چهارشنبه، 17 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علی اکبر محرابیان

علی اکبر محرابیان
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در دولت سیزدهم است که در گذشته دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در دولت دهم، رئیس ستاد مهر ماندگار کشور و وزیر صنایع و معادن در دو کابینه آقای احمدی‌نژاد بوده‌ است.
 
شناسنامه
 سال 1348 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 کارشناسی ارشد در رشته علوم اقتصادی  تحصیلات
 تهران  دانشگاه
 سیاسی، اجتماعی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 -  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 نشان سازندگی (درجه ۲)  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
علی اکبر محرابیان متولد سال ۱۳۴۸ ه.ش در شهرستان خوانسار است.
 
علی اکبر محرابیان

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
وی مدرک کارشناسی ارشد علوم اقتصادی خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده و در مقطع کارشناسی نیز در رشته مهندسی عمران در دانشگاه علم و صنعت تحصیل کرده است.

محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در دولت دهم و رئیس ستاد مهر ماندگار کشور و وزیر صنایع و معادن در دو کابینه محمود احمدی‌نژاد بوده که در مرداد ماه ۱۳۸۶ ه.ش پس از استعفای علیرضا طهماسبی از وزارت صنایع در دولت احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شد و پس از انحلال این وزارتخانه از کابینه خارج شد.
 
علی اکبر محرابیان

محرابیان مدیر فروشگاه شهروند و معاون سیما چوب در دوران شهرداری احمدی‌نژاد بوده و سابقه اداره یک شرکت خصوصی سدسازی و فروشگاه رفاه را دارد. به رغم وجود حساسیت‌های فراوان دربارهٔ انتخاب وزرای کابینه دهم، آقای احمدی‌نژاد مجدداً او را برای عضویت در کابینه دهم به مجلس معرفی کرد.

محرابیان به عنوان وزیر به کشورهای قطر، بلاروس، مصر و ونزوئلا سفر کرد و بر سر پروتکل همکاری صنعتی با جمهوری دموکراتیک کنگو توافق کرد. او همچنین روابط دو جانبه ایران و کوبا و حمایت مالی از این کشور را افزایش داد.
 
علی اکبر محرابیان

او سیاست هایی را برای افزایش تولید خودروهای مجهز به گاز طبیعی فشرده (CNG) اجرا کرد. پس از کمبود و سهیمه بندی شدن بنزین در دولت احمدی نژاد، محرابیان تولید خودرو های دوگانه‌سوز را افزایش داد.

دستاوردهای علی اکبر محرابیان
فولاد
در دوران مسئولیت محرابیان به عنوان وزیر صنایع و معادن، ظرفیت فولاد خام کشور با جهش خیره‌کننده‌ای دو برابر شده‌است. در زمان شروع فعالیت وی از سال ۸۶ ظرفیت فولاد خام کشور ۱۰ میلیون و ۸۳۵ هزار تن بوده که در زمان تودیع او در سال ۱۳۹۰ ه.ش ظرفیت تولید این محصول راهبردی به ۲۰ میلیون و ۶۶۵ هزار رسیده بود، این در حالی است که ظرفیت فولاد کشور از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ ه.ش فقط شش درصد رشد داشته است.
 
علی اکبر محرابیان

همچنین، تولید فولاد نیز در دوره زمانی ریاست محرابیان بر وزارت صنایع و معادن از رشد ۴۱ درصدی برخوردار بوده‌است به گونه‌ای که میزان تولید فولاد خام از ۹٫۹۴۴ هزار تن در سال ۱۳۸۵ ه.ش به ۱۴٫۰۳۷ هزار تن در سال ۱۳۹۰ ه.ش رسیده بود.

سیمان
صنعت تولید کلینکر و سیمان در دوران مسئولیت علی محرابیان شاهد ثبت رکوردهای کم‌نظیری بوده‌است. به این صورت که ظرفیت تولید سیمان از سال ۱۳۸۶ ه.ش تا پایان سال ۱۳۹۰ ه.ش از رشد ۶۶ درصدی برخوردار بوده‌است. ظرفیت تولید سیمان کشور در سال ۱۳۸۶ ه.ش برابر ۴۵ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۲۱۲ تن بوده که در پایان سال ۱۳۹۰ ه.ش به عدد ۷۶ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۲۸۲ تن رسیده‌است. همچنین روند تولید سیمان نیز رشد ۶۶ درصدی داشته‌است. تولید کل صنعت سیمان کشور برابر با ۴۰ میلیون و سه هزار و ۵۷۳ تن بوده که با جهش قابل ملاحظه در سال ۱۳۹۰ ه.ش به ۶۶ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۹۵۲ تن رسیده‌است.
 
علی اکبر محرابیان

وزارت نیرو
در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ ه.ش، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، طی حکمی علی اکبر محرابیان را به عنوان وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد. سرانجام در سوم شهریور سال 1400 ه.ش، در جلسه علنی مجلس  با ۲۲۰ رای موافق، ۴۷ رای مخالف، ۱۵ رای ممتنع و ۳ رأی سفید بعنوان وزیر نیرو در دولت سیزدهم انتخاب شد.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری تسنیم
3. خبرگزاری ایمنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.