شنبه، 27 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمد رضا اعتمادیان

محمد رضا اعتمادیان
حاج محمد رضا اعتمادیان، از مبارزین انقلابی در دوران تبعید امام خمینی (رحمة الله علیه) بود. پس از پیروزی انقلاب در مسئولیت های قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، احیای صندوق های قرض الحسنه، ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و در مشاورت اقتصادی در دوران چند رییس جمهور منشاء کارهای مهم بود.
 
شناسنامه
 1317 ه.ش  تولد
 26 دی 1397 ه.ش  درگذشت
 بیماری  علت درگذشت
 آستان امامزادگان جعفر و حمیده خاتون (علیهما السلام) محله باغ فیض تهران  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 دیگر نام ها
 -  تحصیلات
 -  دانشگاه
 اجتماعی، سیاسی، فرهنگی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1335 تا سال 1397 ه.ش    سال های فعالیت
 آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 مسعود، علی  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
در سال 1317 ه.ش در محله مسجد جامع عتیق یزد در خانواده ای شریف و متدین متولد شد. متأثر از آموزه های دینی او خیلی زود جذب محافل اسلامی شد. و از اوان نوجوانی در خدمت شهید محراب آیت الله صدوقی درآمد و آرام آرام به عنوان مهمترین یاران و مشاوران ایشان شناخته شد.
 
درگذشت
وی در شب 26 دی 1397 ه.ش دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر مرحوم حاج محمدرضا اعتمادیان پنجشنبه ٢٧ دی ماه ساعت ١٠ صبح از مقابل حوزه علمیه فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) واقع در بزرگراه همت بعد از اشرفی اصفهانی، بلوار عدل نرسیده به میرزابابایی کوچه شهید هفت لنگ (گلزار یکم) پ ۳۴ برگزار شد و در آستان امامزادگان جعفر و حمیده خاتون (علیهما السلام) محله باغ فیض تهران به خاک سپرده شد.
 
محمد رضا اعتمادیان

سمت و فعالیت ها

فعالیت های اقتصادی
او در سال 1335 ه.ش به تهران مهاجرت نمود و با توجه به هوش اقتصادی، پشتکار، امانتداری و حسن کردار به عنوان یک بازرگان متشرع به سرعت در تجارت چایی به موفقیت دست یافت، وی از موقعیت بدست آمده برای خدمت به نیازمندان استفاده نمود و به عنوان یکی از اولین مؤسسان صندوق قرض الحسنه در ایران برای گسترش خدمات صندوق قرض الحسنه جاوید تلاش های فراوانی نمود.

مرحوم اعتمادیان به مدت 13 سال در سه دوره ریاست جمهوری مشاور رؤسای جمهوری در امور اصناف و بازرگانی بود و معتمد خاص آنان محسوب می‏‌شد.
 
محمد رضا اعتمادیان

فعالیت های سیاسی
اعتمادیان جوان با توجه به روحیات مبارزاتی که داشت به زودی با هسته های اولیه مبارز در جمعیت هیأت های مؤتلفه اسلامی آشنا شد و همکاری علیه رژیم ستمشاهی را آغاز نمود. در گیر و داد انقلاب ایشان و آقای دستمالچیان شهید آیت الله صدوقی را در سفر به پاریس همراهی کردند که این سفر منجر به دریافت مأموریت تشکیل شورای انقلاب شد.

پس از بازگشت به ایران اولین جلسه شورای انقلاب اسلامی با حضور شهیدان مطهری و بهشتی و مرحوم موسوی اردبیلی در منزل مرحوم اعتمادیان برگزار شد. از دیگر سو ایشان با توجه ارتباطاتی که در تهران و سرتاسر ایران داشت، اعلامیه های امام در پاریس را برای تکثیر به دست نیروهای انقلابی می رساند.

او در زمانی که حضرت امام (رحمة الله علیه) در تبعید بودند، چندین بار به نجف اشرف مشرف می‌‏شود و پیام‏‌های امام خمینی را به انقلابیون منتقل می‌کند. مرحوم اعتمادیان طی سال‏‌های فعالیت در بازار تهران، مال و موقعیت و امنیت و آسایش خود را در راه آرمان‏‌های نهضت اسلامی حضرت امام در طبق اخلاص می‏‌گذارد و چه بسیار جلساتی که در خانه شخصی او برای کمک به انقلاب برگزار و نهایتاً موجب دستگیری و شکنجه او توسط سازمان امنیتی شاه (ساواک) می‌‏شود.
 

محمد رضا اعتمادیان

مرحوم اعتمادیان در ایام مبارزه به کمک یاران و دوستان انقلابی‌اش کارهای شگفتی انجام می‏‌داد که دارای ریسک پذیری بالایی بود، مثلاً سخنرانی‏‌های امام در نجف و یا پاریس را توسط رابط‌ هایی که در مخابرات داشت، یعنی از طریق همان مخابراتی که تحت نظر ساواک بود! پیام‏‌ها و سخنرانی‌‏های امام را تلفنی دریافت می‏‌کردند و ابتدا در مخابرات ضبط می‌‏شد و سپس نوارش را می‏‌گرفت و پس از پیاده‌سازی، بوسیله دستگاه تکثیری که در بازار داشت تایپ و تکثیر می‌‏کردند.

مرحوم اعتمادیان در خاطرات خود می‌‏گوید: بالأخره حدود 2 ماه بعد از حضور حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در نوفل لوشاتوی فرانسه قرار شد آیت‌ الله صدوقی به دیدار ایشان برود و من هم به همراه چند نفر دیگر همراه ایشان باشم، یک روز قبل از پرواز، آیت ‌الله صدوقی از یزد به منزل ما در تهران آمدند و بزرگانی مانند آیت ‌الله دکتر بهشتی و آیت ‌الله موسوی اردبیلی هم به دیدار ایشان آمدند، ما برای لندن بلیط گرفته بودیم که به ما مشکوک نشوند و قصد داشتیم از آنجا به فرانسه برویم، در فرودگاه افسری که گذرنامه‏‌ها را کنترل می‌‏کرد از تک تک مسافران علت سفر را جویا می‌‏شد، آیت ‌الله صدوقی را جلو انداختیم و افسر از ایشان پرسید کجا می‌‏روید؟! آیت ‌الله صدوقی هم خیلی صریح و واضح گفتند: «به یاری خدا به زیات امام خمینی در پاریس!» همه ما سخت جا خوردیم و ترسیدیم! امّا با کمال تعجب آن افسر لبخندی زد و گفت: «سلام ما را هم به ایشان برسانید!».
 
محمد رضا اعتمادیان

با فراهم شدن زمینه برای بازگشت امام خمینی به ایران، مرحوم اعتمادیان به هنگام تشکیل کمیته استقبال از اعضای اصلی این کمیته و مسئول اصلی تنظیم مراسم استقبال و پذیرایی شد. اعتمادیان در واقعه بزرگداشت شهدای تبریز در یزد که نقش پررنگ و ارزشمندی در پیشبرد نهضت امام خمینی داشت، در کنار شهید آیت الله صدوقی، نقشی بسیار کلیدی و اثرگذار ایفا کرد. آن مرحوم همچنین در واقعه ۱۷ شهریور، قیام مردم قزوین، جمع‌آوری کمک‌ های مالی برای استمرار قیام، فعالیت در مسجد حضرت مهدی (علیه السلام) که توسط شیخ علی مروارید اداره می‌شد و برگزاری نماز جمعه در این مسجد، حرکت امام از عراق، دیدار با امام در پاریس و تهیه مقدمات بازگشت ایشان، پخش اعلامیه و نوار، تغذیه تظاهرکنندگان، بازگشت و کمیته استقبال در مهرآباد، مراسم سخنرانی امام در بهشت زهرا، استقرار امام در مدرسه رفاه، دیدار یاسر عرفات با امام و بسیاری از وقایع تأثیر گذار انقلاب نقشی اساسی و کلیدی داشت.
 
