شنبه، 13 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سیدحسن فیروزآبادی

سیدحسن فیروزآبادی
سردار سرلشکر فیروزآبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا بود.
 
شناسنامه
 14 بهمن سال 1389 ه.ش  تولد
 12 شهریور سال 1400 ه.ش  درگذشت
 بیماری کرونا  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 پزشکی  تحصیلات
 دانشگاه علوم پزشکی مشهد  دانشگاه
 سیاسی، نظامی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از دهه 60  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 نشان استقلال، نشان فتح، نشان عصر  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 فاطمه مباشر  همسر
 5 فرزند  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
سید حسن آقایی فیروزآبادی در سال 1330 ه.ش در روستای «مال آباد» مشهد در یک خانواده مذهبی و از پدر و مادری کشاورز و با اصالت «فیروزآباد» یزد به دنیا آمد.
 
سیدحسن فیروزآبادی
 
ازدواج
سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی قبل از انقلاب در سال 1354 ه.ش وقتی 24 ساله بود با خانم «فاطمه مباشر» ازدواج کرد که ثمره این زندگی پنج فرزند است.
 
درگذشت
در نهایت روز جمعه 12 شهریور 1400 ه.ش سرلشکر فیروزآبادی که سال ها درگیر بیماری قلبی و کلیوی بود به دلیل ابتلا به کرونا در 70 سالگی دار فانی را وداع گفت. پیکر سرلشکر فیروزآبادی با حضور سرلشکر باقری و فرماندهان نیروهای مسلح در ستاد کل نیروهای مسلح تشییع شد. پیکر سرلشکر فیروزآبادی به مشهد منتقل و در این شهر به خاک سپرده شد.
 
سیدحسن فیروزآبادی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
وی دوران تحصیلات ابتدایی را در مدارس شرق مشهد گذراند و دوران دبیرستان را نیز در دبیرستان نصرت‌الملک ملکی تحصیل کرد. فیروزآبادی تحصیلات خود را تا مقطع دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد گذراند و در سال ۱۳۵۹ ه.ش فارغ‌التحصیل شد.
 
سیدحسن فیروزآبادی

فیروزآبادی در دوران جنگ ایران و عراق به عنوان فرمانده وقت قرارگاه خاتم‌الاانبیاء، فعالیت می‌کرد و پس از پایان جنگ در سال ۱۳۶۸ مقام معظم رهبری، وی را به درجه سرلشکری نائل و به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند و در سال 1395 ه.ش نیز او به سمت مشاور عالی فرماندهی کل نیروهای مسلح منصوب شد.

سرلشکر سید حسن فیروزآبادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله الاعظم (عج) با مرتبه استادیاری و رئیس هیئت امنای دانشگاه عالی دفاع ملی و همچنین آشنا به زبان‌های عربی و انگلیسی بود.
 
سیدحسن فیروزآبادی

سوابق پس از پیروزی انقلاب اسلامی
_ عضو هیئت مؤسس جهاد سازندگی خراسان
_ مسؤول هیئت واگذاری زمین شمال خراسان
_ فارغ‌التحصیل از دانشگاه مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
_ مسئول جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۰ ه.ش با حکم شهید رجایی
_ عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور در سال ۱۳۶۱ ه.ش با حکم نخست وزیر سابق
_ معاون امور دفاعی نخست وزیر در سال ۱۳۶۴ ه.ش
_ جانشین نخست وزیر در قرار گاه خاتم‌الاانبیاء
_ مسئول ستاد امداد و درمان جنگ
_ مسئول امور پناهگاه‌ها و دفاع غیر عامل و پدافند ش. م. ه.
_ دبیر کمیسیون مهندسی صنعتی جنگ دولت و مسؤول کمیته ساخت موشک زمین به زمین
_ مسئول کمیته تحقیقات مهندسی صنعتی جنگ و صدها طرح صنعتی و موشکی
_ جانشین رئیس ستاد فرماندهی کل قوا
_ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۸ ه.ش تا کنون با حکم مقام معظم رهبری
_ نائل‌شدن به درجه سرلشکر بسیجی از سوی فرماندهی کل قوا
_ عضو شورای عالی امنیت ملی از بدو تأسیس تا کنون
_ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
_ عضو بسیج مستضعفین و خادم آستان قدس رضوی
_ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
_ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله
_ رئیس هیئت امنا دانشگاه عالی دفاع ملی
_ عضو هیئت تحریریه مجله علمی کوثر
 
سیدحسن فیروزآبادی

آثار

لازم به ذکر است سرلشکر فیروزآبادی مقالاتی از جمله: جنبش نرم‌افزاری (نهضت تولید علم)، رسالت نیروهای مسلح از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)، رهنامه (دکترین) مهدویت، استراتژی انتظار و تکلیف مسلمانان در زمینه‌سازی ظهور، اصالت روحانیت و حوزه علمیه در قرآن و در مکتب امام‌عصر (ع)، قیام مهدی (عج) منتظر ماست (به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی)، باز مهندسی عملیات روانی، بسیج قلب امام (ره)، از جهاد تا جهاد، نقش حضرت امام (ره)، مراجع و روحانیت در دفاع مقدس، مجموعه مقالات، گنجینه دل، راه امام (ره)، ثبات انقلاب و شناخت جریان فتنه و دلایل ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، اعتماد به نفس ملی و فردی و ده‌ها مقاله پژوهشی دیگر ارائه داده بود.
 
سیدحسن فیروزآبادی

اندیشه / نظرات

نامه فیروزآبادی خطاب به امام زمان (عج) در جریان فتنه ۸۸
وی در جریان فتنه ۸۸ در نامه‌ای خطاب به امام زمان (عج) نوشت: «ای صاحب و آقای ما، شما شاهدی که نیروهای مسلح و بسیج هر ۴ کاندیدا را از یاران انقلاب می‌دانستند و مانند مردم ایران و با تشخیص خود کم یا زیاد به آنها رأی دادند. با این وجود ناظری که چه ناسزاها که نثار ما نکردند و چه فحاشی‌ها و تهمت‌ها که از آن بی نصیب نماندیم. امنیت مردم را خدشه دار کردند و چون به دفاع از مردم برخاستیم، به ما لقب ستمکاران دادند. ما را متجاوزان به حقوق مردم معرفی کردند. می‌خواستند ما در این میدان آزمایش همچون خودشان رو سیاه کنند، گویا نمی‌دانند اسلام و قرآن و اهل بیت و امام (ره) و قانون اساسی برقرار و تکلیف همه روشن است.

کار آن‌گاه برایمان سخت شد و روحمان به درد آمد که اتاق فرمان خارجی‌ها و بعضی داخلی‌ها به هم پیوند خورد و چهره پاک نظام در کلمات سخیف و زهر آلوده آن‌ها گرد آلوده شد و در این غبار کذایی برای عده‌ای لحظه‌ای حق در محاق شد، اما خدای بزرگ را شاکریم که فصل‌الخطاب رهبری، دل‌ها را آرام کرد و بصیرت آفرید. »
 
سیدحسن فیروزآبادی

در نگاه دیگران

اشخاص
پیام تسلیت حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی
 بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت همکار دیرین اینجانب، سرلشگر جناب آقای دکتر سیّدحسن فیروزآبادی رحمةالله علیه را به همسر گرامی و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان تسلیت عرض میکنم.
▫️عمری مجاهدت ارزشمند، از تلاشهای مبارزاتی دوران دانشجوئی در مشهد، تا فعّالیّتهای متنوّع و گسترده در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌های مهم مانند جهاد سازندگی و مجموعه‌های وابسته به شورای عالی دفاع، و بویژه خدمات طولانی مدّت در رأس ستاد کل نیروهای مسلح و سرانجام عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ذخیره‌ی معنوی و توشه‌ی اخروی این برادر پرتلاش و خیرخواه است.
▫️روح تعبد و تدین و صدق و ثبات در پایبندی به ایمان و عمل انقلابی، امتیاز بزرگ دیگری است که همواره با این برادر گرامی همراه بود. این خصوصیات برجسته مایه‌ی رحمت و رضوان الهی برای ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. مغفرت الهی برای وی و آرامش و بردباری برای بازماندگان را از خداوند متعال مسئلت مینمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
1400/6/12
 
سیدحسن فیروزآبادی

پیام تسلیت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت سردار سرافراز سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، موجب اندوه و تاثر عمیق گردید.
این فرمانده بسیجی، متعهد و بااخلاص، سالیان متمادی از زندگی پربار خود را در سنگرهای مختلف خدمتگزاری، پاسداری و دفاع از ارزش ها و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی سپری کرد و دو دهه در جایگاه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به طور  صادقانه خدمت نمود.
اینجانب این ضایعه را محضر فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران، نیروهای مسلح و همه دوستداران ایشان و به ویژه خاندان ارجمند فیروز آبادی تسلیت گفته و در سالروز شهادت سید الساجدین، از درگاه خداوند متعال برای آن سفر کرده علو درجات و همجواری با همرزمان شهیدش و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.

