پنجشنبه، 21 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمد مخبر

محمد مخبر
محمد مخبر دزفولی معاون اول رئیس‌ جمهور ایران است، که سابقه ریاست ستاد اجرایی فرمان امام از سال ۱۳۸۶ ه.ش تا ۱۴۰۰ ه.ش را در کارنامه خود دارد.
 
شناسنامه
 سال 1334 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکترای حقوق بین‌الملل، دکترای رشته مدیریت  تحصیلات
 -  دانشگاه
 سیاسی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 -  سال های فعالیت
 تألیف چند کتاب  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 سجاد، طیبه  فرزندان
 پدر: حجت الاسلام عباس مخبر  والدین

زندگی نامه

تولد
محمد مخبر در سال 1334 ه.ش در دزفول متولد شد. وی فرزند حجت الاسلام علامه‌عباس مخبر که از وعاظ و منبری های سرشناس شهرستان دزفول است.
 
محمد مخبر

ازدواج
دکتر محمد مخبر سال هاست ازدواج کرده و ثمره این زندگی نام دو فرزند اش بنام طیبه و سجاد تابحال رسانه ای شده است.

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
مقطع ابتدایی را در دزفول و اهواز ادامه تحصیل نمود سپس در مقطع دکتری در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی، در مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی به ترتیب در رشته‌های مدیریت با گرایش سیستم‌ها و کارشناسی در مهندسی برق تحصیل کرده‌است. وی همچنین دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل و دکترای رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی است. او بعد از مقطع لیسانس دوره های پیشرفته متعددی را در زمینه دیجیتال سوییچینگ و مایکروویو و آنالوگ داخل شهری و بین شهری گذرانده است.
 
محمد مخبر

فعالیت های اجرایی
مخبر بواسطه تحصیلات و پدرش فعالیت خود را از مخابرات شهرستان دزفول شروع کرد و در مدت کوتاهی به ریاست آن رسید. ایشان سپس از مخابرات دزفول راهی اداره کل مخابرات خوزستان شد و توانست مدیرعاملی شرکت مخابرات استان را برعهده بگیرد. مخبر که مدتی معاون استاندار خوزستان بود سال 1384 ه.ش در 50 سالگی نقش موثری را در تصویب قرارداد «ایرانسل» آفریقا در مجلس ایفا کرد.
 
محمد مخبر

دکتر محمد مخبر سال 1385 علاوه بر اینکه عضو هیئت مدیره ایرانسل بود معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان را نیز برعهده داشت. ایشان در نهایت سال 1386 ه.ش با حکم مقام معظم رهبری به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام خمینی منصوب شد. او سپس به مدت 10 سال ریاست هیئت مدیره بانک سینا از زیر مجموعه های ستاد اجرایی را برعهده داشت که مدتی عبدالناصر همتی نیز رئیس آن بود.

گروه دارویی برکت یکی از مهمترین شرک های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است که در سال 1389 ه.ش تأسیس شد. بعد از شروع اپیدمی کرونا از سال 1398 ه.ش و ورودت ستاد اجرایی فرمان امام برای ساخت واکسن برکت ، خیلی زود محمد مخبر را سر زبان ها انداخت. در 4 تیر 1400 ه.ش رهبری معظم بعد از تزریق دوز اول واکسن «برکت» از نقش مخبر در تولید این واکسن تشکر کرد ، در این جلسه ویر بهداشت سعید نمکی هم حضور داشت.
 
محمد مخبر

بنیاد برکت که در زمینه‌های اشتغال زایی و عمرانی فعالیت می‌کند در آذر ۱۳۸۶ ه.ش به دستور مخبر کار خود را آغاز نمود. این بنیاد در زمینه اشتغال‌زایی و اجرای پروژه‌های عمرانی فعالیت می‌کند و هم‌اکنون مالک بیش از ۴۰ شرکت می‌باشد. بنیاد برکت در سال 1399 ه.ش بیش از ۲۲۰ هزار شغل ایجاد نمود و طبق اعلام مخبر، طی سال ۱۴۰۰ ه.ش نیز برنامه ایجاد ۲۷۰ شغل را دنبال می‌کند.

در مجموع حدود ۸۰۰ هزار شغل توسط این بنیاد در زمان مدیریت مخبر تا سال ۱۴۰۰ ه.ش ایجاد شده است. بنیاد برکت علاوه بر اشتغالزایی، در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، داروسازی، درمان و تولید تجهیزات بیمارستانی و احیای بنگاه‌های اقتصادی که در اثر تحریم و کرونا زمین‌گیر شده‌اند فعالیت دارد.
 
محمد مخبر

مؤسسه دانش‌بنیان برکت
مؤسسه دانش‌بنیان برکت وابسته به بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه فناوری‌های نوین و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت دارد که اهداف خود را ایجاد و گسترش زیست‌بوم و زیرساخت‌های توسعه دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور بر اساس الگوهای اسلامی ایرانی و اشتغال‌زایی میان جوانان معرفی می‌کند. این بنیاد نیز یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد برکت است.
 