محمد رضا اعتمادیان

فعالیت های اجتماعی و فرهنگی
با استقرار نظام جمهوری اسلامی، ایشان در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ ه.ش به مدت چهار سال به ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت نخست وزیری در زمان شهید رجایی درآمد و سپس به عنوان قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی مشغول خدمت شد. عضویت در هیأت مدیریه دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و خدمت رسانی به جامعه دانشگاهی دوشادوش مرحوم آیت الله مهدوی کنی مسئولیت بعدی ایشان بود. در سال های نبرد حق علیه باطل نیز بارها در جبهه ها حضور یافت و با عرضه کمک هایی که خود جمع آوری کرده بود رزمندگان را دلگرم می کرد. در این راه چهار تن از نزدیکان ایشان به شهادت نائل شدند.

مرحوم حاج محمدرضا اعتمادیان در زمان نخست‌وزیری شهید رجایی به ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب می‏‌شود و به مدت چهار سال منشاء خدمات فراوانی در این سازمان می‏‌شود.

مرحوم اعتمادیان تا روز بیست و ششم دی ‌ماه 1363 که حضرت امام خمینی جناب حجت ‌الاسلام و المسلمین آقای سیدمهدی امام جمارانی را به سرپرستی سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب فرمودند، ریاست این سازمان را بر عهده داشت و پس از آن نیز ایشان که خیراندیشی و نیکوکاری جزء شاکله وجودی‌اش بود، همکاری با مجامع خیریه را ادامه داد به‌ طور‌ی که در تأسیس و پایه‌گذاری و حمایت بیش از چهل انجمن خیریه دخالت و همکاری داشت.

روحیه مردم دوستی و کارگشایی از امور خلق، موجب شد مرحوم اعتمادیان در مؤسسات خیریه حضور مفید داشته باشد، از اولین کارهای ایشان در دانشگاه امام صادق (علیه السلام) نیز تأسیس صندوق قرض الحسنه برای اعطای تسهیلات بدون کارمزد به دانشجویان بود که تا آخرین ساعات عمر نیز دمی از امور آن غافل نبود. ریاست بر انجمن حمایت از جذامیان و حضور در هسته اولیه ستاد دیه نشانگر دغدغه مندی آن مرحوم نسبت به آلام تمام گروه های جامعه است.

 
محمد رضا اعتمادیان

ساخت حوزه علمیه خواهران و همچنین مسجد عظیم امام علی (علیه السلام) در میدان پونک تهران از ملک شخصی و با کمک سایر خیران، راه اندازی زائر سرا در مشهد با کمک خیرین برای اقامت و پذیرایی از کسانی که در اثر عدم استطاعت برای اولین بار قصد تشرف به مشهد و زیارت اما م رضا (علیه السلام) را دارند از جمله اقدامتی است که هر کدام با مشقت فراوان اما با توکل به خداوند متعال توسط ایشان به بار نشسته است. ایشان همچنین مشاور رئیس جمهور در امور اصناف و بازرگانی 13 سال در 3 دوره ریاست جمهوری بود.

از آخرین اقدامات مهمی که مرحوم اعتمادیان در آن نقش محوری داشت، تأسیس بیمارستان های زنجیره ای محب برای درمان بیماران بود که آن‌ها را «عیال الله» می‌دانست این بیمارستان ها از بالاترین سطح کیفیت خدمات درمانی برخوردار هستند. وجه تمایز این بیمارستان ها که البته با همکاری فرزندان ایشان دکتر مسعود و دکتر علی اعتمادیان با سرلوحه قرار دادن اعتقاد مرحوم اعتمادیان مبنی بر نگاه انسانی به خدمات پزشکی است و نه فرصتی برای تجارت از راه درمان انسان ها بنیاد نهاده شده، از همین رو است که حتی گروه های محروم جامعه نیز امکان استفاده از خدمات این مجموعه را دارند.

