روش صحیح برخورد با دوست خودشیفته (بخش اول)

داشتن یک دوست خودشیفته هر چند در ابتدا ممکن است جالب به نظر برسد اما پس از مدتی قطعاً در ارتباط خود با او دچار مشکلات فراوانی خواهید شد. در این مقاله سعی نموده ایم برخی از ویژگی های یک دوست خودشیفته و نحوه مواجهه با او را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان کنیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 8 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
روش صحیح برخورد با دوست خودشیفته (بخش اول)

مقدمه

مواجهه و تعامل با دوست خودشیفته می تواند دشوار و آزار دهنده باشد. فرد خودشیفته اصولاً خود را برتر و بهتر از دیگران می پندارد. شما با مشاهده رفتارها و شنیدن حرف های یک نفر قادر خواهید بود خودشیفته بودن آن را تشخیص دهید. سپس می توانید با استفاده از تکنیک های مختلف، تعارضات میان خود و او را به حداقل برسانید. همچنین در طول دوستی با یک فرد خوشیفته باید به فکر نیازهای خود باشید و چه بسا گاهی اوقات همین توجه موجب پایان دوستی شما با او خواهد شد. در ادامه به برخی مشخصه ها و نحوه تعامل با دوست خودشیفته می پردازیم.
 

1. آن ها همیشه مکالمات را به سمت و سوی خودشان می کشانند

آدم های خودشیفته فقط به فکر خودشان هستند، بنابراین هر مکالمه ای را در نهایت به سمت منافع و خواسته های خود سوق می دهند. ممکن است شما درباره مشکلات و موقعیت خودتان، موضوعات اجتماعی و یا هر موضوع دیگری صحبت کنید اما اگر شنونده شما خودشیفته باشد، همه صحبت ها را به نوعی به خودش بر می گرداند. این افراد معمولاً اینچنین وانمود می کنند:

- همه مشکلاتشان از مشکلات شما سخت تر است.
- آن ها با همان مشکل شما روبرو شده اما خیلی بهتر از شما از پسش بر آمده اند.
- تجربیات آن ها خیلی هیجان انگیزتر و یا دشوارتر از شما بوده است.
- مهم نیست شما چگونه عمل کرده اید، در هر صورت آن ها همیشه عملکرد بهتری دارند.
- آن ها با هر چیز مهمی که اتفاق می افتد خود را مرتبط می دانند.
 

2. همیشه گیرنده هستند تا دهنده

اشخاص خودشیفته هر رابطه ای را تنها یک طرفه می پندارند و همیشه نقش گیرنده را ایفا می کنند. این بدان معنی است که دوست خودشیفته سعی می کند شما را وادار به برآورده کردن نیازهای خود نماید. با این حال آن ها هرگز در صدد جبران الطاف شما بر نیامده و حتی در اوقاتی که نیاز به کمکشان دارید حاضر به یاری شما نخواهند شد.

مثلاً وقتی به مشکلی بر می خورد و نیاز به درد و دل دارد از شما انتظار دارد در دسترس باشید و با دقت به حرف هایش گوش دهید اما اگر این شرایط برای شما پیش بیاید و بخواهید حرف بزنید، گوشی برای شنیدن ندارد.
 

3. فرد خودشیفته غالبا می خواهد بر تصمیمات دیگران تأثیر بگذارد

در مورد تجربیات گذشته خود با دوستتان فکر کنید و سپس درباره رفتارهای او از خودتان سؤالاتی بپرسید. مثلاً آیا دوست شما همیشه به دنبال رسیدن به خواسته های خود است؟ آیا دروغ می گوید؟ آیا پس از برآورده نمودن نیازهای او احساس گناه می کنید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، ممکن است دوست شما فردی خودشیفته باشد.

به عنوان مثال یک شخصیت خودشیفته ممکن است کاری کند تا دلتان به حالش بسوزد و با این حربه به خواسته اش برسد. همچنین ممکن است در برخی موارد به خواسته های شما توجه کند و یا به صورت داوطلبانه برایتان کاری کند اما معمولاً این کار را با این هدف انجام می دهد که برایش کاری بزرگتر انجام دهید.
 

