سه‌شنبه، 18 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علی‌ اصغر زارعی

علی‌ اصغر زارعی
دکتر علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی که دارای مدرک فوق تخصص مخابرات و جنگ الکترونیک بود، از سال ۱۳۶۵ ( دوران دفاع مقدس) تا ۱۳۷۰ فرمانده یگان جنگ الکترونیک سپاه بود.وی شامگاه یکشنبه 16 آذر 1399 بعد از جراحی سر و بستری در بیمارستان درگذشت.
 
شناسنامه
 1335 ه.ش  تولد
 16 آذر 1399 ه.ش  درگذشت
 جراحی سر  علت درگذشت
 قطعه‌ی ۱۹ بهشت زهرا  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکترای مدیریت سیستم مهندسی برق و مخابرات و فوق تخصص مخابرات و جنگ الکترونیک  تحصیلات
 دانشگاه تهران - دانشکده نفت آبادان  دانشگاه
 فرماندهی ستاد جنگ الکترونیک، ریاست دانشکده و نمایندگی مجلس شورای اسلامی  زمینه فعالیت
 -  سبک
  1379-1399 ه.ش  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد

علی ‌اصغر زارعی، در سال 1335 در تهران متولد شد. وی دارای دکترای مدیریت سیستم مهندسی برق و مخابرات و از اعضای مؤسس جبهه پایداری انقلاب اسلامی بوده است.
 

درگذشت
علی اصغر زارعی نماینده سابق مردم تهران و جانشین سابق پدافند غیرعامل  شامگاه روز یکشنبه 16 آذر 1399 درگذشت. این اتفاق پس از جراحی سر و بستری در بیمارستان رخ داد.

علی‌اصغر زارعی


سمت و فعالیت ها

فعالیت های سیاسی و نظامی پس از انقلاب
علی‌اصغر زارعی، با پیروزی انقلاب اسلامی به کمیتهٔ انقلاب پیوست. با تشکیل سپاه پاسداران مسئول آموزش سپاه آبادان و مسئول بسیج آبادان شد. پس از شروع جنگ تحمیلی به سازماندهی نیروهای مردمی در آبادان و منطقهٔ خوزستان پرداخت، در همین دوران بود که دو بار زخمی شده به افتخار 45درصد جانبازی نائل آمد. در سال 1379 درحالی که قائم‌مقام دانشگاه امام حسین(ع) بود با مجموعهٔ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که در حرکتی خودجوش نسبت به تشکیل بسج اساتید اقدام نمودند، همکاری کرد و یک سال بعد به ریاست سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور انتخاب گردیده تا سال 1385 در این مسئولیت انجام وظیفه کرد.
 

زارعی پس از پیروزی انقلاب عهده‌دار مسئولیت‌های سیاسی نظیر ریاست ادارهٔ تحقیقات ستاد مشترک سپاه در سال 1382، ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین(ع)، مشاور امور آموزش عالی رئیس جمهور در دولت نهم و نمایندگی مجلس شورای اسلامی به‌نمایندگی از مردم تهران بوده است.
 

تحصیلات

دکتر علی‌اصغر زارعی تحصیلات ابتدایی خود را در تهران و در دبستان «ادب» و دوران متوسطه را در دبیرستان «حافظ» و دبیرستان دکتر «هشترودی» طی نمود، در همان دوران با گروه‌های سیاسی مرتبط بوده در فعالیت‌های مذهبی منطقه مشارکت جدی داشت. وی سپس در رشتهٔ «انفورماتیک» دانشگاه تهران پذیرفته شد. به‌دلیل فشارها و آزار و اذیت‌های خانواده‌اش توسط ساواک راهی آبادان گردید و در رشتهٔ مهندسی برق دانشکدهٔ نفت به تحصیل پرداخت.

وی در دانشکدهٔ نفت فعالیت‌های مذهبی و سیاسی خود را ادامه داد و با گسترش فعالیت‌هایش در منطقهٔ خوزستان در توسعهٔ جنبش‌های دانشجویی در این منطقه نقش مؤثر و فعال داشت. پس از حضور در جبهه‌های دفاع مقدس و بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها با اتمام دروس دانشگاهی، دانشنامهٔ مهندسی برق را در گرایش مخابرات دریافت کرد. علی‌اصغر زارعی، در سال 1377 در مقطع دکترای مدیریت (گرایش سیستم) دانشگاه تهران پذیرفته شده این دوره را با موضوع پایان‌نامه «تبیین مدلی برای تبدیل سازمان‌های فعلی به سازمان چابک» به پایان رسانید. 
 

