حمله قلبی، دلایل و راه‌های پیشگیری از آن (بخش دوم)

یک حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به ناحیه ای از قلب قطع می شود که این عارضه دارای علت های گوناگونی است. عواملی همچون سن، تنباکو، کلسترول بالا، دیابت، چاقی، استرس در بروز حمله قلبی تاثیر زیادی دارد. با ما همراه باشید.
شنبه، 18 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حمله قلبی، دلایل و راه‌های پیشگیری از آن (بخش دوم)
شایع‌ ترین علامت در زمان حملات قلبی احساس درد یا ناراحتی در قفسه‌ی سینه است. این درد ممکن است دردی تیز و ناگهانی یا دردی ملایم باشد.
 

عوامل خطر حملات قلبی

هر ساله ۱ نفر از هر ۴ آمریکایی بر اثر بیماری‌های قلبی می‌میرد و این مسئله، بیماری‌های قلبی را به یکی از دلایل نخست مرگ‌و‌میر در آن کشور تبدیل کرده است. هر سال ۷۳۵۰۰۰ آمریکایی دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند، که ۱۵ درصد آنها تسلیم مرگ می‌شوند. با چنین آمار ترسناکی لازم است شما مراقب عواملی باشید که خطر دچار شدن به حملات قلبی را بالا می‌برند:
 
سن
مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵ سال بیشتر در معرض خطر حملات قلبی هستند.
 
تنباکو
علاوه بر سیگار کشیدن، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض دود غیرمستقیم سیگار، شما را در خطر بالاتری برای بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.
 
کلسترول بالا
اگر تری‌گلیسیرید خون‌تان بالا و چربی مفید خون‌تان (HDL) پایین است در معرض خطر بیشتری برای حملات قلبی هستید.
 
دیابت
به خصوص اگر تحت درمان نباشید.
 
سابقه‌ی خانوادگی حملات قلبی
اگر در خانواده‌تان موردی از حملات قلبی داشته‌ اید ممکن است شما نیز در معرض خطر باشید.
 
سبک زندگی کم‌تحرک
کم‌تحرکی باعث بالا رفتن کلسترول مضر در خون می‌شود که می‌تواند به تشکیل پلاک در رگ‌ها منجر شود.
 
چاقی
اگر تنها ۱۰ درصد از وزن فعلی‌تان را کم کنید، ریسک دچار شدن به حمله‌ ی قلبی را در خود پایین می‌آورید.
 
استرس
محققان آلمانی کشف کرده‌اند که گلبول‌های سفید خون در بدن فرد، تحت استرس افزایش می‌یابند. این وضعیت احتمال تصلب شریان‌ها و پارگی پلاک‌ها را افزایش می‌دهد.
 
سو‌ءمصرف مواد
مصرف کوکائین و آمفتامین‌ها ممکن است موجب انقباض رگ‌های کرونری قلب شود.
 
سابقه‌ی فشار خون بالا در بارداری (پره‌اکلامپسی)
اگر حین بارداری دچار فشار خون بالا یا پره‌اکلامپسی شده باشید، احتمال دچار شدن شما به حمله‌ی قلبی بالا است.
 
سابقه‌ی بیماری‌های خودایمنی
بیماری‌هایی مانند لوپوس و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید). در صورتی که هر یک از موارد بالا در مورد شما صدق می‌کند توصیه‌ی اکید من این است که به پزشک مراجعه کنید تا از حمله‌ی قلبی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی پیش‌گیری کرده و تحت کنترل باشید.
 

علائم و نشانه‌های حمله‌ی قلبی

برخی ممکن است حین حمله‌ی قلبی نشانه‌های خفیفی را تجربه کنند یا حتی حمله‌ای بدون نشانه داشته باشند که به آن حمله‌ی قلبی خاموش می‌گویند. این وضعیت بیشتر برای افراد دیابتی اتفاق می‌افتد. برای پیش‌گیری از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی متوجه‌ی سایر علایم متداول این بیماری‌های کشنده باشید:
 
۱. احساس درد یا ناراحتی در قفسه‌ی سینه
شایع‌ ترین علامت در زمان حملات قلبی احساس درد یا ناراحتی در قفسه‌ی سینه است. این درد ممکن است دردی تیز و ناگهانی یا دردی ملایم باشد. همچنین ممکن است بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
 
۲. احساس ناراحتی در بالاتنه
ممکن است در بازوها، کمر، شانه، گردن، فَک و بخش بالایی شکم خود احساس ناراحتی یا درد داشته باشید.
 
۳. تنفس کوتاه
برخی ممکن است این علامت را در حضور درد سینه و یا در غیاب آن داشته باشند.
 
۴. عرق سرد، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه‌ی ناگهانی
این حالات در زنان شیوع بیشتری دارد.
 
۵. خستگی غیرمعمول
ممکن است بدون اینکه دلیلی داشته باشد احساس خستگی کنید، گاهی این حالت روزها طول می‌کشد. افراد مُسنی که یک یا چند علامت بالا را تجربه می‌کنند، معمولا با این گمان که اینها از علایم پیری هستند به آن بی‌اعتنایی می‌کنند. این در حالی است که اگر یک یا چند علامت بالا را تجربه می‌کنید باید از کسی بخواهید که بلافاصله با اورژانس (شماره‌ی ۱۱۵ در تهران) تماس بگیرد.
 

چطور جلوی حمله‌ی قلبی را بگیریم؟

بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی قابل پیش‌گیری هستند. پزشکان این تمرین‌ها را برای گنجاندن در سبک زندگی به شما پیشنهاد می‌کنند تا از حمله‌ی قلبی یا هر نوع بیماری قلبی دیگر دوری کنید:
 

۱. رژیم غذایی سالم

اینطور نیست که در یک رژیم غذایی برای سلامت قلب‌تان، لازم باشد از تمام غذاهای چرب یا حاوی کلسترول پرهیز کنید. بر خلاف باور عموم، چربی‌های اشباع شده و لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL) البته از نوع «بزرگ و پف‌کرده» در حقیقت برای بدن مفیدند، زیرا منابع طبیعی تامین انرژی بدن هستند. شما باید از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، شکر (به خصوص فروکتوز) و چربی‌های ترانس پرهیز کنید، زیرا به افزایش LDL «کوچک» که در تشکیل پلاک‌ها نقش دارد منجر می‌شوند.

ادامه دارد...

منبع: سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.