سه‌شنبه، 17 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مهدی رسولی

مهدی رسولی
عقیل مهدی رسولی در 12 مرداد سال 1367 در شهر زنجان در خانواده کاملاً مذهبی و از جنس انقلاب متولد شد. پدرش در زمان جنگ تحمیلی مسئول ستاد تیپ 36 انصار بود و تقریباً دو سال و نیم داشت که در آبان 1369 پدرش در کردستان به شهادت رسید. عصر روز شهادت پدر هم برادر کوچکترش، محمد به دنیا آمد و همان روز دوباره یک خانواده سه نفره شدند.
بعد از اتمام دوران دبیرستان علی رغم علاقه بسیاری که به فضای حوزه و دانشگاه هایی مانند امام صادق علیه السلام داشت و همینطور علیرغم قبولی در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران، به دلیل شرایط خانوادگی مجبور شد در دانشگاه سراسری زنجان رشته مهندسی عمران بخواند. بعد از آن کارشناسی مدیریت امور فرهنگی و علوم قرآن و حدیث دانشگاه دارالحدیث را خواند. در سال 1388 با خانواده ای مذهبی از سادات و انقلابیون که از دوستان پدر بود، وصلت کرد و نام فرزند را همنام پدرش، محمدجواد انتخاب کرد.

شروع مداحی و تأسیس هیأت

مادرش به واسطه نگاه محبتی که به جلسات امام حسین علیه السلام داشت از همان دوران کودکی ایشان را به مجالس روضه می بردند و یکی از افتخاراتش اینست که که اولین روضه ها را از حاج علی اصغر آقای زنجانی شنید. مثل همه بچه شیعه ها از همانجا محبت امام حسین علیه السلام به دلش افتاد و وارد مدرسه که شد از دوم - سوم ابتدایی شروع به خواندن قرآن و شرکت در گروه سرود و تواشیح کرد که آرام آرام به طرف مداحی کشیده شد. در سال 1378 و دوران راهنمایی چون در مدرسه شاهد درس می خواند با جمعی از فرزندان شهدا و ایثارگران هیئتی به اسم علی اصغر، وارثان شهدا رو تشکیل داد که همان باعث ورود ما به عرصه مداحی شد و بعد خیلی زود وارد هیأت رزمندگان زنجان شد.
خواندن درحسینیه اعظم زنجان که در فضای عموم و بسیار ساده و بی آلایش برگزار میشود و آنچنان آلات عزاداری و کارهای بصری در اونجا دیده نمی شود اما جمعیت بسیار کثیری در یک کانون و به قول مقام معظم رهبری در یک مغناطیس محبتی اهلبیت علیهم السلام جمع میشوند و نه فقط در زنجان بلکه کل کشور جریان سازی می کنند؛ شاید برای هر مداح آذری زبان و مخصوصاً زنجانی ها یکی از قله ها و اهداف مهم باشد و بعد از سالها یک نوجوان در فضای حسینیه اعظم زنجان حضور پیدا کرد.
وی به طور جدی به نوحه های انقلاب و عربی – فارسی – ترکی پرداخت تا بتواند به مضامینی بپردازد که عمق نگاه بیشتری دارد و به شعارهای اهلبیت نزدیکتر است. این نوع جریان مداحی از قبل هم در کشور وجود داشت، مانند مداحی های زمان انقلاب و اشعاری که در جنگ تحمیلی استفاده می شد و در حدود سالهای 67 مداحان در بحث های نفوذ جریان فرهنگی نقش های خوبی ایفا کردند. اولین نوحه ای که ایشان در حسینیه اعظم زنجان خواند یک نوحه عربی بود «تبعناک فی قلبنا یا امیر تبعناک یا فخرنا یا حسین» که کاملاً برخاسته از ادبیات و گفتمان عاشورا بود و جایگاه خوبی رو هم بین مردم باز کرد.
در گلزار شهدای زنجان یک هیأت به نام «هیئت ثارالله، رهروان امام و شهدا» راه اندازی کرده است که مجموعه ای تشکیلاتی از طرح های دانش آموزی و دانشجویی، شاخه طلاب و نشریه، گردان سایبری را شامل می شود و سعی دارد یک هیأت جریان ساز و تأثیرگذار در فضای کشور باشد.
در شهر زنجان زندگی می کند و اعتقاد دارد همانقدر که در عرصه جنگ نرم به لشکر 27 محمد رسول الله نیاز است، همانقدر هم وجود لشکرهای 31 عاشورا، امام رضا علیه السلام، ثارالله و سیدالشهدا و کربلا لازم است. اما یکی از دلایلی که فضای خانواده و زندگی و فعالیت های فرهنگی را در شهر زنجان قرار داده اینست که احساس می کند زنجان دروازه آذربایجان است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما