اهداف تربیت جنسی چیست؟ (بخش اول)

تربیت جنسی همچون دیگر گونه های تربیت به دنبال هدف هایی است که اصلی ترین هدف آن رساندن متربی به سوی سعادت و خوشبختی است. با ما همراه باشید تا با دیگر اهداف تربیت جنسی بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 14 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهداف تربیت جنسی چیست؟ (بخش اول)

اسلام هدف نهایی تربیت جنسی را رساندن انسان به خوشبختی و سعادت می داند. 


اهداف تربیت جنسی

در تعلیم و تربیت، «هدف»، به وضع سودمند و مطلوبی گفته می شود که لازم است برای تحقق آن، فعالیت های مناسب تربیتی انجام گیرد.
 
هدف های تربیت جنسی از دیدگاه اسلام، به دو دسته هدف نهایی و اهداف واسطه ای تقسیم می شوند.
 
الف. هدف نهایی
هدف نهایی تربیت جنسی، همان هدف نهایی تعلیم و تربیت دینی یعنی قرب الى الله و وصول به کمالات شایسته و رضوان الهی است. تربیت جنسی، زیر مجموعه نظام تعلیم و تربیت است ، لذا همه مبانی، اصول، روش ها و فعالیت های مربوط به جنسیت زن و مرد، باید در راستای وضع مطلوبی باشند که همان خشنودی خداوند است.
 
هر فرد، با قرار گرفتن در مسیر این هدف و با پرورش و تربیت بهینه استعدادها و جهت دادن به امکانات، خواسته ها و فعالیت هایش ، درصدد به دست آوردن درجات و مراتبی از آن هدف بر می آید و آن کس که بتواند بین انگیزه ها، باورها و فعالیت های خود با آن اهداف، بیشترین هماهنگی را ایجاد نماید و در درجات مسابقة «قرب الهی»،[1] از همه، پیشی گیرد، مراتب بیشتری از آن قرب و رضوان الهی را به دست می آورد.
 
ب. اهداف واسطه ای
منظور از هدف های واسطه ای، وضعیت های مطلوبی هستند که واسطه و زمینه ساز نیل به هدف نهایی اند. این هدف ها خود دو دسته اند: هدف های کلی و هدف های رفتاری. اهداف رفتاری، خود، زمینه تحقق و دستیابی هدف های کلی را فراهم و تسهیل می نمایند.
 
ما در این فصل، صرفا به «اهداف کلی» تربیت جنسی می پردازیم و چون اهداف رفتاری، جزو عملکردها و روش ها هستند، در بخش دوم، طی فصولی به آنها خواهیم پرداخت.
 

اهداف کلی تربیت جنسی

۱. فراهم کردن بستر مناسب برای رشد سالم جنسی
نخستین هدف تربیت جنسی -که از دوران کودکی یا بهتر بگوییم پیش از تولد آغاز می شود - ، این است که رشد جنسی کودکان، به طور طبیعی و سالم پیش برود و از بروز ناهنجاری ، بلوغ زودرس و ابتلا به انواع انحرافات جنسی، پیشگیری شود؛ بلکه کودک، در محیطی آرام و بدون فشار جنسی و التهاب غریزی ، رشد کند و در سنین نوجوانی بتواند بدون تحمل استرس ها، با ظهور امیال جنسی خود - که بروز آنها در این مرحله رشدی ، طبیعی و به هنجار است -، به شکلی مطلوب مقابله کند و در سن جوانی ، به حدی از رشد برسد که بتواند همسری مناسب و پدر یا مادری شایسته برای فرزندانش باشد.
 
البته بسترسازی مناسب، در هر کدام از مراحل زندگی، شیوه های خاص خود را دارد که در بحث شیوه های تربیت جنسی، به تفصیل، در مورد آنها بحث خواهد شد.
 
۲.شناخت و انتظار درست از هویت جنسی خود
از جمله اهداف تربیت جنسی، پیدا کردن شناخت درست از هویت جنسی خویش است. تربیت ، باعث می شود که فرد ، شناخت و انتظار درستی از هویت جنسی خود پیدا کند که مطابق با توانایی های جنسیتی اش باشد.
 
اگر این هدف ، در مرحله کودکی و نوجوانی برآورده شود، چنین فردی در دوره جوانی و بزرگسالی، به خوبی، وظایف خود را مناسب با جنسیتش برآورده می سازد، از تمایلات انحرافی ، به دور می ماند و غرایز طبیعی اش به روشی سالم، ارضا خواهند شد.
 
٣. ارضای صحیح و به هنجار غریزه جنسی
از جمله اهداف مهم تربیت جنسی، این است که زن و مرد بتوانند نیاز جنسی خود را - که یک نیاز طبیعی است -، به شیوه صحیح و به هنجار ارضا کنند. در دین اسلام (برخلاف برخی از ادیان)، میل جنسی و لزوم ارضای آن، نه تنها پست و رذالت آمیز معرفی نشده، بلکه امری پسندیده و مطلوب است؛ اما به شرطی که در چارچوب ازدواج زن و مرد (چه به صورت دائم و چه موقت) انجام شود و از شیوه های نا به هنجار ارضای این نیاز، پرهیز گردد.

ادامه دارد...
نویسنده: علی نقی فقیهی
 
پی نوشت:
[1] . سوره واقعه، آیه 10 و 11.

منبع: کتاب «تربیت جنسی از منظر قرآن و روایات»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما