چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مون جه-این

مون جه-این
مون جه-این (Moon Jae-in) در بیست و چهارم ژانویه ۱۹۵۳ در شهر گئوجه در کره جنوبی به دنیا آمد. وی دوازدهمین رئیس جمهور کره جنوبی است.

مون جه-این، وکیل پیشین در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 کره جنوبی، بعد از استیضاح و برکناری پارک گئون هه، اولین رئیس‌جمهور خانم در این کشور، پیروز شد. او پیشتر رئیس دفتر رئیس‌جمهور روه مو-هیون بود و از سال 2015 تا 2016 به‌عنوان رهبر حزب "مینجو پارتی آو کریا" فعالیت می‌کرد. او همچنین نماینده مجلس ملی نوزدهم بود.

مون جه-این در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با پیروزی در انتخابات درون حزبی به‌عنوان کاندیدای حزب متحد دموکراتیک با پارک گئون هه رقابت کرد اما آن انتخابات را با اختلاف اندکی به او واگذار کرد و برنده نشد. اما در انتخابت روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت 96 با اختلاف بسیار از سد دو رقیب مهم دیگرش عبور کرد و برنده شد.

پدر مون جه این، مون یونگ-هیونگ پناهنده‌ای از استان هامگیونگ جنوبی است که در حال حاضر جزو خاک کره شمالی است. او پنج خواهر و برادر دارد. و پدرش به عنوان کارگر شرکت گئوج پو به شهر گئوجف محل تولد رئیس‌جمهور جدید کره جنوبی مهاجرت کرده‌بود.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در ابتدا به سیاست علاقه‌ای نداشت اما کم‌کم جذب این حوزه شد. مون علاقه‌مند به برقراری صلح در شبه جزیره کره و ارتباط با کره شمالی است. سیاست اقتصادی او به سمت ایجاد شغل و حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های متوسط متمایل است.

مون جه-این در دوران رقابت انتخاباتی قول داد از شفافیت در اداره کشور و ریاست‌ جمهوری حمایت کند و گفته محل اقامت رئیس‌جمهور را از قصر آبی به یک مجتمع دولتی در مرکز شهر سئول منتقل خواهد کرد. او متاهل است و دو فرزند دارد.

منبع: همشهری آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.