يکشنبه، 3 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جواد فروغی

جواد فروغی
جواد فروغی، ورزشکار تیراندازی اهل ایران است. وی در تیراندازی با تپانچه ۱۰ متر مردان المپیک تابستانی ۲۰۲۰ مدال طلا گرفت و این نخستین نشان تیراندازی ایران در بازی‌های المپیک بود.
 
شناسنامه
 20 شهریور سال 1358 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 کارشناسی پرستاری  تحصیلات
 -  دانشگاه
پرستار بیمارستان، ورزش تیراندازی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از دهه 80  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 کسب مدال های مختلف در مسابقات جهانی و المپیک  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
جواد فروغی در ۲۰ شهریور ۱۳۵۸ ه.ش در دهلران ایلام متولد شد.
 
جواد فروغی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
او در سال ۱۳۸۱ ه.ش وقتی ۲۳ ساله بود در رشته کارشناسی پرستاری فارغ التحصیل شد و در حال حاضر پرستار بیمارستان فوق تخصصی بقیة الله سپاه پاسداران می باشد.
 
جواد فروغی
 
فعالیت های ورزشی
به گفته جواد فروغی:
تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان به صورت کاملاً اتفاقی شروع کردم. برای اولین بار سال ۱۳۸۹ ه.ش یا ۱۳۹۰ ه.ش بود که تپانچه بادی را به من نشان دادند تا تیراندازی کنم، در همان تجربه اول حدود امتیاز ۸۵ زدم و کسی که مسئول بود از من خواست تا پیگیر باشم. تشویق او باعث شد تا سراغ تیراندازی بروم و با مربیگری آقای خدابنده‌لو کارم را شروع کردم.

با مسابقات دانشگاهی فعالیت اش را شروع کرد سپس زیر نظر علیرضا قیاسی دوره های حرفه ای تری را آموزش دید . در نهایت مرداد ماه ۱۳۹۶ به عضویت تیم ملی ایران در رشته تیراندازی تپانچه درآمد و دو سال بعد در اولین تجربه اش در مسابقات آسیایی اندونزی به مقام ۲۱ ام رسید. او در این سال بود که سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۱ توکیو ژاپن را بدست آورد. فروغی در سال ۱۳۹۸ ه.ش دست به کار بزرگی زد و در مسابقات قهرمانی آسیا در دوحه قطر [۲۰۱۹] با حذف قهرمان المپیک به مدال برنز تپانچه بادی ۱۰ متر مردان رسید.
 
جواد فروغی

 شگفتی این ورزشکار پا به سن گذاشته ایرانی تموم نداشت و او یک سال بعد در پایان روزهای سال ۱۳۹۹ ه.ش به مدال طلای جام جهانی تیراندازی دست یافت. او این افتخار را برای بار دوم در مسابقات جهانی جام جهانی کرواسی در بهار ۱۴۰۰ تکرار کرد و دوباره به مدال طلا رسید.

جواد فروغی:«من از دوران بچگی یک بیماری قلبی خفیفی بنام افتادگی دریچه میترال دارم که گاهی دچار لرزش خفیف دست و تپش قلبی می شوم. از جوانی که خبری از تیراندازی می شنیدم و میدیدم هیچگاه به ذهنم خطور نمی کرد بتوانم این رشته را بخاطر لرزشی که دستم دارد اصلا شروع کنم. به هر حال تقدیر خداوند بود که بعد از سال ها این اتفاق افتاد و من تیرانداز شدم. »
 
سایر فعالیت ها
فروغی به گفتگوی خودش از سال ۱۳۹۲ ه.ش تا ۱۳۹۴ ه.ش یکی از پرستاران حاضر در جنگ سوریه بود.
 
