چهارشنبه، 26 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بيژن مفيد

بيژن مفيد
نمايشنامه‌نويس، کارگردان
بيژن مفيد فرزند غلامحسين به سال 1314 خورشيدي در تهران زاده شد. وي پس از تحصيلات ابتدايي و متوسطه به دانشگاه راه يافت و در رشته زبان و ادبيات انگليسي ليسانس گرفت.
بيژن تحت تأثير فضاي خانوادگي و به ويژه پدرش که هنرپيشه تئاتر بود، از نوجواني علاقه‌مند به بازيگري بود، بنابراين دوره هنرپيشگي را نيز گذراند و به عرصه تئاتر گام نهاد، ولي او بيشتر به کارگرداني و نويسندگي علاقه داشت و توانايي‌هايش در اين بخش ازهنرها بود. اين علاقه او را به دستياري کارگردانان امريکايي و اروپايي کشاند. تبحر او باعث شد که به دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برود و دوره‌هاي آموزش تئاتر و نمايشنامه‌نويسي اين دانشکده را اداره کند.
بيژن مفيد از همان دوره دبيرستان با چند نفر از دوستان علاقه‌مند خود، به بازيگري در تئاتر مي‌پرداخت. در سال 1344 گروه هنري آتليه تئاتر را پايه‌گذاري و در سال 1348 وي با دوستان هنرمندش کارگاه نمايش را تأسيس کرد و هنرمندان زيادي را پرورش داد.
مفيد از سال 1350 در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، به نمايشنامه‌نويسي و کارگرداني مشغول شد و چند سالي دراين کانون فعاليت داشت. همه علاقه وي به کار نمايشي براي کودکان معطوف بود. مهم‌ترين اثر او نمايش شهر قصه بود که شهرت بسياري پيدا کرد.
بيژن مفيد، در بعضي از کارهاي نمايشي‌اش بازي مي‌کرد، به نقاشي و موسيقي نيز مي‌پرداخت و نواهايي هم از اشعار کلاسيک ايران و نوشته‌هاي متقدمين را با صداي دکلمه‌گونه خود منتشر مي‌کرد. مفيد، ترجمه و کارگرداني بيش از 150 نمايشنامه راديويي و تلويزيوني را در کارنامه خود دارد. نمايشنامه‌هايي که او نوشته و در زمان حياتش روي صحنه رفته است و بعد از آن به صورت نوار کاست منتشر شده عبارت است از: شهر قصه؛ ماه و پلنگ؛ بزک نمير بهار مياد؛ تربچه؛ شاپرک خانم؛ جان‌ نثار؛ سهراب و اسب و سنجاقک؛ کوتي و موتي؛ روباه و عقاب و غيره.
بيژن مفيد در سال 1361 به امريکا رفت و در لس آنجلس اقامت گزيد ولي دو سال بعد يعني در سال 1363 در همان جا درگذشت و به خاک سپرده شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.