پیام تسلیت حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه
درگذشت سردار سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی مشاور عالی فرماندهی کل قوا و رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تأثر گردید.
آقای دکتر فیروزآبادی در تمام طول بعد از انقلاب اسلامی در خدمت به نظام و مردم تلاش شایانی داشتند و در زمان هشت سال دفاع مقدس و بیش از دو دهه در سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح مجاهدت و تدابیربه یاد ماندنی از خود به جا گذاشتند.
رییس قوه قضاییه ادامه داد: رحلت این بسیجی مخلص را به فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، نیروهای مسلح وخانواده مکرم را تسلیت عرض نموده و رحمت واسعه الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای خانواده ایشان از خداوند متعال مسالت دارم.
 
سیدحسن فیروزآبادی

پیام تسلیت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس
«بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت سردار مجاهد و سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح موجب تاثر و تاسف شد.
آن مرحوم که در سالهای پیش از وقوع انقلاب اسلامی از پیشگامان مبارزه با استبداد ستمشاهی و همراهان راستین نهضت اسلامی در شهر مشهد بود، در سالهای بعد از انقلاب نیز عمر خود را صرف خدمت صادقانه به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد؛ ایشان علاوه بر خدمت در جهاد سازندگی و نقش آفرینی در پروژه های محرومیت زدایی در سالهای اول انقلاب و همچنین مجاهدت‌ خالصانه و بی‌دریغ در سالهای دفاع مقدس و ایفای نقشی مهم در ارتقای توان دفاعی کشور در آن سالها، در نزدیک به سه دهه بر عهده داشتن مسئولیت خطیر ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، نقشی بی‌بدیل و ماندگار در ارتقای توان دفاعی کشور و همچنین هم‌افزایی و هماهنگی نیروهای مسلح ایفا کرد و در تمام سالهای خدمت خستگی ناپذیر خود به ایران اسلامی باقیات صالحات ارزشمندی از خود بر جای گذاشت.
اینجانب این ضایعه را محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای  دام عزه العالی، عموم فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و خانوادۀ مکرم و معزز آن مرحوم تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن عزیز از دست رفته رحمت و مغفرت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.
محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی»

پیام تسلیت آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت
بسم الله الرحمن الزحیم
انا لله و انا الیه راجعون
 
درگذشت سردار سرافراز سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروز آبادی مشاورعالی رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تاثر و تاسف گردید.
 تلاش‌های ارزنده و مجاهدت‌های مخلصانه آن مرحوم در طی دوران دفاع مقدس ومدیریت در ستاد کل نیرو‌های مسلح وپس از آن عضویت وهمکاری درمجمع تشخیص مصلحت نظام، از ایشان چهره‌ای ماندگار ساخته و خداوند متعال پاداش آن خدمات و حسنات را تضمین فرموده است: و توفی کل نفس ما عملت و هم لا یظلمون.
 
اینجانب فقدان این سرباز مجاهد را به محضرمقام معظم رهبری (مدظله العالی)، آحاد نیرو‌های مسلح و اعضای محترم مجمع تشخیص و بازماندگان بویژه خانواده محترم داغدار تسلیت عرض نموده واز درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت ومغفرت وبرای بازماندگان صبر وشکیبایی مسألت دارم.
 
سیدحسن فیروزآبادی

پیام تسلیت سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش
 سال‌ها خدمت جهادی آن مرحوم در راس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سال‌های دفاع مقدس، منشا آثار ارزشمندی برای نیروهای نظامی و انتظامی کشور بوده است.
مدیریت، تفکر راهبردی، روحیه جهادی، بسیجی و معنوی ایشان در سال‌های حضورشان در عرصه‌های مختلف و مشاغل حساس و راهبردی کشور به ویژه نیروهای مسلح و مراکز علمی و دانشگاهی و در کنار آن تالیفات ارزشمندشان در حوزه‌های مختلف، درخشان و ماندگار است.
موسوی خاطرنشان کرد: اینجانب ضمن تسلیت درگذشت آن چهره انقلابی و خدمتگذار به محضر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده مکرم ایشان و رزمندگان سال‌های دفاع مقدس، علو درجات معنوی برای آن مرحوم از درگاه احدیت خواستارم.