جواد فروغی

اندیشه / نظرات

کار پرستاری همیشه دقت عمل پرستار را می طلبد که این دقت عمل در تیراندازی هم موثر می باشد ، از طرف دیگر بحث آرامشی است که باید در وجود پرستار باشد. تیرانداز هم باید آن را به نوعی داشته باشد ، تیراندازی ضمن اینکه آرامش می خواهد ، آرامش هم می دهد به همین دلیل پرستاری و تیراندازی به هم نزدیک است.

جوایز و افتخارات

 برنز قهرمانی آسیا ۲۰۱۹
 برنز تپانچه میکس تیمی ۲۰۱۹
 طلای جام جهانی دهلی نو ۲۰۲۱
 طلای جام جهانی اوسییک ۲۰۲۱
 طلای المپیک توکیو ۲۰۲۱
وی در تیراندازی با تپانچه ۱۰ متر مردان المپیک تابستانی ۲۰۲۰ مدال طلا گرفت و این نخستین نشان تیراندازی ایران در بازی‌های المپیک بود. فروغی همچنین با کسب امتیاز ۲۴۴٫۸ رکورد المپیک را نیز شکست. او همچنین با ۴۱ سال سن به عنوان مسن‌ترین مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در المپیک‌ها لقب گرفته‌است.
 
جواد فروغی

در نگاه دیگران

اشخاص
پیام تبریک شخصیت ها در پی کسب مدال طلای جواد فروغی در المپیک 2020

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با جواد فروغی، کسب مدال طلای المپیک در رشته تیراندازی و شکستن رکورد المپیک را به وی تبریک گفت.
وی در این تماس ابراز امیدواری کرد که سایر ورزشکاران ایرانی هم با افتخارآفرینی، دل مردم ایران را شاد کنند.
رئیس جمهور منتخب همچنین در گفت‌وگو با دادگر، رئیس فدراسیون تیراندازی از زحمات مربیان تیم ملی تیراندازی و مدیران فدراسیون تقدیر کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
کسب مدال طلای المپیک توکیو در رشته تیراندازی برای اولین بار در تاریخ حضور ایران در مسابقات المپیک، مسرت‌بخش و شادی آفرین بود.
اینجانب کسب مدال طلا و شکستن رکورد المپیک در رشته تیراندازی را به ورزشکار قهرمان، پرتلاش و تاریخ‌ساز جناب آقای جواد فروغی و تمامی مربیان و همچنین اعضای خانواده محترم ایشان و تمام مردم عزیز ایران به خصوص اهالی شریف خطه ایلام و شهر دهلران تبریک می‌گویم؛ ان‌شاءالله این توفیق سرآغاز رشد روزافزون افتخارات ایران اسلامی در این رشته ورزشی باشد.
محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:
«‏قهرمانی ورزشکار ملی پوش کشورمان آقای ‎جواد فروغی را در کسب نخستین مدال طلای ‎المپیک توکیو صمیمانه تبریک می‌گویم. لازم میدانم به خاطر کسب این افتخار که برای اولین باردر رشته تیراندازی صورت گرفت و مردم ایران را شاد نمود، از این ورزشکار عزیز تشکر کنم. به امید کسب مدال های بیشتر در توکیو. »
 
