چهارشنبه، 19 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سید محمدعلی شهیدی محلاتی

سید محمدعلی شهیدی محلاتی
سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی در ۱۸ تیر ۱۳۲۸ خورشیدی در شهرستان محلات چشم به جهان گشود. او در همین شهر تحصیلات متوسطه خود را به پایان رساند و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد تا به فراگیری علوم حوزه بپردازد.حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران بود وی بامداد روز ۹ آذرماه 1399 بر اثر بیماری درگذشت.
 
شناسنامه
 18 تیر 1328 ه.ش  تولد
 9 تیر 1399 ه.ش  درگذشت
 بر اثر بیماری  علت درگذشت
 آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 حوزوی معادل لیسانس  تحصیلات
 حوزه علمیه  دانشگاه
مشاور و معاون رئیس‌جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس دفتر ویژه بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری، نماینده مجلس شورای اسلامی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 1357-1399 ه.ش  سال های فعالیت
 کتاب "عیسی و مریم در قرآن"  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی در ۱۸ تیر ۱۳۲۸ خورشیدی در شهرستان محلات چشم به جهان گشود. او در همین شهر تحصیلات متوسطه خود را به پایان رساند و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد تا به فراگیری علوم حوزه بپردازد. شهیدی محلاتی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به یکی از شهرهای استان البرز رفت تا به تبلیغ و فعالیت‌های سیاسی مشغول شود.

وی در اواخر دوران خدمت خود با مشکلات جسمی و بیماری روبرو شد و با شدت گرفتن بیماری در خرداد ۱۳۹۹ خورشیدی از مسؤولیت خود به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استعفا داد و به عنوان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به خدمت ادامه داد.
 
درگذشت
مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی سرانجام بامداد روز یکشنبه ۹ آذرماه بر اثر شدت گرفتن بیماری دار فانی را وداع گفت.
 
سید محمدعلی شهیدی محلاتی


سمت و فعالیت ها

سوابق علمی
تالیف کتاب "عیسی و مریم در قرآن"
 
سوابق و مسئولیت های اجرایی 
-  قائم مقام سازمان عقیدتی سیاسی شهربانی
- معاون حقوقی پارلمانی وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- نماینده مجلس شورای اسلامی دوره سوم و رئیس کمیسیون فرهنگ و ارشاد اسلامی
- رئیس عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش
- رئیس موسسه اسلامی مونیخ آلمان
- مدیر کل امور مجلس و مشاور وزیر امور خارجه
- معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه
- رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری
 
فعالیت های سیاسی
دهه 1360 و دهه 1370
معاون حقوقی و پارلمانی سپاه، رئیس کمیسیون ارشاد و هنر اسلامی، نماینده مجلس شورای اسلامی دوره سوم
 
دهه 1380 و دهه 1390
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، مشاور رئیس‌جمهور، رئیس دفتر ویژه بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری، معاون رئیس‌جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران

با پیروزی انقلاب اسلامی مدتی در کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون شهید مفتح بود و سپس در زمان ریاست آیت الله محمدرضا مهدوی کنی در کمیته‌های انقلاب اسلامی مسؤول کمیته منطقه ۱۱ تهران شد. بنابر اظهارات مسؤولان نظام او پیوند خوبی با نهادهای نظامی و انتظامی داشت و مدتی به شهربانی منتقل شد و مسؤول نشریه پلیس بود.

شهیدی محلاتی در میانه دهه ۶۰ خورشیدی معاون حقوقی و پارلمانی سپاه بود و سپس توانست از شهرستان محلات به عنوان نماینده دوره سوم به مجلس راه یابد.

پس از جنگ ایران و عراق همزمان با نمایندگی در مجلس با حکم حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری رئیس عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش شد. همچنین به مرکز اسلامی مونیخ اعزام شد و آنجا را تأسیس و ۲ سال هم در آنجا فعالیت کرد.

سید محمدعلی شهیدی محلاتی

بعد از پایان دوره نمایندگی مجلس، مشاور پارلمانی وزارت خارجه شد و به عنوان سرکنسول ایران در جده منصوب شد و چهار سال در آنجا به ایفای مسؤولیت پرداخت. بعد از آنکه به تهران بازگشت، به عنوان مدیرکل امور مجلس و بعد هم به عنوان معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه در فاصله میان سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ خورشیدی مشغول به کار شد و همچنین در دولت دهم رئیس دفتر ویژه بازرسی نهاد ریاست جمهوری شد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم، شهیدی محلاتی به عنوان رئیس بنیاد شهید انتخاب شد و به مدت هفت سال در این منصب باقی ماند.


