شنبه، 15 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شهلا لاهيجي

شهلا لاهيجي
نويسنده، ناشر
شهلا لاهيجي به سال 1321 خورشيدي در تهران زاده شد. وي در کودکي همراه خانواده به شيراز رفت و دوره‌هاي دبستان و دبيرستان را در آن شهر گذراند.
خانم لاهيجي از نوجواني دست به قلم بود. در شيراز براي جرايد مقاله مي‌نوشت، در همان سال‌ها به مرکز راديو تلويزيون فارس رفت و در تهيه برنامه‌هاي تلويزيوني مشارکت کرد. وي چندي نيز همراه خانواده در بهبهان زندگي کرد. پس از آن به تهران آمد.
شهلا لاهيجي در تهران، به سال 1362 اقدام به تأسيس يک مؤسسه انتشاراتي به نام روشنگران کرد. او از آن پس، فعالانه در نشر کتاب و حمايت از آثار بانوان اهل قلم فعال بود. خود او نيز با نوشتن کتاب‌هايي در حوزه مسائل اجتماعي در رديف اهل قلم ايستاد.
خانم لاهيجي که يک بانوي فعال اجتماعي است، از جواني به عضويت انجمن جهاني زنان نويسنده و روزنامه‌نگار در مکزيک درآمد و در ايران نيز عضو سازمان زنان ايران شد. او در دوران فعاليت فرهنگي و انتشاراتي موفق شد به شيوه آموزش مکاتبه‌اي، يک دوره جامعه‌شناسي را در دانشگاه آزاد لندن بگذراند.
کتاب‌هاي تأليفي شهلا لاهيجي که تاکنون منتشر شده، عبارت است از:
زن در جست‌وجوي رهايي؛ زن در آثار بهرام بيضايي؛ شناخت هويت زن ايراني در گستره پيش از تاريخ و تاريخ (با همکاري مهرانگيز کار).
جز اينها، اقدام خانم لاهيجي در تأسيس انتشارات در چاپ و انتشار کتاب‌هاي مربوط به بانوان و در حمايت از زنان شاعر و نويسنده بسيار مؤثر بوده است،به همين مناسبت در سال 1385 جايزه بين‌المللي آزادي نشر را از اتحاديه بين‌المللي ناشران در نمايشگاه بين‌المللي کتاب گوتنبرگ دريافت کرده است.
شهلا لاهيجي اکنون در تهران به فعاليت پژوهشي، نويسندگي و انتشاراتي مشغول است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.