مؤسسه غیر انتفاعی محب فعالیتش را از بازسازی و احیاء بیمارستان قدیمی و فرسوده شهید هاشمی نژاد آغاز کرد و برنامه نوسازی و توسعه این بیمارستان طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ ه.ش بدون وقفه همزمان با ارائه خدمات به بیماران ادامه یافت به طوری که هم اکنون این بیمارستان در چهار طبقه و حدود ده هزار مترمربع، ظرفیت پذیرش بیماران آن از سیصد نفر به ۱۲۰۰ بیمار رسیده است و به طور متوسط ماهانه ۴۰۰ عمل جراحی، ده پیوند کلیه و ۳ هزار بار دیالیز انجام می‌گردد.
 
محمد رضا اعتمادیان
کلنگ زنی بیمارستان مهدی کلینیک مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)
 
مرحوم اعتمادیان در قالب مؤسسه غیر انتفاعی محب، برای خدمتگزاری به بیماران کشور به همین میزان بسنده نکرد و با جلب کمک‌های مردمی و خیرین قدم‌های بزرگ دیگری را در این راه برداشت که مقاوم سازی و نوسازی کامل بیمارستان میرزاکوچک خان، ساخت و تجهیز بیمارستان محب در کاشان، ساخت و راه اندازی بیمارستان ۲۲۰ تختی محب یاس، احداث و تجهیز بیمارستان محب مهر با ۱۷۵ تخت و ۱۵۰ هزار بستری تا سال ۱۳۹۸ ه.ش، طراحی و ساخت و تجهیز بیمارستان محب کوثر با ۱۵۷ تخت بستری و پذیرش ۷۵ هزار بستری تا سال گذشته، ساخت مرکز جامع پیشگیری، کنترل و درمان سرطان، ساخت اولین دهکده گردشگری سلامت کشور درزمینی به مساحت ده هزار متر مربع در برغان استان البرز و اشتغال قریب دو هزار نفر به صورت مستقیم و صدها پزشک متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌های محب از مجموعه خدمات مؤسسه غیر انتفاعی محب است که مرحوم حاج محمد رضا اعتمادیان تا آخرین روزها اداره آن را بر عهده داشت.
 
محمد رضا اعتمادیان

مرحوم اعتمادیان یک نفر بود امّا با انسان‌دوستی و نیکوسرشتی که داشت نشان داد می‌تواند خادم مخلص هزاران انسان نیازمند باشد و خوبی‌ها و نیکوکاری را در جامعه تکثیر کند و همه این‌ها که اشاره شد اجمالی از فعالیت‌های خیرخواهانه این عبد صالح پروردگار بود که امیدواریم امثال ایشان در جامعه زیاد شوند و باقیات الصالحات و سنت حسنه ایشان همیشه با دوام و ساری و جاری باشد.
 
محمد رضا اعتمادیان

در نگاه دیگران

اشخاص
اجازه نامه به آقای محمد رضا اعتمادیان (دخالت اوقاف در امور موقوفات بدون متولی)

[‏‏بسمه تعالی. محضر مقدس رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ـ مد ظله العالی‏
احتراماً، با عنایت به مادۀ 81 قانون مدنی که مقرر می دارد: «در اوقاف عامه که متولی معین نداشته‏‎ ‎‏باشد، ادارۀ موقوفه طبق نظر ولی فقیه خواهد بود» دخالت سازمان اوقاف در امور موقوفات معروضه‏‎ ‎‏منوط به اجازۀ حضرتعالی می باشد. استدعا دارد در صورتی که سازمان اوقاف را برای دخالت در امور‏‎ ‎‏این قبیل موقوفات مجاز می دانند نظر مبارک را امر به اعلام فرمایند. ‏
63/5/8 با تقدیم احترام: محمدرضا اعتمادیان، معاون نخست وزیر و سرپرست سازمان اوقاف‏‏]‏
‏‏ ‏
‏‏بسمه تعالی‏
طبق نظر نمایندگان اینجانب مانع ندارد عمل کردن. ‏
63/5/21
‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏
 
