پنجشنبه، 22 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

کارل سیگن

کارل سیگن
کارل ادوارد سِیگِن (به انگلیسی: Carl Edward Sagan) (زادهٔ ۹ نوامبر ۱۹۳۴ - درگذشتهٔ ۲۰ دسامبر ۱۹۹۶) اخترشناس آمریکایی، اخترشیمیدان، مشاور سازمان ناسا، نویسنده و مروج موفق اخترشناسی، اخترفیزیک و سایر علوم طبیعی بود. او پیشگام اخترزیست‌شناسی و بنیادگذار طرح جستجوی هوش فرازمینی معروف به «سِتی» بود.

شهرت جهانی او برای تألیف کتاب‌های علوم همگانی، و نیز مجری برنامهٔ علمی گیتی: یک سفر شخصی (کاسموس) بود که ۶۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ بیننده داشت. او برنده جایزه پولیتزر ۱۹۷۸ بود.  میلیاردها و میلیاردها، اژدهاهای بهشت، جهان دیوزده و نقطه آبی کمرنگ از جمله مهم‌ترین تألیفات او به‌شمار می‌روند که برای ترویج علم میان عموم مردم به نگارش درآمده‌اند.

سِیگِن در بروکلین، نیویورک در یک خانوادهٔ یهودی زاده شد و از دانشگاه شیکاگو دو مدرک کارشناسی، یک مدرک کارشناسی ارشد، و دکترای اخترفیزیک دریافت نمود. وی در دانشگاه برکلی و دانشگاه هاروارد مدتی مشغول پژوهش شد و سرانجام به استادی دانشگاه کرنل رسید.

کارل سِیگِن در سال ۱۹۹۶ در سیاتل به مبارزه علیه بیماری سندرم میلودیسپلاستیک که به آن مبتلا شده بود، پایان داد و بر اثر عارضهٔ سینه‌پهلو درگذشت.

تماس فیلمی به نویسندگی کارل سِیگِن با بازی جودی فاستر است. همچنین سیارک ۲۷۰۹ به افتخار او نامگذاری شده‌است.

منبع:
fa.wikipedia.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.