جمعه، 28 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محسن مجتهد شبستری

محسن مجتهد شبستری
آیت‌ الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند.
 
شناسنامه
 سال 1316 ه.ش   تولد
 26 آبان سال 1400 ه.ش  درگذشت
 ایست قلبی  علت درگذشت
 حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 تحصیلات حوزوی  تحصیلات
 -  دانشگاه
 تدریس، سیاست  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از اوایل انقلاب اسلامی  سال های فعالیت
 تفسیر آیات عبادالرحمان و نگرشی بر فرهنگ عمومی  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 جواد  فرزندان
 پدر: آیت الله مـیرزا کاظم مجتهد  والدین

زندگی نامه

تولد
آیت الله محسن مجتهد شبستری فرزند آیت الله مـیرزا کاظم مجتهد در۱۳۱۶ ه. ش در شبستر به دنیا آمد.
 
محسن مجتهد شبستری

درگذشت
آیت‌ الله مجتهد شبستری پس از بستری در بیمارستان به علت سکته قلبی در ۸۴ سالگی درگذشت. پیکر آیت الله مجتهد شبستری پس از تشییع درحرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) به خاک سپرده شد. اقامه نماز میت نیز با حضور و امامت آیت الله العظمی نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در صحن بالاسر حرم برگزار شد.
 
محسن مجتهد شبستری

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
تحصیلات ابتدائی را در زادگاه خود و دبیرستان را در تبریز به پایان رسانید و سپس جهت تحصیل علوم دینی را هی قم شد پس از فراگیری مقدمات و نیز دروس سطح، به فراگیری دروس سطح به فراگیری دروس خارج فقه و اصول پرداخت و از محضر آیات عظام بروجردی محقق داماد و امام (رحمة الله علیه) کسب فیض کرد. در فلسفه و تفسیر نیز از شاگردان علامه طباطبایی بود.
 
محسن مجتهد شبستری

وی در ۱۳۵۱ ه.ش به دعوت جمعی از اهالی تهران، به آن شهر رفت و در مسجد طلاچیان به تدریس علوم دینی و نیز ارشاد مردم پرداخت. از ابتدای تشکیل جامعه روحانیت مبارز تهران، از بنیان گذاران آن بود و بخصوص در تهیه اعلامیه ها و تنظیم راهپیمایی که توسط جامعه روحانیت مبارز سازماندهی می شد نقش زیادی داشت.

بخاطر این فعالیت، بارها توسط ماموران ساواک احضار و باز داشت شد ولی پس از آزادی، رویه خود در مبارزه با رژیم را ترک نمی کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت کمیته های انقلاب اسلامی منطقه ۶ تهران را بر عهده گرفت و سپس در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم تهران به مجلس راه یافت. در دوره های دوم، چهارم و پنجم نیز همچنان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود.
 
محسن مجتهد شبستری

وی در تمام ادوار مجلس خبرگان رهبری از طرف مردم استان آذربایجان شرقی به نمایندگی برگزیده شد که تا به امروز این سمت را برعهده داشت. آیت الله مجتهد شبستری در ۱۳۷۳ ه.ش از طرف مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه تبریز برگزیده شد. وی هم‌چنین عضو شورای مرکزی جامعهٔ روحانیت مبارز تهران بود.
 
محسن مجتهد شبستری

آثار

از تألیفات آن مرحوم می‌توان به تفسیر آیات عبادالرحمان و نگرشی بر فرهنگ عمومی اشاره کرد.

در نگاه دیگران

اشخاص
پیام تسلیت حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت الله مجتهد شبستری

بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم مجاهد جناب حجة‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محسن مجتهد شبستری رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و فرزندان ارجمند و همه ارادتمندان ایشان در تهران و آذربایجان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار از جمله موفقترین روحانیون فعال در خدمات اجتماعی و هدایت عمومی و اداره‌ی حوزه‌های علمیه در تهران و تبریز بودند. تلاشها و زحمات ایشان در دوران طولانی امامت جمعه‌ی تبریز فراموش نشدنی است و آثار ماندگار آن مرحوم در حوزه‌ی علمیه‌ی تهران و غیره موجب جلب رحمت الهی به ایشان است ان‌شاءالله. از خداوند متعال مغفرت و علو درجات این عالم بزرگوار را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۷ آبان ۱۴۰۰
 
