چگونه قدرتمند شویم؟ (بخش دوم)

دستیابی به قدرت یکی از خواسته های انسان است که می تواند در پرتو آن به بسیاری از خواسته های خود دست یابد. در بخش اول این مقاله به برخی روش های دستیابی به قدرت اشاره کردیم. در این بخش نیز نکات دیگری را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 22 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه قدرتمند شویم؟ (بخش دوم)

1. انتظاراتتان را مشخص کنید

به جای اینکه بنشینید تا دیگران برایتان تصمیم بگیرند، خودتان تصمیم بگیرید. تردیدها را کنار بگذارید و در مورد خواسته ها و آرزوهایتان با خودتان صادق بوده و روش های رسیدن به هر کدام از آن ها را نیز مشخص کنید.  
 
به جای اینکه برای انجام کارهایتان از کسی اجازه بگیرید، اقدام کنید و بی آنکه به دنبال تأیید دیگران باشید، تصمیمات خود را عملی سازید.
 

2. با دیگران با خوشرویی تعامل کنید

برای اینکه نزد دیگران محترم باشید، لازم است با مردم محترمانه رفتار کنید. وقت طرف مقابل به اندازه وقت شما ارزشمند است و شما باید درکتان از این واقعیت کلیدی را به دیگران نشان دهید. همیشه به این قانون طلایی پایبند بمانید: با دیگران به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند. شما هرگز نمی پسندید کسی دیر در جلسه حاضر شود، اگر از کسی تعریف کردید ولی او از شما تشکر نکرد، حتماً ناراحت خواهید شد. پس سعی کنید رفتارهایی را که خودتان نمی پسندید، با دیگران نکنید تا آن ها نیز برای شما ارزش و احترام بیشتری قائل شوند.
 

3. دیگران را مطلع کنید

اگر می خواهید فردی قدرتمند باشید، باید با دیگران تعامل خوبی داشته باشید. به گونه ای رفتار نکنید که دیگران درباره وقایع پیش رو سردرگم و نگران شوند. به جای مخفی کاری بهتر است خود را جای آن ها بگذارید و ببینید اگر در موقعیت آن ها بودید، دوست داشتید به چه اطلاعاتی دست پیدا کنید، سپس اطلاعات لازم را به آن ها بدهید.
 
مثلاً اگر قرار است برای کسی در مورد موضوعی پرس و جو و تحقیق کنید و به او گفته اید تا دوشنبه عصر به او نتیجه را اعلام می کنید، باید قبل از دوشنبه عصر با او تماس گرفته و نتیجه تحقیقات خود را به او بگویید. حتی اگر نتوانستید خواسته اش را برآورده سازید، می توانید به او پیام دهید و به او بگویید کارش را فراموش نکرده اید و در اسرع وقت انجام می دهید.
 

4. رک باشید

یک رابطه خوب رابطه ای است که ایجاد سوء تفاهم نکند. وقتی می خواهید چیزی را توضیح دهید، سعی کنید مقصود خود را کاملاً واضح و بدون هر گونه ابهامی بیان نمایید. قبل از اتمام جلسه و یا یک گفتگوی دو نفره مطمئن شوید مطلب را با تمام جزئیات بیان کرده اید.
 
اگر می خواهید در تعاملات خود دچار مشکل نشوید، لازم است با دیگران رک صحبت نموده و منظور خود را به وضوح بیان کنید. حتی اگر اوضاع ارتباطی و تعاملی شما با دیگران خراب شود، با یک گفتگوی صریح و سازنده خواهید توانست سوء تفاهم های پیش آمده را برطرف کرده و اوضاع را اصلاح کنید.
 
خصوصاً در محیط کار لازم است تا می توانید پیام ها و حرف های خود را از طریق نوشتن به دیگران منتقل کنید چرا که افراد می توانند با مراجعه به نوشته ها تمام ابهامات خود را رفع نمایند.
 

5. نیازها و درخواست ها را پیش بینی کنید

اگر بتوانید قبل از اینکه نیازی مشخص شود آن را پیش بینی کرده و بر طبق آن عمل کنید، با این کار قابلیت بالای خود را نشان داده اید.
 