محمد رضا اعتمادیان

یادداشتی از مهندس نصرالله چمران، معاون سابق سازمان اوقاف و امور خیریه
مرحوم محمدرضا اعتمادیان با انتصاب شهید رجایی، با عنوان معاون نخست وزیر، از فروردین سال ۱۳۶۰ تا اوایل بهمن ماه سال ۱۳۶۳ مسئولیت سرپرستی سازمان اوقاف آن زمان را در شرایط دشوار بعد از انقلاب و مشکلات گوناگون و کمرشکن دوران جنگ بر عهده داشت و با دقت، جدیت، سختگیری شدید، تدبیر و صرف وقت فراوان و تلاش‌های پیگیر و شبانه‌‌روزی در حد ایثار، برای نظم و انسجام هرچه بیشتر امور و به کارگیری همه نیروها و افزایش بهره‌وری و کارآمدی و پیشرفت سازمان و معرفی و گسترش سنت حسنه وقف و نیکوکاری و اعتلای جایگاه آن، از جان مایه گذاشت و از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد.

وی در دوران ریاست سازمان اوقاف به شدت امانت‌دار و هیچ گاه از موقعیت و امکانات اوقافی بهره شخصی، خانوادگی یا گروهی نگرفت و در برابر اعمال نفوذها با اقتدار می ایستاد. بارها گفته بود و اعتقاد داشت که ما یا باید در جبهه جانفشانی کنیم یا در انجام وظایف اداری، کمتر از رزمنده‌ها نباشیم.

شاید با قاطعیت بتوان گفت که بخش عمده‌ای از رشد سازمان اوقاف و موهبت‌های فعلی آن، مرهون برنامه‌ریزی‌ها، زمینه‌سازی‌ها و پایه‌گذاری‌های مدبرانه دوران خدمت ایشان است. آن مرحوم علاوه بر کارهای جاری خود، با ده ها موسسه و نهاد خیریه و نیکوکاری برای رفع گرفتاری های مردم به ویژه محرومان و نیازمندان مشارکت موثر وموفق داشت.

سرانجام آن خیراندیش پرتلاش و خستگی‌ناپذیر، در ۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۷ در سن ۸۰ سالگی به رحمت ایزدی پیوست. خداوند ایشان را مشمول رحمت و مغفرت فراوان خویش گرداند و کارهای نیک او را در زمره باقیات الصالحاتی ارزشمند محسوب فرماید. ان‌ شاءالله

 
محمد رضا اعتمادیان

اسدالله بادامچیان در دیدار با فرزندان ایشان در اسفند سال 1397 ه.ش، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم حاج محمدرضا اعتمادیان اظهار کرد: آن مرحوم در هر جایی مایه برکت بود همانطور که مومن هر جا باشد پر برکت است. او عزم کرده بود که همواره انسان خوب و موثری در جامعه و برای اسلام باشد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: حاج محمدرضا اعتمادیان با وجود وضعیت جسمانی که داشت با حضور در جلسات حزب موتلفه درس پشتکار به همه می‌داد. دوستان مرحوم اعتمادیان سعی می‌کنند راه او را ادامه دهند تا رود پر برکت او همواره در جریان باشد.

بادامچیان خاطرنشان کرد: مرحوم اعتمادیان سه باقیات صالحات از جمله فرزند صالح، چشمه خدمات جاریه و دانشی که در دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و حوزه‌های علمیه در جریان است، از خود برجای گذاشت.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: این چه مکتب اقتصادی است که ثروتمندی می‌سازد که ثروتش صرف خوشگذرانی و نفسانیات او نمی‌شود. مرحوم اعتمادیان در این زمینه موفق بود و خداوند توفیقات زیادی به او عطا کرد.