در نگاه دیگران

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت حجت ‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی
بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت مرحوم مغفور جناب حجةالاسلام آقای حاج سید محمدعلی شهیدی رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرم و همه دوستان و همکاران و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم. حضور در عرصه‌های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی که آخرین آن مسئولیت در بنیاد شهید و خدمتگزاری به خانواده‌های معظم شهیدان بود، ذخیره‌ی معنوی عظیمی است که موجب علو درجات ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیدعلی خامنه‌ای ۹ آذر ۱۳۹۹
 
پیام تسلیت حجت الاسلام حسن روحانی
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت عالم پارسا و خدوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، موجب تأثر و تأسف فراوان شد.
این روحانی دلسوز و فداکار در طول عمر با برکت خود در صحنه انقلاب و مبارزه، در میدان وعظ و خطابه و در عرصه خدمت به مردم در سنگر مجلس شورای اسلامی، نیروهای مسلح و به ویژه در خدمتگزاری به خانواده شهدا و ایثارگران، همه توان خود را بکار گرفت و کارنامه پربار و ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که بی‌تردید در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.
فَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ مات وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا.
اینجانب این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، خانواده معزز آن مرحوم به ویژه همسر و فرزندان گرامی ایشان، همچنین حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری و حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مهدوی‌کنی و سایر بازماندگان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و اناالیه راجعون
خبر درگذشت روحانی فرهیخته و خادم حضرت ثامن‌الحجج سلام الله علیه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی موجب تأثر و تألم خاطر گردید.
وفاداری به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و خدمت خالصانه به خانواده‌های مکرم شهدا و ایثارگران گوشه‌ای از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آن مرحوم بود.
در جوار مضجع شریف و نورانی حضرت رضا (علیه آلاف التحیه والثناء) فقدان این روحانی گران‌قدر را به روحانیت معزز، خانواده محترم و بازماندگان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند تبارک‌وتعالی رضوان الهی و هم‌جواری با اولیاءالله را برای آن مرحوم خواستارم.
 تولیت آستان قدس رضوی
احمد مروی
 
سید محمدعلی شهیدی محلاتی

پیام تشکر خانواده مرحوم حجت الاسلام شهیدی محلاتی از همدردی مسئولان و عموم جامعه ایثارگری
بسم الله الرحمن الرحیم
ارتحال روحانی مبارز، مخلص و اخلاق مدار حضرت حجة الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی محلاتی (ره) موجب تألم خاطر ما و عموم علاقه‌مندان به ایشان گردید. اظهار لطف و همدردی سروران و بزرگواران در این مصیبت، موجب تسلی خاطر همه بازماندگان بود. مفتخریم که خدمت صادقانه‌اش در عرصه‌های گوناگون انقلاب و نظام که آخرین آن مسئولیت در بنیاد شهید و خدمتگزاری به خانواده‌های معظم شهیدان بود، مورد تأیید و رضایت ولی و مقتدایش قرار گرفت و در حلقه خانواده معظم ایثارگران و با بدرقه ایشان رهسپار دیار باقی شد.
با طلب علو درجات از درگاه حضرت حق جل و علی برای عزیز سفر کرده‌مان، بر خود لازم می‌دانیم به طور ویژه از پیام محبت آمیز مقام معظم رهبری و الطاف ایشان تشکر و قدردانی نموده و از درگاه خداوند متعال طول عمر و سلامتی معظم له را مسألت نماییم و همچنین از اظهار لطف و پیام تسلی‌بخش علمای اعلام، رییس جمهور محترم، رؤسای محترم قوای مقننه و قضاییه، رییس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزرا و نمایندگان محترم مجلس، دبیرکل معزز حزب الله لبنان، روسای جمهور سابق و وزرا و نمایندگان ادوار، سرداران سرافراز و فرماندهان محترم لشکری و مقامات محترم کشوری، رؤسای سازمان‌ها و نهادها، رییس محترم بنیاد شهید و به‌ویژه جامعه بزرگ ایثارگران کشور و همه همکاران و عزیزانی که با حضور در مراسم و یا ارسال پیام همدردی کرده‌اند صمیمانه سپاسگزاری نموده از خداوند متعال سلامتی و توفیق همگان را خواستاریم.

منابع :
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری ایرنا
3. خبرگزاری ایسنا
4. خبرگزاری قدس آنلاین
5. پایگاه اطلاع رسانی دولت
6. پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.