جمعه، 25 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

یوجین پال ویگنر

یوجین پال ویگنر
یوجین پال ویگنر در هفده نوامبر سال 1902 در بوداپست مجارستان دیده به جهان گشود. او از پنج سالگی تحت تعلیم خصوصی قرار داشت و زمانی که 10 ساله شد به مدرسه ی ابتدایی رفت.
 
اما مدتی بعد به دلیل کسالتی که آن را سل تشخیص دادند در آسایشگاهی در کشور اتریش بستری شد و مدت شش هفته را در آنجا گذراند که پس از این مدت معلوم شد که تشخیص پزشکان اشتباه بوده و او هرگز به سل مبتلا نبوده است.
 
یوجین پال ویگنر درباره ی آن شش هفته گفته است : “در این مدت توانستم عمیقاٌ ” به مسائل ریاضی فکرکنم، به عنوان مثال به مساله ی رسم مثلث با معلوم بودن سه ارتفاع آن فکر کردم…”. یوجین پال ویگنر در سال 1915 به دبیرستان لوتران در بوداپست مجارستان وارد شد و در آنجا با جان فون نویمان آشنا شد که در یک کلاس پایین تر از ویگنر تحصیل میکرد. او درباره ی فون نویمان گفته است : «وی ریاضیدان و دانشمند بهتری بود اما من کمی بیشتر فیزیک می دانستم.»
 
یوجین پال ویگنر در ریاضیات، ادبیات کلاسیک و علوم دینی آموزش های سختی را پشت سر گذاشت و سرانجام در سال 1920 از دبیرستان فارغ التحصیل شد. او میخواست که فیزیکدان شود اما به اصرار پدر که در صنعت چرم سازی فعالیت میکرد، در رشته ی مهندسی شیمی در موسسه ی فنی بوداپست ثبت نام کرد اما در زمان های فراغت خودش، ریاضی و فیزیک میخواند. سرانجام، یوجین پال ویگنر در سال 1925 از رساله ی دکتری خود که در زمینه ی تجزیه پذیری مولکولی بود در موسسه ی فنی برلین دفاع کرد.
 
یوجین پال ویگنر در سال 1927 به دانشگاه گوتینگن دعوت شد تا به عنوان دستیار هیلبرت مشغول به کار شود. در همین زمان، کتاب معروفش با عنوان نظریه ی گروه ها و کاربردشان در مکانیک کوآنتومی را منتشر کرد. مهم ترین افتخار ویگنر کسب جایزه ی نوبل در رشته ی فیزیک در سال 1963 می باشد. از دیگر افتخارات وی عبارت هستند از: کسب جایزه ی انریکو فرمی، جایزه ی اتم ها برای صلح، مدال ماکس پلانک، ریاست انجمن فیزیک ایالات متحده، کسب چندین دکترای افتخاری از دانشگاه هایی چون: شیکاگو، پنسیلوانیا، راکفلر، آلبرتا و ….
از سال 1978 جایزه ای با عنوان “مدال ویگنر” اهدا می شود که اولین مدال را در همین سال ویگنر برد.
 
منبع:
parvaresheafkar.com

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما