چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ابوبکر البغدادی

ابوبکر البغدادی
ابوبکر البغدادی با نام اصلیِ ابراهیم عواد ابراهیم البدری که اطلاعات کاملی از او در دسترس نیست در سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در عراق متولد شده‌ و سرکرده تشکیلات تروریستی داعش است.

واشنگتن پست، او را فارغ‌التحصیل دوره دکترای علوم اسلامی دانشگاه اسلامی بغداد معرفی کرده است. البغدادی پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ توسط آمریکا، رهبری چند گروهک نظامی را بر عهده داشت و سپس داعش را تشکیل داد.

«دِرک هاروی» مشاور اطلاعاتی ویژه ژنرال پترائوس فرمانده سابق نیروهای مرکزی آمریکا در معرفی ابوبکر البغدادی نوشته است که البغدادی را برتر از همتایش ابومصعب الزرقاوی سازندهٔ سازمان القاعده در عراق می‌داند و او را از اسامه بن لادن هم در برخی زمینه‌ها برتر می‌شمارد.
 

ابوبکر بغدادی خود را خلیفه مسلمانان عنوان کرد

بغدادی، در یک پیام صوتی ۱۹ دقیقه‌ای که برای اولین بار از طرف او منتشر می‌شد، خود را «خلیفه» خواند و از مسلمانان جهان خواست تا به مناطق تسخیر شده توسط داعش مهاجرت کنند و در تشکیل یک «دولت اسلامی» او را یاری کنند. او در این پیام، صلح، آزادی، دموکراسی و سکولاریسم را «شعارهای گمراه‌کننده» بی‌دینان خواند و در اشاره به «آن‌چه که بر مسلمانان مظلوم رفته است»، عنوان کرد که «حتی اگر مدتی هم طول بکشد، ما انتقام خود را خواهیم گرفت». داعش در روز یکشنبه ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۴، بغدادی را به عنوان «خلیفه» معرفی کرد. هم‌زمان با انتشار این پیام، بیانیه‌ای به چند زبان از جمله عربی، انگلیسی، روسی، فرانسوی و آلمانی منتشر شده است.

ابوبکر البغدادی
 

مرگ ابوبکر بغدادی

نشریه «نیوزویک» بامداد یکشنبه 5 آبان 1398 (۲۷ اکتبر ۲۰۱۹) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داده و نوشته است که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است.

ترامپ در یک کنفرانس گفت: «او مانند یک سگ کشته شد، او اصلا مرگی قهرمانانه نداشت و مثل یک بزدل کشته شد و موقع کشته شدن، گریه می‌کرد و زار می‌زد. البغدادی با  منفجر کردن جلیقه انفجاری خود، خودش و سه نفر از فرزاندنش را کشته است. به گفته ترامپ البغدادی در هنگام مرگ در یک تونل بوده که در اثر انفجار جلیقه انفجاری فروریخته است.»


سازمان‌ملل: نمی‌توانیم کشته شدن البغدادی را تایید کنیم

«فرحان حق» سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه 6 آبان 1398 (۲8 اکتبر ۲۰۱۹) در کنفرانسی خبری گفت که سازمان ملل نمی‌تواند اعتبار اظهارات آمریکا درباره کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش را تایید کند و معتقدیم که چنین اطلاعاتی باید توسط طرف‌های مختلفی مورد تایید قرار بگیرد. وی در این باره گفت: «ما نمی‌توانیم صحت این موضوع را تایید کنیم.»

«ادموند فیتون» هماهنگ کننده تیم بازرسان سازمان ملل درباره گروه‌های تروریستی نیز گفت که این تیم نمی‌تواند کشته شدن ابوبکر البغدادی را تایید کند اما اظهارات آمریکایی‌ها در این باره را جدی می‌گیرد.

منابع:
1. همشهری
2. مشرق
3. فارس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.