محسن مجتهد شبستری

پیام تسلیت آیت الله سید ابراهیم رئیس، رئیس جمهور
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
رحلت عالم مبارز ‌و انقلابی حضرت آیت‌الله محسن مجتهد شبستری (قدس سره) عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، موجب تألم و تأثر فراوان شد.
این روحانی مجاهد و انقلابی که از پیشگامان شکل گیری نهضت امام خمینی بود، با حضور موثر در سنگرهای مختلف خدمتگزاری به ویژه در سنگر عبادی و سیاسی نماز جمعه و چندین دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و نیز تألیف و نشر کتابهای ارزشمند و ترویج فرهنگ و معارف دینی، عمر شریف خود را در مسیر تبیین ارزش های اسلامی و خدمت به مردم و انقلاب سپری کرد و آثار ارزشمندی به یادگار گذاشت که همواره در خاطره ها باقی خواهد ماند.
اینجانب این مصیبت را به مردم استان آذربایجان شرقی، حوزه های علمیه، نمایندگان مجلس خبرگان، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت مکرم آن عالم وارسته تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسالت دارم.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
محسن مجتهد شبستری

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم
(انا لله و انا الیه راجعون)
رحلت عالم مجاهد، مرحوم آیت الله حاج شیخ محسن مجتهد شبستری عضو محترم جامعه روحانیت مبارز موجب تألم و تأثر گردید.
این سیاستمدار آگاه و مبارز نستوه از یاران و همراهان امام خمینی (رحمةالله علیه) در نهضت اسلامی بود و با روشن بینی عالمانه و اهتمامی که به صیانت از ولایت فقیه داشت از یاران صدیق رهبری و حامیان مخلص نظام اسلامی بود.
خدمات ارزشمند ایشان در مناصب امامت جمعه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در نزد خدای متعال مأجور و مشکور است، ان شاءالله.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم فاضل و انقلابی پرهیزگار را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم، علاقه‌مندان و به خصوص مردم غیور و مؤمن تبریز تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
 
محسن مجتهد شبستری

پیام تسلیت آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم جلیل القدر و دانشمند پارسا حضرت آیت الله حاج شیخ محسن مجتهد شبستری (طاب ثراه) موجب تاسف گردید.
رهبری فعالیت‌های سیاسی پیش از انقلاب در مسیر مبارزه علیه رژیم پهلوی، حضور فعال و اثرگذار در نهاد‌های انقلابی مانند مجلس شورای اسلامی و بیش از دو دهه مجاهدت مخلصانه در سنگر امامت جمعه از برگ‌های زرین زندگی سراسر مجاهدت این عالم وارسته است که به فضل الهی، جایگاه ارزشمندی را برای ایشان در سرای جاوید رقم خواهد زد.
مواضع ولایت مدارانه و همراه با بصیرت انقلابی ایشان در خطبه‌های نماز جمعه در اذهان مردم شریف و ولایتمدار آذربایجان شرقی به یادگار خواهد ماند.
ضمن عرض تسلیت به بیت مکرم، شاگردان و دوستان و آشنایان و مردم عزیز خطه آذربایجان از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و رضوان ربوبی و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر پایدار خواهانم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه
 
محسن مجتهد شبستری

پیام تسلیت آیت الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری درپی درگذشت آیت الله مجتهد شبستری
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شئ
رحلت عالم انقلابی و مجاهد خستگی ناپذیر مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محسن مجتهد شبستری رحمهالله علیه، عضو برجسته مجلس خبرگان رهبری، موجب تاثر فراوان گردید.
این روحانی مبارز در راه نهضت اسلامی علیه رژیم ستمشاهی و برپایی انقلاب اسلامی از هیچ کوششی دریغ نورزید و در این راه متحمل سختی های فراوان شد. آن مرحوم در عمر پرتلاش خویش علاوه بر عضویت در مجلس خبرگان رهبری از بدو تأسیس، مسؤلیت های سیاسی و اجتماعی مهمی همچون سه دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران، نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امامت جمعه تبریز، منشأ خدمات ارزشمندی بود.
اینجانب این ضایعه مؤلمه را محضر حضرت بقیه الله امام عصر ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دام ظله العالی، حوزه‌های علمیه، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری به ویژه آقازاده گرامی ایشان حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ جواد مجتهد که هم اکنون در مجلس خبرگان عضویت دارند و نیز شاگردان و علاقه مندان و مردم شریف تهران و آذربایجان شرقی تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای روح آن مرحوم، علو درجات و حشر با ائمه اطهار علیهم السلام و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.
احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری ایسنا
3. خبرگزاری ایمنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.