يکشنبه، 4 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سید مهدی بجنوردی

سید مهدی بجنوردی
آیت الله سید محمد مهدی موسوی بجنوردی متولد ۱۳۱۳ ه.ش در نجف، استاد حوزه علمیه و فقیه، مجتهد، عالم و روحانی شیعه بود.
 
شناسنامه
 سال 1313 ه.ش   تولد
 1 اردیبهشت سال 1401 ه.ش  درگذشت
 رواق دارالزهد بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه السلام  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 تحصیلات حوزوی  تحصیلات
 تدریس  زمینه فعالیت
 از اوایل جوانی  سال های فعالیت
 تآلیف چندین کتاب  آثار مهم
 پدر: آیت‌الله العظمی میرزا حسن بجنوردی – مادر: نوهٔ آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی  والدین

زندگی نامه

تولد
آیت الله سید محمد مهدی موسوی بجنوردی متولد ۱۳۱۳ ه.ش در نجف، استاد حوزه علمیه و فقیه، مجتهد، عالم و روحانی شیعه بود. او فرزند ارشد آیت‌الله العظمی میرزا حسن بجنوردی، از مراجع نجف بود و مادرشان نیز، نوه آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، مرجع عام شیعیان جهان بود. آیت‌الله سید محمد بجنوردی، عضو پیشین شورای عالی قضایی و دکتر سیدمحمدکاظم بجنوردی، رئیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و رهبر حزب ملل اسلامی، برادر این عالم فقیه می باشند. وی داماد مرحوم آیة الله حاج میرزا علی آقای نایینی ، فرزند ارشد مرحوم آیة الله العظمی میرزای نایینی بشمار می آمد.
 
سید مهدی بجنوردی

درگذشت
آیت الله سید محمدمهدی بجنوردی در ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ه.ش دارفانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت و مراسم تشییع پیکر آیت الله سید محمد مهدی بجنوردی روز شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ه.ش برگزار شد. پیکر آیت الله بجنوردی روز شنبه 3 اردیبهشت 1401 ه.ش همزمان با شهادت امیرمؤمنان علی علیه‌السلام ساعت ۱۰ صبح در تهران از مسجد الجلیل واقع در خیابان شهید نامجو تشییع و سپس در روز یکشنبه در جوار مرقد مطهر حضرت ثامن‌الحجح علی بن موسی الرضا علیه‌السلام به خاک سپرده شد.
 
سید مهدی بجنوردی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
سید مهدی بجنوردی از کودکی تحصیلات حوزوی را آغاز کرده و در ۸ سالگی به دست جدش، سید ابوالحسن اصفهانی معمم شد. مقدمات و سطح را نزد پدر و دیگر اساتید حوزه از جمله شیخ صدرا بادکوبه‌ای بهره برد و پس از آن در درس خارج فقه و اصول مراجع تقلید نجف حضور یافت. ایشان از ابتدای جوانی، کتب مختلف فقهی و اصولی را برای طلاب و فضلای حوزه نجف تدریس کرد و برخی از مراجع معاصر از شاگردان آن دوران وی می‌باشند.

آن مرحوم از محضر اساتیدی همچون آیات عظام حسین حلی، سید محسن حکیم و سید محمود شاهرودی بهره برد. همچنین در سال ۱۳۴۹ ه.ش به تهران مهاجرت کرده و ضمن اقامهٔ نماز جماعت، به تدریس و تألیف همت گمارد. درس خارج او در تهران از مشهورترین دروس به‌شمار می‌رفت.
 
سید مهدی بجنوردی

وی با بیش از شش دهه تدریس سطوح مختلف و خارج، شاگردان بسیاری را تربیت نمود. مجلس درس او مملو از عالمان حوزوی و دانشگاهی بود که از جمله شاگردانی که در محضر ایشان تربیت یافتند می توان به آیات بشیر نجفی، شمس الدین واعظی و عبدالنبی نمازی اشاره داشت. او از شاگردان برجستۀ آیات عظام حکیم، شاهرودی، بجنوردی و حلًی بود و از چهارتن از مراجع نجف اجازۀ اجتهاد داشت.

آثار

از مرحوم آیت الله حاج سید مهدی بجنوردی آثار ارزشمندی به جای مانده که از جمله آنان می توان به کتاب‌های تحریر الأصول، الطهارة و البیع اشاره کرد.

در نگاه دیگران

اشخاص
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، درگذشت فقیه عالیقدر مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید مهدی بجنوردی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت فقیه عالیقدر و متعبّد مرحوم آیةالله آقای حاج سید مهدی بجنوردی رضوان الله علیه را به خاندان مکرّم ایشان و بیت شریف مرحوم آیةالله حاج میرزا حسن بجنوردی اعلی الله مقامه و دیگر وابستگان و ارادتمندان و مستفیدان از محضر ایشان تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات این عالم جلیل القدر را که عمری با سلامت نفس و تقوا و طهارات در نجف و تهران گذرانیدند از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
 
سید مهدی بجنوردی

پیام تسلیت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور
بسم‌ الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
رحلت عالم پارسا حضرت آیت الله سید مهدی موسوی بجنوردی(طاب ثراه) فرزند مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسن بجنوردی (اعلی الله مقامه) موجب اندوه و تأثر خاطر شد.
این فقیه وارسته پس از سال‌ها مجاهدت، زندگی پر برکت خود را با اخلاص و ساده زیستی در مسیر ترویج معارف اسلامی، تالیف آثار متعدد، تربیت شاگردان فراوان و خدمت به مردم و انقلاب سپری کرد و کارنامه ارزشمندی برجا گذاشت.
اینجانب درگذشت ایشان را به حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان، علاقه‌مندان و بیت مکرم و اخوان محترم‌شان، تسلیت می گویم و از درگاه خداوند برای ایشان رحمت واسعه و همجواری با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

پیام تسلیت دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ
رحلت عالم مهذب و فقیه ربانی حضرت آیت‌الله حاج سید مهدی موسوی بجنوردی فرزند مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسن بجنوردی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) موجب تاسف و تأثر گردید.
این روحانی جلیل‌القدر پرورش یافته خاندان معزز فقاهت و دیانت بودند و در سراسر عمر با عزت خویش با مجاهدت و اخلاص به نشر علوم دینی و تدریس سطوح مختلف دروس حوزوی، تالیف آثار متعدد، تربیت طلاب و شیفتگان معارف اسلامی و ترویج شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام اهتمام داشتند و همواره در خدمت به مردم و انقلاب تلاش می‌کردند.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به حوزه‌های علمیه، علما و فضلای گرانقدر، شاگردان، ارادتمندان و بیت مکرم و اخوان محترم، برای ایشان علو درجات و رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان، صبر و سلامتی از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

منابع:
1. وبسایت حرف تازه
2. دنیای اقتصاد
3. وبسایت جماران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.