پنجشنبه، 9 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عیسی کلانتری

عیسی کلانتری
عیسی کلانتری متولد ۱۳۳۱ شهر مرند در استان آذربایجان شرقی است. وی، معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط ‌زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

او وزیر کشاورزی در دولت‌های اول و دوم مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بوده که به دلیل ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی کار وزارت را رها کرد و از سال ۱۳۸۱ با تشکیل خانه کشاورز به عنوان یک تشکل سیاسی بخش کشاورزی، دبیرکل آن شده و تا کنون در این سمت فعالیت می‌کند.
 

تحصیلات

عیسی کلانتری از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ و در دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه دوره کارشناسی زراعت، اصلاح نباتات را گذراند. او سپس کارشناسی ارشد فیزیولوژی زراعی را در دانشگاه نبراسکا و دکتری فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی را در سال ۱۳۶۰ در دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا طی کرد.
 

سوابق جرایی

کلانتری بیش از ۱۲ سال و در دولت‌های پیشین وزیر کشاورزی ایران بوده است. وزیر کشاوزی در سال پایانی دولت‌های میر حسین موسوی، وزیر در دولت‌های اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین وزیر کشاوزی در ۳ سال اول دولت اول محمد خاتمی، دوران مسوولیت وزارت کشاورزی عیسی کلانتری است. او همچنین پس از ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی و از سال ۱۳۸۱ با تشکیل خانه کشاورز به عنوان یک تشکل صنفی-سیاسی بخش کشاورزی، دبیرکل آن شده و تاکنون در این سمت فعالیت می‌کند.
 

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه

در ۲ بهمن ۱۳۹۲، حمید چیتچیان وزیر نیروی دولت یازدهم، اعلام کرد که ستاد احیای دریاچه ارومیه به دبیری عیسی کلانتری تشکیل شدهاست تا به بررسی راهکار‌های احیای دریاچه ارومیه بپردازد.

عیسی کلانتری به مدت ۴ سال و در دولت یازدهم رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه بود. پس از آغاز دولت دوازدهم او به ریاست سازمان محیط زیست منصوب شد، اما فعالیت خود را در مقام ریاست ستاد احیاء حفظ کرد و ادامه داد.
 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

دکتر حسن روحانی در دولت دوم خود عیسی کلانتری را به جای معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد. کلانتری اولویت اول محیط زیست ایران را مشکل آب می‌داند. وی که بیش از ۱۲ سال وزیر کشاورزی ایران بوده است، اکنون یکی از منتقدان سیاست‌های محیط زیستی ایران در طول دوران پس از انقلاب اسلامی است. این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که او در مواضعی جداگانه از پروژه‌های بزرگ انتقال آب نظیر انتقال آب کارون به فلات مرکزی کشور و نیز انتقال آب خزر به سمنان حمایت کرده است.

منابع:
1. همشهری آنلاین
2. تابناک


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.