4. فاقد حس همدلی و عدم پشیمانی و عذر خواهی بابت اشتباهات

فقدان حس همدلی و عذر خواهی نکردن افراد خود شیفته بدین خاطر است که غالباً خودخواه بوده و فکر می کنند نیازهای خودشان از نیازهای دیگران مهمتر است. این بدین معناست که دوست شما برای هیجانات و احساسات خودش بیش از هیجانات و احساسات شما ارزش قائل است و وقتی کسی را آزار می دهد خودش اصلاً متوجه کارش نیست. افراد خودشیفته وقتی اشتباه می کنند هرگز حاضر به اظهار تأسف و پشیمانی و یا عذر خواهی نیستند چرا که همیشه دیگران را مقصر می دانند.

تصور کنید که روز تولدتان است و یک مهمانی با حضور دوستانتان برگزار کرده اید. یک دوست خودشیفته اصلاً برایش مهم نیست که در آن زمان خاص برنامه دیگری برای خود ترتیب دهد و در مهمانی شرکت نکند. حتی اگر بداند شما ناراحت می شوید باز هم ممکن است کار خودش را انجام دهد. اگر هم شما نسبت به رفتارش اعتراض کنید او شما را به خاطر وقت بد مهمانی سرزنش می کند و یا حتی یک عامل بیرونی مانند آب و هوا را مقصر نیامدن خود معرفی کند.
 

5. ویژگی ها بد خود را به دیگران نسبت می دهد

در بیشتر موارد فرد خودشیفته ویژگی ها و صفات بد خود را انکار می کند. آن ها معمولاً دیگران را به داشتن آن صفات و ویژگی ها متهم می کنند. این رفتار به آن ها این امکان را می دهد تا احساس خوب بودن کرده و دیگران را مشکل دار بپندارند.
  
مثلاً ممکن است دوستتان شما را متهم کند که توجه کافی به حرف هایش ندارید و یا اینکه بگوید شما قصد کنترل کردن او را دارید و این در حالی است که در واقع او سعی در کنترل شما دارد.
 

6. فرد خود شیفته از طرد شدن می ترسد

گاهی اوقات خودمحوری های شخص خود شیفته ناشی از عزت نفس پایین اوست. این نوع از افراد خودشیفته «آسیب پذیر» نیز نامیده می شوند چرا که در ارتباطات خود احساس ناامنی می کنند. این بدان معناست که اگر دوستتان از این قبیل افراد است، از اینکه عملکردش زیر سؤال برود و یا احساس طرد شدگی کند به شدت به هم می ریزد.
 
ممکن است متوجه شوید دوست خود شیفته شما با کوچکترین موضوع و مشکلی به هم بریزد. مثلاً اگر بفهمد شما و دوست دیگرتان با هم و بدون حضور او کاری کرده اید، به شدت ناراحت و مضطرب خواهد شد. این احساسش بدین خاطر است که می ترسد شما و دوستتان با یکدیگر صمیمی شده و او را طرد کنید.
 

7. از او تعریف کنید

اگرچه این روش در بلند مدت مناسب نیست اما تحسین کردن یک دوست خودشیفته ممکن است در برخی مواقع مفید باشد. می توانید از این تکنیک برای پیشگیری از به هم ریختن یک برنامه توسط دوست خود استفاده کنید. البته توجه کنید استفاده زیاد از این تکنیک باعث عادی شدن آن و عدم تأثیر آن در دراز مدت خواهد شد.

ممکن است تعریف و تمجید کردن از یک دوست خودشیفته برای شما راحت نباشد، پس اگر احساس می کنید اذیت می شوید، بهتر است از انجام آن صرف نظر کنید. می توانید از این تکنیک فقط در جایی که واقعاً و صادقانه دوستتان را شایسته تحسین و تمجید می دانید، استفاده کنید.

مفید بودن این تکنیک بدین خاطر است که افراد خودشیفته به شدت خود را بالا می دانند و دوست دارند دیگران نیز چنین حسی نسبت به آن ها داشته باشند.
 
مثلاً می توانید به او بگویید: "من تو را برای این به مهمانی امشب دعوت می کنم چون همه از خوش مشربی تو استقبال می کنند و مجلس بدون وجود تو صفا ندارد."
 
ادامه دارد...
 
منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.