پیام تسلیت محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت سردار مبارز و انقلابی سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تاسف و تاثر گردید.
تلاش های مجاهدانه و خدمات ارزشمند و نقش تاثیرگذار سرلشکر فیروزآبادی در مسئولیت های مختلف از جمله ریاست ستاد کل نیروهای مسلح در افزایش سطح توانمندهای نیروهای مسلح برای تامین امنیت و اقتدار ملی فراموش ناشدنی و نزد خداوند متعال مأجور است.
ضایعه فقدان این سردار مجاهد اسلام و انقلاب را به مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی)، عموم ملت قدرشناس ایران، فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح، دوستان و بستگان به ویژه خانواده ارجمند ایشان تسلیت می گویم و از خداوند سبحان برای آن فقید سعید رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان معزا صبر و اجر مسألت دارم.
 
سیدحسن فیروزآبادی

پیام سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا
«خبر رحلت سردار متواضع اسلام و انقلاب سرلشکر بسیجی مخلص دکتر سیدحسن فیروز آبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی معزز کل قوا و رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث تالم و تاثر بسیار همگان شد.

خاطرات خدمات دلسوزانه، صادقانه و بدون چشمداشت این بازوی قوی نظام و انقلاب هرگز از اذهان پاک نخواهد شد. قطعا حضور این برادر عزیز در جبهه ها و پشتیبانی از نبردهای حق علیه باطل در اعماق قلب ها و ذهن ها ماندگار است. خدمات باارزش ایشان در نیروهای مسلح انکارناپذیر و قابل ستایش و نمونه ای از تلاش های مخلصانه در راستای پایداری نظام و انقلاب است.

فقدان و این واقعه دردناک را به محضر مقام عظمای ولایت و مقام معزز رهبری، فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای"مدظله العالی"، بیت مکرم ایشان و همه فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح جان برکف و ایثارگر به ویژه یاران و همرزمانش تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه پروردگار عالم می خواهیم او را در سایه رحمت جاویدانش قرار دهد و برای همه دوستداران و بازماندگان وی صبر جزیل از درگاه خداوند منان خواستارم».

پیام تسلیت دکتر ولایتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت سردار سرلشکر بسیجی مجاهد دکتر سید حسن فیروز آبادی موجب  تاثر و تاسف فراوان گردید.
تلاش‌های مجاهدانه، خدمات ارزشمند و نقش تاثیرگذار ایشان در مسئولیت‌های مختلف از جمله ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح در افزایش سطح توانمند‌ی ها در راستای تامین امنیت و اقتدار ملی  فراموش ناشدنی است.
ضایعه فقدان این سردار بزرگ ایران اسلامی  را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، نیرو‌های مسلح، خانواده گرامی و همه همرزمان آن مرحوم تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.
علی اکبر ولایتی
 
سیدحسن فیروزآبادی

پیام تسلیت دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت
"انا لله و انا الیه راجعون
 فقدان سردار سرلشکر بسیجی زنده‌یاد دکتر سیدحسن فیروز آبادی موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.
فهرست بلند مجاهدت‌ها و خدمات ارزشمند و مانای ایشان در سالیان مدید خدمت در راستای تامین و اعتلای امنیت و اقتدار ملی از مصادیق حسنه جاریه و باقیات صالحات ایشان است.
درگذشت این سردار مجاهد را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، بسیجیان سلحشور و همرزمان و خانواده معزی تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر مسئلت دارم.
دکتر بهرام عین‌اللهی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی"

پیام تسلیت دکتر علی عسکری، رئیس رسانه ملی
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروز آبادی، مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت می‌گویم. خدمات آن فرمانده بسیجی برای حفظ امنیت، آرامش و اقتدار ایران اسلامی در مدت طولانی ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح همواره در اذهان مردم باقی خواهد ماند.
از درگاه خداوند تعالی برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری ایمنا
3. خبرگزاری صدا و سیما
4. خبرگزاری تسنیم
5. خبر آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.