز و اسپرزا، 2005). بنابراین، هرچند نمی توان به راحتی معنای تفاوت ها را به برتری جنسیتی نسبت داد، تفاوت های جنسیتی زمینه تفاوت های جدی در عملکرد افراد را فراهم می کند.


 
منبع: کتاب «روان شناسی زن و مرد»
نویسنده: مسعود جان بزرگی و علی احمد پناهی



 
پی نوشت:

[1]. Hostile
[2] . Instrumental
[3]. Mental rolation


 

بیشتر بخوانید:
جایگاه زن و مرد از نگاه اندیشمندان اسلامی 
عقل مرد و زن و رشد و کمال در نگاه اسلام
برابری زن و مرد
تفاوت های فیزیولوژیکی زن و مرد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.