وی گفت: این مکتب اقتصادی اسلام است که ثروت را تبدیل به ابزار جهاد فی سبیل ‌الله و خرید بهشت می‌کند. بادامچیان تصریح کرد: مرحوم اعتمادیان در هیچ گروه سیاسی غیر از موتلفه اسلامی حضور نداشت زیرا یقین داشت امام و مقام معظم رهبری از موتلفه راضی هستند. او وقتی فهمید امام خمینی (رحمة الله علیه) پایه‌گذار موتلفه اسلامی است و این تشکل در خط ولایت، فقاهت و روحانیت قرار دارد، تا آخر در موتلفه اسلامی ماند.

بر اساس این گزارش در این دیدار دکتر مسعود اعتمادیان فرزند مرحوم حاج محمدرضا اعتمادیان با بیان اینکه سرمایه اجتماعی که پدرم برای ما گذاشت وظیفه ما را سنگین کرده است گفت: با اینکه خطوط سیاسی پدرم کاملا مشخص بود اما اولویت اصلی او اخلاق بود.
 
محمد رضا اعتمادیان

دکتر علی اعتمادیان دیگر فرزند مرحوم حاج محمدرضا اعتمادیان نیز در این دیدار تاکید کرد: پدرم معتقد بود درستی موتلفه اسلامی به این است که قطب نمایش را با روحانیت تنظیم می کند و این باعث می شود بدانیم که کارمان درست است.

آیت الله امام جمارانی که به همراه حجت الاسلام و المسلمین نظام زاده نمایندگان حضرت امام خمینی در سازمان اوقاف بودند در کتاب خاطرات خود از انتصاب مرحوم اعتمادیان به ریاست اوقاف چنین آورده است که خبر انتصاب ایشان را در ماشین هنگامی که به سمت اوقاف می‏‌رفتیم از رادیو شنیدم و فردای آن روز هنگامی که به اتفاق آقای نظام زاده به سازمان اوقاف آمدیم، هنگام سورا شدن به آسانسور، فردی مؤدب و محترم به طرف من آمد و سلام کرد و گفت: «بنده اعتمادیان هستم» به او تبریک گفتم و پس از آن به مدت چهارسال با ایشان در سازمان اوقاف همکار شدیم.

آیت الله امام جمارانی اضافه می‏‌کند: «آقای اعتمادیان تمام وقت خود را صرف سازمان اوقاف و امور خیریه می‏‌کرد و نظرات خوبی هم برای ارتقای جایگاه اوقاف داشت؛ از جمله این که سازمان اوقاف باید با امور حج ادغام و به یک وزارتخانه ارتقاء پیدا کند. از سوی دیگر می‏‌خواست وظایف و اختیارات رئیس سازمان اوقاف که مطابق مصوبه شورای انقلاب محدود بود و بخش مهم و عمده‌ی آن بر عهده شورای مرکزی گذاشته شده بود به ریاست سازمان تفویض شود.

بنابراین آقای اعتمادیان ظرف این چهار سال جمعی از متخصصین اوقاف را ترغیب کرد تا قانونی را مبنی بر تجمیع سازمان حج و اوقاف و امور خیریه بنویسند، البته در تمام این مراحل، این کار با حضور و تأیید ما به عنوان نمایندگان امام صورت می‏‌گرفت و در واقع نظر ما هم این بود که با تصویب این قانون، اوقاف از یک سازمان به یک وزارتخانه تبدیل شود.

اما با همه تلاش ها، این کار صورت نگرفت و دلیلش این بود که قانون پیشنهادی که کارشناسان اوقاف تهیه کرده بودند، از تصویب هیأت دولت گذشت و سپس به مجلس شورای اسلامی رفت، اما مجلس آن را با تغییرات عمده‏‌ای به تصویب رساند و به هر ترتیب قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف در تاریخ 1363/۱۰/2 ه.ش به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و برای اجراء ابلاغ شد و الان هم همین قانون در حال اجراست».
 