علی‌اصغر زارعی


مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

مسئول آموزش سپاه آبادان و مسئول بسیج آبادان

مسئول آموزش منطقهٔ 8 سپاه و عهده‌دار آموزش و سازماندهی نیروهای مردمی
ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین(ع) در شهریور 1375
رئیس ادارهٔ تحقیقات ستاد مشترک سپاه در سال 1382
ریاست سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور تا سال 1385
مشاور امور آموزش عالی رئیس جمهور در دولت نهم
ریاست مؤسسهٔ مطالعات بین المللی انرژی (وابسته به وزارت نفت)
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی ادوار هشتم و نهم
عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نهم


در نگاه دیگران

پیام تسلیت دکتر محمد قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پی درگذشت دکتر علی اصغر زارعی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
إِنَّا للّه و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
درگذشت جانباز و رزمنده سرافراز دوران دفاع مقدس دکتر علی اصغر زارعی، نماینده ادوار هشتم و نهم  مجلس شورای اسلامی موجب تاسف و تاثر گردید.
ایشان از چهرهای دلسوز نظام بودند که سال‌های متمادی در عرصه‌های مختلف و مسئولیت‌های متعدد از جمله فرماندهی ستادجنگ الکترونیک سپاه و جانشینی سازمان پدافند غیرعامل مشغول انجام خدمت بودند.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به همرزمان، خانواده محترم و سایر وابستگان، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌کنم.
محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی
 

پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضاییه
انالله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت یادگار دفاع مقدس و چهره شناخته شده علمی کشور، مرحوم دکتر علی اصغر زارعی موجب تاثر اینجانب شد.
آن مرحوم با صفای باطن و اخلاص مثال زدنی و دغدغه مندی انقلابی، چه در زمان فرماندهی واحد جنگ الکترونیک جنگ ، چه ریاست دانشکده فنی دانشگاه امام حسین (ع) و قرارگاه پدافندغیرعامل و چه در کسوت یک سیاستمدار و نماینده مردم در مجلس هفتم و هشتم، تمام تلاش خود را برای انجام تکلیف و دفاع از حقوق مردم ایران مبذول داشت و یاد و خاطره ای جاوادن از خود بر جای گذاشت.
اینجانب فقدان این استاد دانشگاه را به خانواده، دوستان و همکاران آن مرحوم و جامعه علمی کشور تسلیت گفته و از خداوند برای ایشان مغفرت و همنشینی با برادر شهیدش و برای بازماندگان صبر اجر مسالت دارم.
سید ابراهیم رئیسی

علی‌اصغر زارعی

پیام تسلیت دکتر پرویز داودی، رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
انالله و انا الیه راجعون
درگذشت تأسف بار مجاهد و جانباز دوران دفاع مقدس، مرحوم دکتر علی اصغر زارعی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و صاحب اشکهای غمبار تصویب برجام در مجلس را به خانواده محترم و دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان مکرم صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.
پرویز داودی
 
پیام تسلیت سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه
درود خدا بر دلاور مردانی که در طول زندگی خویش مجاهدت، استقامت ،استواری و پایداری را در پرونده زرینشان نگاشته و سرافراز و پر افتخار در راه سربلندی کشور اسلامی لحظه‌ای نیاسودند.

بی شک مجاهدت ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ،مومنانه  و شجاعانه آن برادر عزیز و جانباز عالیقدر در دفاع از انقلاب ،نظام و میهن اسلامی و خدمت صادقانه به ملت عظیم‌الشأن ایران ماندگار و مایه افتخار بوده است .
اینجانب عروج ملکوتی ایشان را تسلیت عرض نموده و از خداوند منان مسئلت می نمایم روح پاک را در "اعلی علیین" با صالحین و صدیقین محشور و به خانواده معزز و سایر بستگان ، شکیبایی ، عزت و سعادت عطا فرماید .ان شاالله
 

پیام تسلیت علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری

اناالله و اناالیه راجعون درگذشت جناب آقای دکتر علی اصغر زارعی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی موجب تاسف و تاثر گردید. ایشان از شخصیت‌های خدوم، با همت و وفادار به انقلاب و نظام اسلامی بودند و در مسئولیت های گوناگون خدماتی ارزنده داشتند. اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به مردم بزرگوار به ویژه خانواده معزز و سایر وابستگان محترم آن مرحوم، از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم. 
 

