سه‌شنبه، 23 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمدهادی عبدخدایی

محمدهادی عبدخدایی
آیت الله دکتر محمدهادی عبدخدایی در سال ۱۳۱۷ در مشهد مقدس متولد شد. وی پس از ورود به حوزۀ علمیه سطوح عالیه را در محضرش والدش آیت الله شیخ غلامحسین تبریزی (ره) و هم چنین آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره) تلمذ نمود و درس خارج را از محضر آیت الله العظمی میلانی (ره) در مشهد و آیات عظام محقق داماد و حاج میرزا هاشم آملی (رحمهما الله) در قم استفاده کرد.

همزمان در دانشگاه اشتغال به تحصیل داشت و پس از پیمودن مقاطع دانشگاهی موفق به اخذ درجه دکترای فلسفه و کلام از دانشگاه تهران گردید و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در آمد. دکتر عبدخدائی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران و سایر نقاط کشور به سخنرانی های روشنگرانه پرداخته و سپس در پاریس به خدمت امام راحل (ره) شرفیاب شد.

ایشان پس از انقلاب برای سه دوره نمایندگی از جانب مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی انتخاب گردید و حدود ده سال ریاست کمیسیون آموزش عالی مجلس را برعهده داشت. همزمان نیز به مدت چهار سال عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای پژوهشهای علمی کشور بود.

آیت الله دکتر عبدخدایی پس از آن به مدت سه سال و اندی به عنوان اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان قبول مسئولیت نمود که نشان لیاقت و فضیلت به ایشان اهدا گردید.

ایشان پس از مراجعت به ایران به مشهد بازگشت و سال ها در دانشگاه فردوسی مشهد و حوزه های علمیه مشغول به تدریس شد. پس از بازنشستگی دعوت به ریاست دانشکده علوم قرآنی مشهد گردید. سپس با جمعی از اساتید فرهیختۀ دانشگاه موفق به تأسیس مؤسسه آموزش عالی حکمت رضوی شد و ریاست هیئت مؤسس را به عهده گرفت.

آیت الله دکتر عبدخدایی علاوه بر سخنرانی های فراوان علمی و ارائۀ مقالات متعدد در کنگره ها و سمینارهای داخلی و در کنگره های  بین المللی مانند یونیسکو و یونیدو و بین المجالس  شرکت داشته و در دانشگاه های ایتالیا و فرانسه و اسپانیا ضمن ارائۀ مقاله در کنفرانس های علمی حضور داشته است. اضافه بر پنج کتالی که به طبع رسیده مقالات متعدد علمی در مجلات داخلی و خارجی مانند «کاریتاپلیتیکا» و «ایل پوراسلام» به زبان های مختلف فارسی، عربی، انگلیسی و ایتالیایی ارائه نموده است. هم چنین تعدادی کتب و مقاله ایشان در وضعیت نگاشته شده و در حال چاپ قرار دارد. مقالۀ «فروغ حق در نهج البلاغه» در دومین جشنواره نهج البلاغه که در دانشگاه تهران برگزار گردید در میان مقالات اساتید محترم ارائه دهنده حائز رتبۀ اول شناخته شد.

از آیت الله عبدخدایی در پایان سال ۹۳ از سوی کالج صدرا در جاکارتا پایتخت  کشور اندونزی جهت تدریس دعوت به عمل آمد که معظم له علاوه بر تدریس در مقاطع فوق لیسانس موفق به ارائۀ کنفرانس در ۷ دانشگاه و دانشکده در آن کشور گردید.

ایشان هم اکنون به همراه افتخار به خدمت در آستان قدس رضوی (ارواحنا له الفدا) مسئولیت هایی چون عضویت در شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ، هیئت امنای دانشگاه علوم اسلامی رضوی هیئت مدیره بنیاد پژوهش های اسلامی عضویت در هیئت تحریریه مجله مشکات را بر عهده دارد. علاوه بر اینکه عهده دار مدیریت مدرسۀ علمیه جعفریه و تدریس در جامعة المصطفی العالمیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.
 

مسؤولیت‌­ها و سوابق اجرایی

- عضویت در شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی
- هیئت امنای دانشگاه علوم اسلامی رضوی
- عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس
- عضویت در هیئت تحریریه مجله مشکات
- عضویت هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
- سه دوره نمایندگی از جانب مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و حدود ده سال ریاست کمیسیون آموزش عالی مجلس
- اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان
- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای پژوهش های علمی کشور
- ریاست دانشکده علوم قرآنی مشهد
- ریاست هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی حکمت رضوی
- مدیریت مدرسۀ علمیه جعفریه و تدریس در جامعة المصطفی العالمیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری.
- عضو مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم)

منابع:
1. سایت آیت ‌اللّه محمدهادی عبدخدایی
​​​​​​​2. دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.