محمد رضا اعتمادیان
 
پیام تسلیت حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی در گذشت حاج محمد رضا اعتمادیان
«بسمه تعالی
درگذشت مرحوم مغفور آقای حاج محمدرضا اعتمادیان رحمة الله علیه را که از اخیار و اعضای موثر جامعة الامام الصادق علیه السلام بودند به خاندان گرامی و فرزندان و برادران محترم ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سید علی خامنه ای»
 
پیام تسلیت حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه (1397 ه.ش)
درگذشت تأسفبار مرحوم مغفور محمدرضا اعتمادیان، یار دیرین و صدیق امام و رهبری را که در پی یک عمر خدمت مخلصانه به اسلام و انقلاب و با کارنامه‌ای پربار از باقیات صالحات به سرای باقی شتافت، به خانواده ایشان و علاقمندان انقلاب و نظام اسلامی تسلیت عرض می‌کنم. آن مرحوم پیش و پس از انقلاب منشأ آثار خیر برای نهضت و نظام اسلامی بود و در مسئولیت‌های متعدد پس از پیروزی انقلاب، از جمله در آستان قدس رضوی، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، شورای مرکزی حزب مؤتلفة اسلامی، کمیته امداد امام و به‌خصوص در رأس سازمان اوقاف و امور خیریه، خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت که به فضل الهی آثار و برکات آن‌ها موجب تعالی روح ایشان در محضر پروردگار خواهد بود.

از خداوند رحمان و رحیم مسئلت دارم روح این مجاهد متّقی و خدوم و انقلابی را در جوار رحمت خود قرار داده و برای بازماندگان محترم اجر جزیل و صبر جمیل عنایت فرماید.
سید مهدی خاموشی
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
 
محمد رضا اعتمادیان

پیام تسلیت اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان ها (1397 ه.ش)
«خبر درگذشت یاردیرین انقلاب و مجاهد بزرگ شادروان حاج محمدرضا اعتمادیان، که پس از عمری خدمت خالصانه به جامعه اسلامی دعوت حق را لبیک گفت موجب تاثر و تالم عمیق گردید. اینجانب فقدان این مرد شریف و پرهیزگار، که عمر پربرکتش را صرف خدمت به اقشار مختلف مردم به ویژه در ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان جرائم غیرعمد کشور قرار داده بود را به خانواده معزز ایشان، دوستان و آشنایان تسلیت عرض می نمایم.»
 
پیام تسلیت آیت الله ناصری، نماینده ولی فقیه (1397 ه.ش)
رحلت انسانی فرهیخته و پاک نهاد، خیری مخلص و وارسته،‌ معتمدی هوشمند و با اخلاص که سالها در کنار دولتمردان مشاوری امین بود مرحوم مغفور حاج محمدرضا اعتمادیان موجب تأثر و تألم شد.

ایشان راه سعادت را در کنار مردم و با مردم و برای مردم می دید و توصیه او مردم داری و مردم مداری بود. مساعدت های عدیده آن مرحوم در کمک به حوزه های علمیه، مدرسه سازی و خانه سازی برای مستمندان و احداث زائرسرا و بسیاری از کارهای خیر دیگر بدون شک نزد خداوند مأجور است. این انسان شریف قبل از انقلاب راه مبارزه را از امام خمینی (رحمة الله علیه) آموخته بود و همواره ناملایمات این مبارزات را تحمل نمود و پس از امام راه اصیل و مقدس انقلاب را پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می دانست. خداوند ایشان را مورد رحمت و غفران خود قرار دهد و جایگاهش را در اعلا علین بگرداند.

اینجانب رحلت این مرد متدیّن و خداجو را به خانواده آن مرحوم فرزندان گرامش و نیز اخوان بزرگوارش تسلیت عرض می کنم و صبر جمیل و اجر عظیم برای بازماندگانش از خدای بزرگ مسئلت دارم.
 
