حس پرورش در زنان

از جمله نقش های بسیار مهم زنان، نقش مادری و همسری است که در این نقش یکی از صفت هایی که بسیار بروز دارد، حس پرورش می باشد. به نوعی می توان صفت پرورش را در زنان بیشتر مشاهده کرد. با ما همراه باشید.
جمعه، 17 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حس پرورش در زنان
می توان ادعا کرد که زنان در بعد پرورش و مراقبت، تناسب و توانایی بیشتری دارند.
حس پرورش در زنان

پرورش

 مراد از پرورش در این بحث، به نوعی کمک اشاره دارد که یک نفر به شخص دیگری، که غالبا کوچکتر یا ضعیف تر است، عرضه می کند. تصور کلیشه ای این است که زنان پرورنده تر از مردان هستند؛ در واقع، زنان، از لحاظ این ویژگی، خودشان را بالاتر از مردان می دانند (فینگولد، ۱۹۹۴؛ به نقل از: ماتلین، ۲۰۰۸، ص۱۹۱).
وقتی که تعریف عملیاتی نیازمند یک معیار فیزیکی یا رفتاری باشد، زنان و مردان به یک اندازه در برابر کودکان مسئول هستند، اما در مواردی که تعریف عملیاتی مبتنی بر گزارش شخصی (یا خودسنجی) باشد، زنان خودشان را بیش از مردان علاقه مند به کودکان ارزیابی می کنند (هامیلتون، ۲۰۰۱).
 

[حس پرورش در زنان]

تحلیل ارزیابی ها نشان داد که دختران پیش دبستانی بیشتر از پسران پیش دبستانی از کودکان نگهداری می کنند، به آنها علاقه نشان می دهند و آنها را بغل می کنند و می بوسند. دختران از نظر معیارهای رفتاری پرورش و تعامل با کودکان، غالبا بالاتر از پسران بودند (ماتلین، ۲۰۰۸، ص۱۹۱)،گرچه ممکن است در برخی فرهنگ ها به دلیل تربیت اجتماعی و شرایط خاص خانواده، پسران نیز در توانایی پرورشی همانند دختران و حتی قوی تر باشند، ولی با توجه به شرایط روحی، روانی و عاطفی زنان و دختران، آنان توانایی بیشتری در این عرصه دارند.
 

[نتایج مطالعات فرهنگی]

مطالعات میان فرهنگی در دوران معاصر نیز جهان شمولی پدیده توزیع نقش ها را برحسب جنسیت تأیید کرده اند. در پژوهشی درباره نقش های خانوادگی ابزاری، یعنی نقش های ناظر به سازگاری گروه خانوادگی با شرایط خارجی فیزیکی و اجتماعی و نقش های خانوادگی ابرازی، یعنی نقش های ناظر به مراقبت از اعضا و حمایت عاطفی، روشن شد که در ۴۶ جامعه از ۵۶ جامعه مورد مطالعه، تمایز میان نقش های ابزاری و ابرازی به شکل مورد انتظار، یعنی به این صورت که قسم اول به مردان و قسم دوم به زنان اختصاص یابد، وجود داشته است (لی، ۱۹۹۵، ص۲۸۹).
با توجه به ویژگی هایی که در آموزه های دینی برای زنان معرفی شده[1] و با توجه به وظایف محول شده به زنان که البته این وظایف تشویق نیز شده است،[2] می توان ادعا کرد که زنان در بعد پرورش و مراقبت، تناسب و توانایی بیشتری دارند و علاقه بیشتری نیز در این رابطه نشان می دهند.



 
پی نوشت:

[1] . یکی از ویژگی های بارز زنان، عاطفی بودن و آرامشگری آنان است. در روایات نیز به این کارکرد زنان اشاره شده است. در رساله حقوق امام زین العابدین (علیه السلام) آمده است: «و اما حق همسر این است که شوهر بداند خداوند او را مایه آرامش و الفت قرار داد» (مجلسی، 1403ق، ج74، ص5).
[2] . در روایت آمده است هر زنی که به مدت یک هفته خدمتی را برای همسرش انجام دهد، خداوند هفت باب جهنم را بر وی می بندد و هشت باب بهشت را بر او می گشاید که از هر کدام که خواست به بهشت وارد شود. (همان).
 
منبع: کتاب «روان شناسی زن و مرد»
نویسنده: مسعود جان بزرگی، علی احمد پناهی 


 

بیشتربخوانید:
فداکاری زنان
جهاد زن (داستان)
وظایف اساسی زن در خانه چیست؟
وظایف زن نسبت به شوهر
مدیریت خانه به عهده زن است
وظیفه اصلی زن در خانواده و جامعه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.