چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

رودریگو دوترته

رودریگو دوترته
رودریگو"رودی" روا دوترته معروف به دیگونگ، شانزدهمین رئیس جمهور فیلیپین است. وی متولد 28 مارس (فروردین) 1945 و یک وکیل فلیپینی است که در سال 2016 به ریاست جمهوری رسید.

او اولین نفر از میندانائوست که به این پست دست پیدا کرده‌است. میندانائو دومین جزیره بزرک فیلیپین در جنوب این کشور است. همچنین نام یکی از سه گروه جزیره فیلیپین است.

دوترته پیش از این به مدت هفت دوره شهردار داوائو سیتی مرکز جزیره‌اش بوده و یکی از رکوردداران عنوان شهردار در فیلیپین است.طول کل دوره شهردار بودن دوترته بیش از 22 سال است. او در مقام جانشین شهردار و نماینده کنگره جزیره‌اش نیز فعالیت کرده‌است.

دوترته بعد از انقلاب قدرت مردم در سال 1986 به‌عنوان معاون شهردار منصوب شد. او در سال 1988 برای عنوان شهردار کاندیدا و پیروز شد و تا سال 1998 شهردار بود. سپس به دلیل محدودیت در اجازه حضور در این پست کاندیدای نمایندگی مجلس نمایندگان شد و به عنوان نمایندگی ایالت اول شهر داوائو دست پیدا کرد. سپس در سال 2001 دوباره کاندیدای پست شهردار داوائو شد و برای بار چهارم عنوان شهردار را از آن خود کرد.او در سال 2004 و 2007 نیز دوباره انتخاب شد.

رودریگو دوترته اولین شهردار در فیلیپین بود که به گروه بومی لوماد و مسلمانان به طور رسمی اجازه داشتن نماینده را با انتخاب آنها به عنوان معاون شهردار و حضور در دولت محلی داد.

نگارش و تنظیم اصلاحیه حکم ضد تبعیض از کارهای او در پاسخ به گزارش‌هایی بود که درخصوص اعمال تبعیض درمورد مسلمانان از سوی آژانس‌های املاک، دریافت کرده بود. او در سال 2010 بعد از شهردار شدن دخترش سارا دوترته کارپیو به عنوان جانشین شهردار منصوب شد.

در دوران ریاست جمهوری فیدل راموس، جوزف استرادا،گلوریا ارویو و بنینیو آکینوی سوم به دوترته چهار بار وزارت کشور پیشنهاد شد اما او هر چهار بار این پیشنهاد را رد کرد.

دوترته همچنین در سال 2014 کاندیدای جایزه جهانی شهرداران را رد کرد و گفت: "صرفا کارم را انجام داده‌ام". این جایزه را یک هیات بین‌المللی شهرداران برجسته اهدا می‌کند.

از دیگر جایزه‌هایی که به خاطر فعالیت‌هایش در دوران شهردار بودن به او اهدا شد و دوترته نپذیرفت می‌توان به جایزه انجمن آمریکایی سرطان و جایزه ضد دخانیات سنگاپور در سال 2010 اشاره کرد.

با حمایت دوترته شورای شهر حکم شماره 1627 را اصلاح کرد و بدین‌ترتیب فروش، ارائه، نوشیدن و مصرف مردن نوشیدنی‌های الکلی از یک نیمه‌شب تا 8 صبح روز بعد ممنوع شد. حکم شماره 39 نیز برای کاهش سرعت مجاز همه وسائل نقلیه موتوری در شهر داوائو با هدف بالابردن امنیت شهروندان و نظم توسط دوترته امضا و اجرا شد.

در طی سال‌های 1985 تا 2000 بنا به گزارش‌های دوترته نرخ جرم و جنایت در شهری که شهردارش بود به شدت کاهش پیدا کرد.

دوترته به خاطر اظهارات تند و جنجالی‌اش به ترامپ فیلیپین معروف شده‌ است. منابع، افراد و گروه‌های مختلف به خصوص مطبوعات و رهبری پلیس ملی فیلیپین در دولت آکینو از رودریگو دوترته و تاثیر و صحت سیاست‌هایش به شدت انتقاد می‌کنند. نشریه تایم به او لقب "تنبیه گر" داده و سازمان‌های حقوق بشری نیز او را با گروه خشن "جوخه مرگ داوائو" مرتبط و نیز مسئول کشتارهای خارج از روند قضایی قاچاقچیان مواد مخدر می‌دانند.

به‌دنبال انتقاد کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل درباره این‌که مرگ‌های فراقضایی و خارج از روند دادگاه بعد از انتخاب او افزایش پیدا کرده‌است، دوترته تهدید کرد که از سازمان ملل خارج می‌شود و با چین و کشورهای آفریقایی سازمانی جدید تشکیل می‌دهد.

رودریگو دوترته در انظار اعلام کرده وقتی در دانشکده حقوق درس می‌خواند به یک دانشجو که او را مسخره می‌کرده و آزار می‌داده شلیک کرده‌ است. قربانی دوترته زنده ماند و دوترته نیز در نهایت توانست درسش را تمام کند.

سی‌ام ماه مه (اردیبهشت) 2016 شانزدهمین کنگره فیلیپین دوترته را بعد از رای‌اوردن در انتخابات ، رئیس‌جمهور منتخب فیلیپین اعلام کرد. رودریگو دوترته در سن 71 سالگی بعد از سرجیو اوسمانیا،رئیس‌جمهور پیشین لقب پیرترین رئیس‌جمهور فیلیپین را به‌خودش اختصاص داد. وی محل فعالیت‌های کاری‌اش را بین مانیل و داوائو تقسیم کرده و در هر شهر سه‌ روز حضور دارد.

منبع: همشهری آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.