علی‌اصغر زارعی


پیام تسلیت محمد رضا باهنر رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری

خبر درگذشت جانباز سرافراز و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مرحوم دکتر علی اصغر زارعی باعث تاثر و تالم فراوان گردید. آن بسیجی مخلص و سردار تلاشگر عرصه دفاع مقدس سال‌ها عمر شریف خود را دلسوزانه و مخلصانه بر عهدی که با شهدا بسته بود مصروف نمود و امید آنکه امروز با سربلندی به دیدار معبود خویش شتافته است. اینجانب درگذشت آن برادر گرامی و متعهد را به محضر مقام معظم رهبری، نمایندگان ادوار مجلس، همرزمان و همسنگران وی و عموم ملت شریف ایران بالاخص خانواده معزز ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم مغفور علوّ درجات و برای خانواده محترم ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.
 

پیام تسلیت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور

خبر درگذشت دوست و همکار گرامی سردار دکتر علی اصغر زارعی جانشین سابق سازمان پدافند غیرعامل کشور که مدتی در بستر بیماری بود موجب حزن و سوگی وصف ناپذیر برای اینجانب و همه کارکنان سازمان پدافند غیرعامل کشور و علاقه‌مندان به آن سردار عزیز گشت. مردی که هم برادر شهید و هم خود از تبار سرداران بزرگ و مخلص ایران اسلامی همچون همت، باکری، خرازی، سلیمانی و فخری‌زاده بود که به دور از هیاهوها، صرفا یک هدف مهم را پیگیری می‌کرد و آن خدمت خالصانه به ملت در سایه تدابیر ولی امرش امام خامنه‌ای عزیز بود. در سلوک این جانباز سرافراز، اخلاص، ایثارگری، پرکاری و مجاهدت بی‌وقفه، حق‌طلبی و ولایت‌مداری موج می‌زد و تا آخرین روزهای حیات بابرکتش همچون سایر همرزمان و هم‌قطاران شهیدش یک بسیجی خاکی و افتاده باقی ماند. در سال‌های خدمتش در سازمان پدافند غیرعامل کشور، دفتر ساده و محقر اما پر از خلوص، صفا و صمیمیتش همواره حلال مشکلات و چالش‌های بزرگ بود. در این چند سال، سردار زارعی یاوری دلسوز برای اینجانب و همه مسئولان و کارکنان سازمان پدافند غیرعامل بود. فراموش نمی‌کنم هنگامی که خدمت حضرت آقا رسیدیم و ایشان را برای مسئولیت جانشینی سازمان معارفه کردیم رهبر معظم انقلاب به ایشان فرمود: «آقای زارعی خوب کاری کردید آمدید سازمان پدافند غیرعامل، اینجا محل خدمت است.» اینجانب با قلبی آکنده از اندوه، فقدان این نیروی انقلابی را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، امام خامنه‌ای عزیز، ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح، خانواده محترم‌ ایشان و همه علاقه‌مندان این نیروی انقلابی و خدوم تسلیت عرض می‌کنم و شهادت ‌می‌دهم این سردار بزرگ هیچگاه از نیت خالصانه خود برای خدمت به نظام مقدس اسلامی و پیروی از اوامر ولایت دست نکشید و تا آخرین ثانیه، عمرش را صرف پیشرفت، ثبات و امنیت این کشور نمود.
 

علی‌اصغر زارعی


پیام تسلیت محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

انالله و انا الیه راجعون خبر درگذشت رزمنده مجاهد جناب آقای دکتر علی اصغر زارعی موجبات تالم خاطر دوستان و علاقمندان ایشان را پدید آورد. ایشان در دوران رژیم ستمشاهی از مبارزان و زمینه‌سازان انقلاب اسلامی ، در دوران دفاع مقدس از مجاهدان عرصه دفاع از میهن ، در زمانه پس از دفاع مقدس و سازندگی از مجاهدان عرصه جهاد علمی و در دوران فعالیت سیاسی خود از محافظان آرمان‌های انقلاب اسلامی بودند. اینجانب درگذشت این استاد انقلابی دانشگاه و جانباز دفاع مقدس که عمر پربرکت خویش را صرف خدمت به انقلاب اسلامی نمود تسلیت عرض می‌نمایم و برای ایشان از درگاه باریتعالی مغفرت و علو درجات و برای خانواده ، بازماندگان و دوستان ایشان صبر جزیل آرزومندم.
 

