جمعه، 13 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ابومهدی المهندس

ابومهدی المهندس
فرمانده شهید ابومهدی المهندس، معاون رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) با نام جمال جعفر آل تمیمی در سال ۱۹۵۴ در بصره متولد شد.

وی در سال ۱۹۷۳ وارد دانشکده مهندسی فن آوری در بغداد شد و در سال ۱۹۷۷ از آن فارغ التحصیل شد و پس از اتمام خدمت سربازی وارد مؤسسه عمومی آهن و فولاد بصره شد و به عنوان مهندس عمران مشغول به کار شد و سپس در رشته کارشناسی ارشد علوم سیاسی فارع التحصیل شد.

او در اوایل دهه هفتاد به حزب دعوه اسلامی پیوست و مقدمه های فقه حوزه را در دفتر آیت الله سید محسن الحکیم در بصره فرا گرفت.

این شهید سرافراز پس از مشارکت در وقایع رجب در سال ۱۹۷۹ و دستگیری آیت الله شهید سید محمدباقر صدر، از سوی دادگاه تحت تعقیب قرار گرفت و پس از به قدرت رسیدن صدام حسین در سال ۱۹۷۹، شهید ابومهدی المهندس مجبور شد در سال ۱۹۸۰ عراق را ترک کند و از کویت وارد ایران شد. وی در سال ۱۹۸۵ عضو شورای مجلس اعلای اسلامی شد.

ماه‌ها قبل از سقوط صدام حسین، وی مسئولیت خود را در سپاه بدر و همچنین در شورای عالی رها و به عنوان یک چهره مستقل کار کرد، در حالی که وی از روابط خود با همه چشم پوشی نکرد. سپس در عراق وارد کار سیاسی شد، جایی که وی در تشکیل اتحاد ملی موحد نیز نقش مهمی ایفا کرد. او از پایه گذران فراکسیون ائتلاف وطنی عراق و سپس ائتلاف وطنی کنونی است.

ابومهدی المهندس بعد از فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر مبارزه مردمی با داعش، با سازماندهی مردم به عنوان جانشین فرمانده نیروهای "الحشد الشعبی" (گروه مبارزه مردمی علیه داعش) نایل آمد. نکته جالب اینجاست که ایالات متحده آمریکا وی را در لیست تروریستی خود به عنوان یکی از چند تروریست خطرناک جهان گنجاند. فرمانده ای که برای حفظ میهن خویش از شرَ تکفیرها، در حالی که در لیست تروریستی آمریکا قرار داشت، مقابل تروریست‌ها ایستاد.

شهید ابومهدی المهندس در برنامه ریزی و اجرای عملیات نابودی گروه تروریستی داعش در عراق نقش برجسته ای داشت.

این شهید سرافراز بامداد جمعه 13 دی ماه 1398 به همراه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد توسط نظامیان تروریست آمریکایی به شهادت رسید.
 
ابومهدی المهندس

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس

بسم الله الرحمن الرحیم
ملّت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض میکنم.

او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.

شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌و نیز همه‌ی دشمنان- بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه‌ی مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

ملّت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۳دی‌ماه ۱۳۹۸

بیانیه آیت الله سیستانی به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس
مرجعیت عالی دینی عراق در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان آنها اعلام کرد: آنچه در نزدیکی فرودگاه بغداد رخ داد حمله وحشیانه و ناقض حاکمیت عراق بود.

در بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی که شیخ عبدالمهدی الکربلایی در خطبه‌های نماز جمعه کربلا آن را قرائت کرد، آمده است:
رویدادها به سرعت در پی هم رخ می دهد و بحران ها اوج می گیرد و کشور در حال عبور  از خطرناکترین پیچ وخم هاست؛ از تجاوز جنایت کارانه به پایگاههای نیروهای عراقی در شهر القائم که منجر به شهادت و مجروح شدن دهها نفر از فرزندان رزمنده ما شد گرفته تا حوادث تاسف باری که بغداد در چند روز گذشته شاهد آن بوده است و در نهایت حمله وحشیانه شب گذشته در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد که منجر به شهادت شماری از قهرمانان نبردهای پیروزی بر تروریست‌های داعشی شد. این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین المللی است. همه این وقایع و وقایع دیگر، هشداری است مبنی بر این است کشور به سمت اوضاع بسیار دشواری روی نموده است.

به این ترتیب، طرف های مربوطه را به خویشتن داری و رفتار حکیمانه دعوت می کنیم و دست دعا به سوی خداوند متعال و قادر بالا می بریم و از خداوند قادر می خواهیم که عراق و مردمش را از شر اشرار و کید دشمنان و خدانشناسان دور نگه دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.