شنبه، 9 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمد مصدق کهنموئی

محمد مصدق کهنموئی
محمد مصدق کهنموئی روحانی و قاضی ایرانی، معاون اول قوه قضائیه و عضو شورای پژوهش پژوهشکده حقوق و قانون ایران است. وی دارای سابقه ریاست دیوان عدالت اداری ایران و معاونت حقوقی قوه قضائیه از اردیبهشت ۱۳۹۸ ه.ش تا تیر ۱۴۰۰ ه.ش و معاون اول دادستان کل کشور بوده‌ است.
 
شناسنامه
  سال 1341 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 مشهور به مهدوی  دیگر نام ها
تحصیلات حوزوی و مدرسی الهیات و معارف اسلامی و دکتری در گرایش حقوق کیفری  تحصیلات
حوزه علمیه تبریز و قم و دانشگاه تربیت مدرس  دانشگاه
 قضاوت  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1371 ه.ش  سال های فعالیت
 تألیف چند کتاب  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
حجت الاسلام محمد مصدق کهنموئی در سال ۱۳۴۱ ه.ش در تبریز متولد شد.
 
محمد مصدق کهنموئی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات و استادان
او تحصیلاتش را به تشویق خانواده و علاقه شخصی اش در زمینه علوم دینی آغاز کرد، و در سال 1356 ه.ش راهی حوزه علمیه تبریز شد. او پس از مدتی برای ادامه تحصیلات راهی قم شد. او در قم از محضر اساتیدی همچون آیت الله جوادی، مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی و نیز مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بهره برد.  
 
محمد مصدق کهنموئی

حجت الاسلام مصدق علاوه بر تحصیل علوم دینی به تحصیلات دانشگاهی نیز مشغول شد، و در سال 1372 ه.ش در رشته مدرسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شد. و با موفقیت از پایان نامه خویش با عنوان" تحلیل و بررسی صلح امام حسن علی السلام " دفاع کرد. وی سپس تحصیلات تکمیلی خود را تا دریافت مدرک دکتری در گرایش حقوق کیفری ادامه داد.
 
محمد مصدق کهنموئی

فعالیت های سیاسی
حمد مصدق از سال ۱۳۷۱ ه.ش کار قضایی خود را به عنوان دادیار در سازمان قضایی نیروهای مسلح آغاز کرد و به ترتیب به ریاست دادگاه، مدیرکلی و معاون قضایی این سازمان رسید. محمد مصدق کهنمویی در سال ۱۳۹۱ ه.ش به معاونت بررسی و پیشگیری دادستانی دادگاه ویژه روحانیت رسید. محمد مصدق از سال ۱۳۹۵ ه.ش معاون محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور شد. او در سمت هایی همچون معاونت دادستانی ویژه روحانیت، معاون اولی دادستان کل کشور، مدیر مسئولی فصلنامه دادستانی ویژه روحانیت در قوه قضائیه کسب تجربه کرده است.
 
محمد مصدق کهنموئی

مصدق از جمله حقوقدانانی است که در قوه قضائیه در ارائه نظریه مجازات های جایگزین حبس پیشتاز بوده است، و در طول تحقیقاتش مطالب جدیدی را وارد حقوق جزا کرده است.  حجت الاسلام و المسلمین مصدق رئیس دیوان عدالت اداری است، او پیش از این معاون حقوق قوه قضائیه و عضو شورای پژوهش پژوهشکده حقوق و قانون ایران بوده است و در تاریخ 22 تیر ماه سال 1400 ه.ش در دوران ریاست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در قوه قضائیه، توسط غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه به عنوان معاون اول قوه قضائیه معرفی شد.  
 
محمد مصدق کهنموئی

آثار

حجت الاسلام مصدق سال های متمادی است که در قوه قضائیه به امر پژوهش، تحقیق و تدریس مشغول می باشد. از جمله تألیفات وی می‌توان به کتب «بایسته‌های حقوق جرای اختصاصی-۴جلدی»، «شرح قانون مجازات اسلامی»، «نگرش علمی کاربردی جرم کلاهبرداری» و «مسئولیت مرتکب به پرداخت هزینه‌های درمانی مازاد بر دیه» اشاره کرد که بعضا به عنوان کتاب مرجع دانشگاهی تدریس می‌شوند.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. پایگاه جماران
3. پایگاه اندیشوران
4. خبرگزاری فارس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.