پیام تسلیت مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا (احزاب/ 23) ارتحال مجاهد خستگی ناپذیر، رییس فقید بسیج استادان کشور؛ دکتر علی اصغر زارعی را به حضور رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مدظله العالی و مردم قدرشناس ایران اسلامی بخصوص خانواده گرامی ایشان تسلیت می گویم.
استاد بسیجی آنگاه که به خانه ملت پای گذارد؛ وقتی نتواند در تعامل با مقننه ی دیوان سالار، بروکرات و محافظه کار برای مجد و شکوفایی ایران اسلامی، به ظاهر پیروز شود از باطن وجود خود برای هویت ایرانی و انقلابی خرج می کند؛ آری! تصویر سازی از عشق واقعی و غیر رمانتیک به  ایران و اسلام که رییس فقید بسیج استادان از خویش به ملت در صحن مجلس نشان داد تا ابد در خاطره ها و اسناد اداری کشور  جاودانه خواهد ماند! این تصویر وطن خواهانه در مقابل تصویر سازی ذلیلانه از سوی جمعی از دیگر اهالی ناآگاه و هیجانی پارلمان در نمایش و عکاسی ضد ایرانی از خانم موگرینی در پیشگاه ملت بزرگ ایران بود؛ و اینک تاریخ گواهی می دهد که عکس ها، نقش ها و اشک ها در این سامان مقدس وطن، خنثی نبوده و در نوع خود ره آموز حقیقت هستند! همچنین بسیج استادان کشور برخود فرض می داند قدران زحمات آن مجاهد راحل در طول سال های راهبری خردمندانه و متواضعانه ی شان در نهضت استادی ایران اسلامی بوده و  همواره یاد و راه اورا عزیز شمارد. حشر اورا با اولیای الهی، مجاهدان و همرزمان شهیدش از خدای بزرگ مسئلت دارم.


علی‌اصغر زارعی


پیام تسلیت سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه بقیه الله(عج) 

ارتحال برادر مومن و مجاهد، مرحوم آقای دکتر علی اصغر زارعی موجب تاثر و تالم اینجانب، مردم عزیز و همه ارادتمندان به ایشان شد.
بی شک اخلاص، صبر، تعهد و غیرت ملی ایشان در راستای حفظ ارزش ها و اعتلای آرمان های انقلاب اسلامی در مسئولیت های مختلف آن فقید سعید ماندگار خواهد بود. 
از خداوند منان برای آن مرحوم طلب رحمت و مغفرت و برای خانواده مکرم و داغدیده صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.
 

پیام تسلیت غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری

بسمه تعالی
انّا لله و انّا الیه راجعون
درگذشت تأثرانگیز همکار عزیزمان دکتر علی‌اصغر زارعی در ادوار مجلس شورای اسلامی مایه درد و دریغ بسیار شد. زارعی نماینده‌ای مؤمن و انقلابی و سختکوش و غیرتمند و با اخلاص بود. درگذشت او را به بازماندگان و دوستدارانش تسلیت می‌گویم و برایش از درگاه خداوند کریم علوّ درجات مسئلت می‌کنم.
 

علی‌اصغر زارعی


پست اینستاگرامی نادر طالب زاده مستند ساز در واکنش به درگذشت علی اصغر زارعی

«یا ایها الذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبهم و یحبونه… یجاهدون فی سبیل‌الله و لایخافون لومه لائم».
 غم حقیقت را خوردن و طعنه شنیدن، سنت جوانمردان است.
دکتر علی‌اصغر زارعی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور رئیس جمهور در دولت نهم دار فانی را وداع گفت.
این جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس، مسئولیت‌هایی چون فرماندهی ستاد جنگ الکترونیک سپاه پاسداران، ریاست دانشکده فنی دانشگاه امام حسین(ع) و جانشینی سازمان پدافند غیرعامل را نیز در کارنامه خود داشت.
اشک‌های دکتر زارعی پس از تصویب بیست‌دقیقه‌ای برجام در مجلس از خاطرات سیاسی ماندگار سال‌های اخیر بود.
پس از تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام در مجلس شورای اسلامی در ۲۱ مهر ۱۳۹۴، علی اصغر زارعی نماینده وقت مردم تهران، درحالی که نسبت به روند تصویب جزئیات طرح برجام انتقاد داشت شروع به اشک ریختن کرد.ماجرا به همین جا ختم نشد و زارعی که اوضاع مساعدی نداشت به اورژانس مستقر در مجلس منتقل شد تا تحت نظارت پزشکان قرار بگیرد.‌
دلیل اصلی ناراحتی زارعی بی توجهی به توافقات انجام گرفته در جلسه بین فراکسیون‌های اصلی مجلس با دبیر شورای عالی امنیت در شب قبل از رای گیری بر سر بررسی دقیق جزییات برجام قبل از تصویب بود. اما برخلاف تفاهم صورت گرفته، اجازه طرح پیشنهادات توافق شده و سایر نظرات داده نشد و عملا طرح اولیه ظرف ۲۰دقیقه به تصویب می‌رسد.‌
 

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری تسنیم
3. خبرگزاری تابناک
4. مجله مطلب نیو
5. خبرگزاری ایسنا
6. خبرگزاری فارس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.