پنجشنبه، 11 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بهروز فروتن

بهروز فروتن
مهندس بهروز فروتن، موسس شرکت صنایع غذایی بهروز، نخستین کارآفرین نمونه کشور می باشد.
 
شناسنامه
 سال 1324 ه.ش   تولد
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 رشته مدیریت  تحصیلات
 دانشگاه تهران  دانشگاه
 تدریس، پیمانکاری، کارآفرینی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از دهه 50  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 دریافت بیش از 4۰۰ تندیس، لوح و تقدیرنامه داخلی و خارجی  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 بهجت نامی  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
بهروز فروتن ( بنیانگذار صنایع غذایی بهروز ) بهار سال ۱۳۲۴ ه.ش در تهران به دنیا آمد. پدر او نظامی و مادرش فرهنگی بود. خانواده هفت نفره او تشکیل شده بود از پدر و مادر به همراه دو خواهر و دو برادر که همه از بهروز بزرگتر بودند. وقتی پدرش را در سن ١٠ سالگی از دست داد، کسب و کار را از همان کودکی تجربه کرد، شاید یکی از مهمترین دلایل برای زود مستقل شدنش همین بود.
 
بهروز فروتن

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
بعد از گذراندن دوران دبیرستان، در رشته مدیریت دانشگاه تهران پذیرفته شد و همزمان با درس و دانشگاه، تجربه کار کردن در جاهای مختلف نظیر تانکر سازی، قالب سازی ، پیمانکاری و ذوب آهن را هم گذراند اما تدریس برای او از جایگاه بالاتری برخوردار بود به همین دلیل کار در آموزش و پرورش را آغاز کرد.
 
فعالیت های اجتماعی
بهروز فروتن پس از بررسی و تحقیقات بسیار، فعالیت در حوزه ی تولید فرآورده های غذایی را انتخاب کرد! او فعالیت در این حوزه را به کمک همسر و فرزندان خود در زیرزمین اجاره‌‌ ای آغاز کرد… بهروز فروتن در طول سال‌ ها، هر روز در ساعات دو و سی الی سه صبح با یک ژیان که به سختی آن را خریده بود، برای به دست آوردن مواد اولیه به میدان می‌ رفت… همسر وی نیز مواد غذایی مانند رب، ترشی، مربا و غذاهایی مانند کشک بادمجان درست می‌ کرد. سپس بهروز فروتن این محصولات را به فروشگاه‌ ها می‌ برد و آن ها را می‌ فروخت.
 
بهروز فروتن

بعد از گذشت مدتی، هنگامی که بهروز فروتن مورد حمایت و استقبال خانواده‌ ی خود قرار گرفت، تصمیم به شروع فعالیت تجاری گرفت! او در ابتدا خانه خود را فروخت و با پول حاصل از فروش آن، کار خود را توسعه داد و با یازده نفر از آشنایان خود شریک شد.

بهروز فروتن به مدت دو سال به تلاش و کوشش بی وقفه پرداخت! او  با اندک پس انداز خود و همچنین فروش جواهرات همسر خود (حتی حلقه ازدواج) یک کارگاه اجاره کرد؛ اما روزگار با اون یار نبود! هنگامی که قرار بود پروانه بهداشت فعالیت خود را دریافت نماید، گارگاه او به ناگاه آتش گرفت و تمام وسایل کار او در کارگاه در آتش سوخت.

دوران سختی برای بهروز فروتن و خانواده‌ وی پیش آمد. پس از ماجرای آتش سوزی کارگاه وی، اعطای پروانه بهداشت به او نیز با چالش هایی مواجه شد! چون آن‌ ها به تولید خانگی مشغول بودند،   بایستی همه موارد استاندارد، ‌بهداشت و بحث‌ های صنعتی را در تولید مواد غذایی رعایت می کردند.