البته اوقاتی وجود دارد که حتی با مطلع شدن از یک نیاز لازم است صبر کنید تا بخشنامه و یا دستورالعمل مربوطه ارائه شود. مثلاً اگر در جای جدیدی شاغل شده اید، باید مدتی صبر کرده تا به محیط و شرایط کار آشنا شوید و پس از آن دست به چنین اقداماتی بزنید.
 

6. خودتان را درگیر کنید

برای اینکه خودتان را قدرتمند نشان دهید لازم نیست چهره ای  مشغول و حواس پرت از خود نشان دهید، بنابراین وقتی با کسی حرف می زنید نباید حواستان به چیز دیگری پرت شود. مطمئن شوید وقتی با کسی مشغول گفتگو هستید، تمام توجه و حواستان را معطوف او نمایید.
وقتی فردی در مقابلتان نشسته و با او وارد گفتگو می شوید، هرگز با گوشی و رایانه خود ور نروید.
 

7. با دیگران خوب کار کنید

اگر دیگران از کار کردن با شما وحشت داشته باشند، احتمالاً فکر کار کردن برای شما را نیز به مخیله خود راه نمی دهند. بیاموزید که ایده ها و نظرات دیگران را بپذیرید و به خودتان اجازه دهید از دیگران بیاموزید. وقتی بین شما و بقیه همکاران تعارضی پیش آمد، سعی کنید با آرامش و انصاف آن را حل کرده و کار را به درگیری و نزاع نکشانید.

به جای تمرکز بر اشتباهات دیگران و گیر دادن به آن ها، به آن ها کمک کنید تا اشکالاتشان را برطرف سازند. همینطور اگر کسی اشتباهاتتان را گوشزد نمود، سعی کنید اشکالات خود را پذیرفته و در جهت رفع آن ها قدم بردارید.
 

8. شبکه سازی کنید

اگرچه باید نزد تمام افراد حوزه کاری خود اعتبار و قدرت داشته باشید، اما باید بر ارتباط خود با افراد ذی نفوذ و صاحب قدرت نیز غافل نشوید.
 
در حقیقت باید فعالانه به دنبال افراد قدرتمند بگردید. ارتباطات خود را با افرادی که می توانند شما را در جایگاه حقیقی تان قرار دهند، بیشتر کنید.
 

9. در مواقع لزوم خشم خود را ابراز کنید

تعارض اجتناب ناپذیر است، بنابراین شما نیز هرگز به دنبال شرایطی نباشید که هیچ تعارضی در آن اتفاق نیافتد. تا می توانید اوضاع را منطقی و با آرامش پیش ببرید، اما از ابراز خشم نیز نترسید. این نکته را در ذهن داشته باشید که در موضع قدرت، خشم از تأسف و ناراحتی بهتر است.
 

10. از داشتن دشمن نترسید

شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا با همه افراد، رابطه خوبی داشته باشید، اما این را بدانید راضی نگه داشتن همه افراد امری محال و غیر ممکن خواهد بود. از اینکه در برابر برخی افراد ایستادگی کنید، اصلاً ترس به خودتان راه ندهید. اگر بخواهید همیشه برای برآورده کردن نیازهای دیگران، خودتان را به زحمت و دردسر بیاندازید، هرگز به فردی قدرتمند و صاحب نفوذ تبدیل نخواهید شد.
 
به طور کلی، روی خوش نشان دادن شما ممکن است برخی افراد را به اشتباه انداخته و موجب شود از شما بیش از حد انتظار نرمش داشته باشند، اما در هر حال نباید این دیدگاه آن ها، موجب شود شما آنگونه که شاید و باید عمل نکنید.
 
مؤدب و با نزاکت بوده و هر جا لازم است سازش کنید. اما وقتی اوضاع آنگونه که باید پیش برود، پیش نمی رود و فرد یا افرادی در زیر مجموعه شما به وظایف خود عمل نمی کنند، بدون ترس از پیدا کردن دشمن، با آن ها برخورد قاطع کنید. البته این برخورد قاطع باید پس از تذکر دادن های مؤدبانه و ملایم باشد.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.