جواد فروغی

سرلشکر سلامی،  فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
 موفقیت غرورانگیز ورزشکار برومند بسیجی، پاسدار رشید انقلاب اسلامی و مدافع فداکار عرصه سلامت " جواد فروغی " در کسب مدال طلای تیراندازی با تپانچه در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را به محضر مبارک رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)، ملت شریف و قهرمان ایران، جامعه ورزش کشور و خانواده مکرم وی صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.
 امیدوارم صعود افتخارآفرین این جوان مومن و متعهد به آرمان‌های دینی، انقلابی و ملی بر بلندای المپیک، سرآغاز پیروزی‌های درخشان و تاریخ سازی‌های جدید کاروان ورزشی کشورمان در این آوردگاه مهم و خطیر برای اعتلای بیش از پیش نام مقدس ایران و ایرانی در سپهر جهانی قرار گیرد.
سرلشکر پاسدار حسین سلامی
 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سردار سلیمانی، رییس سازمان بسیج مستضعفین
بسمه تعالی
((در موضوع ورزش نیز باید مانند جبهه و جنگ و عرصه های سازندگی وارد صحنه کار و تلاش شد. )      
 مقام معظم رهبری مدظله العالی
به اهتزاز درآمدن پرچم ایران اسلامی در اقصی نقاط دنیا، همواره موجب افتخار، بالندگی و غرور هر ایرانی بوده، به ویژه اینکه عامل این پیروزی جوانان مومن، غیرتمند، پرتلاش و بسیجی این مرز و بوم واقتداکنندگان به مولای متقیان حضرت علی ابن ابی طالب(علیه السلام) باشند.
برادر ورزشکار بسیجی جواد فروغی 
سلام علیکم 
کسب مقام قهرمانی توسط جنابعالی و دریافت نخستین مدال طلای کاروان ایران در فینال ماده  تپانچه  بادی بازی های المپیک  ۲۰۲۰ توکیو را خدمت شما و خانواده ی محترم، بسیجیان عزیز و همه ورزش دوستان میهن اسلامی تبریک عرض نموده ، امیدوارم همواره با تاسی از مولای متقیان، جوانمردی و گذشت را سرلوحه خدمت به محرومین و مستضعفین در راه اعتلای دین مبین اسلام قرار داده و در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) و نائب بر حقش حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عزیز (مدظله العالی) موفق و مؤید باشید.
سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی
رییس سازمان بسیج مستضعفین

علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
«جناب آقای جواد فروغی قهرمان ملی ایران که برای نخستین بار مدال طلای تیراندازی در المپیک برای کشورمان کسب کردید؛ به سهم خودم از اینکه با قهرمانی‌تان باعث شادی مردم شدید، تشکر می‌کنم. »
 
جواد فروغی

محمود واعظی، رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری
محمود واعظی در صفحه توئیتر خود نوشت: «کسب مدال تاریخی طلا در رشته تیراندازی از سوی جناب آقای جواد فروغی در المپیک توکیو، شادی‌بخش و امیدآفرین بود. این پیروزی بزرگ را به یکایک ملت شریف ایران، خصوصاً مدافعان فداکار و خستگی‌ناپذیر سلامت که قهرمان دلاور ایرانی عضوی از این خانواده پرافتخار است، تبریک عرض می‌کنم. »

محمد نوذری، استاندار ایلام
حمد و سپاس بیکران به درگاه احدیت و سلام و درود بر مردم غیور و قهرمان ایران اسلامی به ویژه مردم شهید پرور استان ایلام بار دیگر لطف و عنایت خداوند همراه با تلاش و همت جناب آقای جواد فروغی ورزشکار بااخلاق و باغیرت ایلامی به ثمر نشست تا این بار در میدانی بزرگ و در راستای کسب عزت و اقتدار ملی برای میهن عزیزمان در بزرگترین رویداد ورزشی جهان به رقابت بپردازد و مدال خوشرنگ طلای این مسابقات را به گردن آویزد و باعث غرور و شکوه بیش از پیش ملتی بزرگ شود.

اینجانب ضمن عرض تبریک صمیمانه به این ورزشکار و قهرمان ارزنده المپیک، جامعه ورزشی کشور و استان ایلام، از کادر فنی تیر اندازی جمهوری اسلامی ایران و کلیه عزیزانی که برای حضور پر ثمر و کسب این موفقیت بزرگ تلاش وافر نشان دادند مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام داشته و از درگاه ایزد منان، درخشش ورزشکاران کشورمان در آوردگاه المپیک و پارالمپیک پیش رو را همراه با عزت و سربلندی ملت عزیز ایران اسلامی، مسئلت می نمایم.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. مشرق نیوز
3. خبرگزاری تسنیم
4. خبرگزاری ایمنا
5. وبسایت سلام نو
6. اقتصاد نیوز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.