وی در مصاحبه ای در این باره می گوید:
” عقب نشینی در تلاش به معنای مرگ فطری یک انسان تلاشگر است؛ بنابراین یک کارآفرین هیچ گاه شکست را نمی‌ فهمد، اما تجربه را به خوبی هر چه تمام درک می کند. “
 
بهروز فروتن

بهروز فروتن از تلاش در مسیر موفقیت خسته نشد! او نزدیک به ۶۰ نوع محصول غذایی شامل شامل سالاد الویه، کشک بادمجان، شله زرد، ترشی و بعدها سس مایونز تولید می کرد (تولید روزانه ۴۰۰ کارتن حاصل فعالیت ۲۵ کارمند) و سپس وارد سندیکای صنایع غذایی شد. در دهه ۷۰ شمسی، بهروز فروتن و به طبع آن برند بهروز رشد بسیار چشمگیری را تجربه کرد… او در این دوره شروع به گسترش تبلیغات خود کرد.

بعد از گذشت مدتی، برند بهروز صادرات محصولات خود را به ایالات متحده آمریکا آغاز کرد! جالب است بدانید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) نیز کیفیت محصولات این برند غذایی ایرانی را تایید کرد.

بهروز فروتن همکار سازمان ملی استاندارد ایران، مشاور عالی خانه صنعت و معدن، عضو کمیسیون کار و اخلاق اجتماعی اتاق ایران، عضو مجمع خیرین دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه تهران و همچنین دانشگاه شریف و همچنین عضو شورای صنایع غذایی کشور تا سال ۱۳۹۰ ه.ش برای بیش از ۱۵۰۰ نفر در ایران ایجاد شغل کرد. او نخستین پایه گذار مرکز تحقیقات غذایی ایران نیز است.
 
بهروز فروتن

جوایز و افتخارات

دریافت بیش از 4۰۰ تندیس، لوح و تقدیرنامه داخلی و خارجی
موسس نخستین مرکز تحقیقات صنایع غذایی غیردولتی
اولین قهرمان قهرمانان صنعت کشور
نخستین کارآفرین نمونه کشور
نخستین سفیر یونیسف در ایران
 
بهروز فروتن

در نگاه دیگران

در اوایل سال ۱۳۹۰ ه.ش دکتر رضا یادگارى (کارآفرین اثر گذار ملی و دبیر کمیته تخصصی توسعه کسب و کار یونسکو) و مهشید سنایى فرد بنیانگذاران مجموعه کتابهای زندگی نامه کارآفرینان و مدیران بزرگ ایرانی (رکورددار کتاب در سایت جهانی آمازون و برندگان جایزه ملی جلال آحمد به پاس دو دهه نگارش ادبیات اقتصادی ایران) ، کتابی را تحت نام کارآفرینی به شیوه بهروز فروتن برای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف نوشتند که مورد استقبال دانشجویان و کارآفرینان ایران قرار گرفت. این کتاب شامل چهار فصل می‌باشد. فصل اول به تاریخچه پیدایش غذا و صنایع غذایی اشاره دارد. فصل دوم با عنوان "بهروز " از آغاز تا امروز. فصل سوم به زندگی و روزگار بهروز فروتن پرداخته‌است و فصل آخر به تفصیل به رمز موفقیت کارآفرینی اشاره شده‌است. همچنین مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در راستای الگوسازی روشهای ایجاد شغل و کارآفرینی در جامعه ایرانی مجموعه یک صد جلدی کار آفرینان بزرگ ایران را توسط رضا یادگارى و مهشید سنایى فرد برندگان جایزه ملى جلال آل احمد به نگارش درآورد تا با انتقال نکات مهم و لازم به ذکر آنها به نسل جوان از آنان نسلی توانمند و کارآفرین ساخته و به منصه ظهور برساند. در این مجموعه کتاب ها از بهروز فروتن بعنوان یک کارآفرین موفق ایران صحبت شده‌است. او هم‌اکنون بعنوان استاد افتخاری در بسیاری کارگاه‌های آموزشی، دانشگاه‌ها و سمینارها تدریس می‌کند تا جوانترها از تجربیاتش استفاده کنند.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. پایگاه صفحه اقتصاد
3. وبسایت ماهان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.