             محمد رضا اعتمادیان
 
پیام تسلیت محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (رحمة الله علیه) ( 1397 ه.ش)
انالله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت انسانی وارسته، مؤمن و پرهیز کار جناب آقای حاج محمدرضا اعتمادیان که عمر پر برکت خویش را در راه خدمات بی دریغ و شایسته در نهضت امام خمینی (رحمة الله علیه) در پیش از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در مسئولیت‌های خطیر با مجاهدت توأم با اخلاق و ادب مصروف داشت، موجب تأسف و تألم اینجانب گردید.

بی شک یاد و نام این خادم راستین انقلاب و یار دیرین امام (رحمة الله علیه) و رهبری (مدظله الوارف) که خدمت به ملت و انقلاب را فضیلت میدانست در خاطره‌ها به نیکی باقی خواهد ماند. اینجانب این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، اعضای خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده از درگاه ایزد منان در ایام پُر قدر فاطمیه برای ایشان رحمت واسعه و حشر با صالحین و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسألت مینمایم.
محمد مخبر
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (رحمة الله علیه)   
 محمد رضا اعتمادیان
 
پیام تسلیت حجت الاسلام رئیسی ( 1397 ه.ش)
خبر درگذشت مرحوم حاج محمدرضا اعتمادیان، مبارز پیشکسوت انقلاب اسلامی و قائم ‌مقام اسبق آستان قدس رضوی، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. ایشان عمر پربرکت خویش را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی صرف خدمات ارزشمند، به نهضت امام خمینی (رحمة الله علیه) و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز صرف اقدامات مهم، در سنگر خدمت به مردم در قالب مسئولیت‌های مختلف نمودند.

در جوار مضجع نورانی حضرت ثامن ‌الحجج علی بن موسی‌ الرضا (علیه آلاف التّحیة و الثناء) از درگاه خداوند متعال، برای آن خادم خیراندیش علوّ درجات و برای بیت مکرّم ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.
سید ابراهیم رئیسی
 
محمد رضا اعتمادیان
 
پیام تسلیت حجت الاسلام محمدکارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران یزد (1397 ه.ش)
«وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ»خبرارتحال ، خیّر محترم مرحوم مغفور شادروان حاج محمدرضا اعتمادیان، موجب تأثر و تألم فراوان شد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: اینجانب و همکاران، در مدیریت حوزه علمیه  خواهران استان  یزد، این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم و فرزندان گرامی و اخوان مکرم وسایر بستگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و برای آن فقید سعید که عمر پر برکت خویش را صرف خدمات ارزشمندی در ساخت مدرسه، درمانگاه، کتابخانه، حوزه علمیه و رسیدگی به خانواده های محروم و بی سرپرست کرد از درگاه خداوند سبحان ، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان آن مرحوم، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نماییم.
۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۷       
 
محمد رضا اعتمادیان

پیام تسلیت دکتر علی ولایتی (1397 ه.ش)
انا لله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت شخصیت بزرگوار، خیر، دلسوز و همراه امام و رهبری که عمر پربرکت خود را در خدمت صادقانه به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مصروف کرد موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.
این مصیبت را به علاقه‌مندان و خانواده محترم تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم مغفور از خداوند متعال علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.
علی‌اکبر ولایتی     
 
محمد رضا اعتمادیان

کتاب
کتاب «خاطرات محمد رضا اعتباریان» به قلم سیدمهدی حسینی و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی پیرامون زندگی آن مرحوم می باشد.
 
مطالب مرتبط
سیری در زندگی مرحوم محمدرضا اعتمادیان اولین سرپرست سازمان اوقاف پس از انقلاب

منابع:
1. پایگاه اطلاع رسانی سازمان اوقاف و امور خیریه                               
2. مرکز اسناد انقلاب اسلامی
3. خبرگزاری تسنیم
4. خبرگزاری مهر
5. خبرگزاری فارس
6. خبرگزاری صدا و سیما
7. خبرگزاری تابناک
8. روزنامه اطلاعات
9. خبرگزاری حوزه


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.