محمد مخبر

برکت تل
شرکت برکت تل، یکی از شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است که از سوی بنیاد برکت طراح و مجری طرح سلامت الکترونیک برای توسعه خدمات رسانی به مناطق محروم کشور در زمینه سلامت عمومی است. این شرکت در قالب طرح سلامت الکترونیک ۱۸ نوع خدمات الکترونیکی را ارائه می‌دهد.

بنیاد برکت احسان، یک بنیاد اجتماعی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است، که به منظور سازماندهی به فعالیت‌های واکنش سریع، راه‌اندازی شده‌است. محمد مخبر، هدف از ایجاد این بنیاد را متناسب با شرایط اقتصادی کشور و درخواست رهبر جمهوری اسلامی عنوان کرد، که از طریق آن امکان واکنش سریع فراهم‌تر خواهد بود. او یکی از ویژگی‌های این بنیاد را مردمی بودن آن دانست و گفت که اقداماتی که توسط آن صورت می‌گیرد بر «نیروهای مردمی و جهادی» تکیه دارد.
 
محمد مخبر

از جمله فعالیت‌های انجام شده در ستاد اجرایی فرمان امام هم‌زمان با ریاست مخبر می‌توان به پشتیبانی بنگاه‌های کوچک اقتصادی برای ایجاد یک میلیون شغل، تأسیس مؤسسه دانش بنیان برکت جهت پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان، راه اندازی پالایشگاه در جاسک، فولاد در خرمشهر، نیروگاه در خواف و کشت و صنعت در تایباد و لرستان و بدین ترتیب ایجاد یک میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور، ساخت ۷۰۰۰ مسکن در مناطق محروم با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در مجموع متعهد به ساخت بیست و یک هزار واحد مسکن اشاره کرد.
 
محمد مخبر

شهرک دارویی برکت
شهرک دارویی برکت یک شهرک تخصصی و تحقیقاتی دارویی است که به عنوان اولین شهرک صنعتی دارویی کشور و نخستین منطقه ویژه اقتصادی دارویی کشور توسط محمد مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام بنیان نهاده شد.

قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام در سال ۱۳۹۵ ه.ش به منظور پشتیبانی از گروه‌های جهادی و اعزام آن‌ها به مناطق محروم و روستاها تشکیل شد. هدف این قرارگاه استفاده از گروه‌های جهادی در محرومیت زدایی و خدمت رسانی به مردم از طریق امداد و نجات در بلایای طبیعی، اشتغال‌زایی، حضور در آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های عمرانی، بهداشتی و درمانی اعلام شده‌است.
 
محمد مخبر

این قرارگاه در تابستان ۱۳۹۷ ه.ش، از طریق گروه‌های جهادی به توزیع بسته‌های مواد غذایی در مناطق محروم و ارائه خدمات به ۵۰۰۰ کودک محروم پرداخت. محمد مخبر، در ارتباط با سیل خوزستان سال ۹۸ گفت، قبل از وقوع سیل پیش‌بینی‌هایی برای این حادثه انجام شده و قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد با بیش از ۱۲۰ گروه جهادی و ۲۵۰۰ نفر جهادگر، در این زمینه فعال شده بوده‌است.

بصورت رسمی روز 17 مرداد 1400 ه.ش آیت الله رئیسی وی را بعنوان «معاون اول» دولت خود معرفی کرد.
 
محمد مخبر
 
تحریم های سازمان ملل علیه محمد مخبر 
در ژوئیه سال ۲۰۱۰ میلادی، اتحادیه اروپا محمد مخبر را در لیست افراد و اشخاصی قرار داد که در فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و هسته‌ای مورد تحریم قرار می‌گرفتند، اما دو سال بعد نام او را از آن لیست حذف کردند. در نهایت 24 دی ماه 1399 ه.ش لیست خزانه داری آمریکا او را به دلیل نقض حقوق بشر بواسطه حضور در ستاد اجرایی تحریم کرد.

محمد مخبر

آثار

اقتصاددانان برتر جهان (۱۳۹۲ ه.ش)، جلد اول، انتشارات نور علم
معاذیر معاف‌کننده مجازات‌ها در اساسنامهٔ دیوان بین‌المللی کیفری(۱۳۹۳ ه.ش)، انتشارات نور علم
رهیافتی به توسعهٔ اقتصادی توأم با عدالت (۱۳۹۴ ه.ش)، انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام)
رشد اقتصادی شتابان در ایران، (۱۳۹۵ ه.ش)، نشر چالش

منابع:
1. ویکی پدیا
2. وبسایت فانیگما
3. وبسایت فتوکده
4. خبرگزاری تابناک


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.