يکشنبه، 19 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

هوشنگ شهبازی

هوشنگ شهبازی
زندگی و تحصیلات
روز سیزدهـم خردادمـاه ۱۳۳۵ در شـهرستان میانـه از توابع آذربـایجان شرقی چشم به جهان گشود. پدرش معلم بود. تحصـیلات مـقدماتـی را در زادگاهش  ميانه  به پایان  برد . به دنبال  بازنشستگی  پدر به تـهـران آمـد و پـس از اخذ  دو دیپلم  فني و ديپلم  ریاضی، به توصيه پسر خاله اش سردار شهـیـد دكـتر ناصـرالــدين نيــكـنامي وارد  دانشکده هواپیمایی شـد .
شروع کار حرفه ای
 بـعد از اخذ مهندسي مكانيـك هواپـيـما بــعنوان كارشـناس  صلاحيت پرواز مشغول بكار شد. بعد از 7 سال كار به ايـران اير (هما) انـتـقال يافت.  او مـدت ۱۱ ســال مـهندس پرواز جـت بوئینگ  727 وهواپيماي ایرباس 300 بود و پس از شرکت در دوره خلبانی، کمک خلبان هواپیما  727 و 707 و ایرباس 300و 747 گردید و پس ازارتقاء به مرتبه خلبانی، کاپیتان هواپيما ي جت  بوئینگ 727 شد .
او به واسطه نوع ورودش به این بخش تقریباً تمامی دوره های فنی را در ایران و کشورهای اروپایی و آسیایی طی کرده و در واقع شهبازی پیش از این پرواز تجربه طولانی مدت حضور در هر سه صندلی مهندس پرواز، کمک خلبان و خلبان ۷۲۷ را داشته است. تخصص های ایشان به شرح زیر می باشد :
 گواهینامه بین المللیA & P & G
 گواهینامه خلبانی سبک تک موتوره و چند موتوره (سال 1359)
  گواهینامه دوره عالی هلیکوپتردرکشور اندونزی از ایکائو در سال 1360
  گواهینامه اورهال ملخ هواپیما از کشورانگلستان
  گواهینامه مکانیکی آموزش هواپیماهای بوئینگ 707 و 727 از هما
  گواهینامه موتور و بدنه اکثر هواپیماهای سبک در ایران
  گواهینامه بین المللی ATPLبالاترین گواهینامه خلبانی موجود در جهان
مهم ترین حادثه زندگی
هواپیمای پرواز ۷۴۲ مسکو- تهران قرار بود ساعت ۱۵:۲۰ ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰ درفرودگاه حضرت امام (ره) فرود آید که خلبان هنگام باز کردن ارابه های فرود، متوجه مشکل در چرخ جلوی هواپیما شد و علی رغم اجرای دستور العمل های مربوطه چرخ باز نشد که در نهایت این پرواز در باند چپ فرودگاه مهرآباد، با تسلط و تبحر خلبان این هواپیما “کاپیتان هوشنگ شهبازی”، در ساعت ۱۶:۰۰ به سلامت فرود آمد. این خلبان فداکار و شجاع با تخصص و تبحر خود، توانست جان  یکصد مسافر را نجات دهد و افتخاری برای کشورش باشد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.