يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جلال تاج اصفهانی

جلال تاج اصفهانی
در سال 1282 شمسى (طبق شناسنامه) خداوند به شیخ اسماعیل واعظ اصفهانى كه به «تاج‏الواعظین» معروف بود؛ فرزندى عطا كرد كه نامش را «جلال» گذاشت. شیخ اسماعیل، پدر جلال علاوه بر منبر گرم و گیرایى كه داشت از حنجره‏اى داودى و صدایى دلنشین نیز برخوردار بود و طبق مرسوم زمان بر اثر حشر و نشر با مردم اهل ذوق زمانش با گوشه‏ها و ردیفهاى آوازى ایران نیز آشنایى پیدا كرده بود. جلال فرزند شیخ اسماعیل هم، صدا و حنجره را از پدرش به ارث برده بود، این موضوع را اهل خانواده همه مى‏دانستند ولى چون جلال به احترام پدر هرگز جلوى او دهان باز نكرده بود، پدر از صداى خوش فرزندش خبرى نداشت. عاقبت زمان مدرسه رفتن جلال رسید. پدر او را به مدرسه «علیه» سپرد. این مدرسه در بازارچه رحیم‏خان نزدیك مسجد رحیم‏خان واقع بود و با منزلشان فاصله چندانى نداشت. در مدرسه به خاطر صوت خوشى كه جلال داشت مكبرى و مؤذنى و قرائت كلام‏اللَّه مجید را به او واگذار كرده بودند. یك روز عصر وقتى كه جلال 9 ساله از مدرسه برمى‏گشت؛ با خود اندك‏اندك زمزمه مى‏كرد و این زمزمه تا نزدیك در منزل ادامه داشت. غافل از این كه پدر برخلاف معمول، امروز در منزل است و صداى او را شنیده. وقتى جلال پایش را از هشتى به داخل حیاط گذاشت؛ پدرش او را صدا كرد: رنگ از روى جلال پرید و به لكنت افتاد. در این هنگام پدر با چهره‏اى گشاده و ملاطفت‏آمیز به فرزند گفت: «جان پدر! تو صدایت خوب است و قشنگ آوازه مى‏خوانى، من صدایت را شنیدم؛ حالا هم كمى براى من بخوان». وقتى جلال با صداى لرزان اندكى براى پدرش خواند، پدر دستى به سرش كشید و بوسه‏اى از مهر بر پیشانیش زد و گفت: «براى آواز خواندن تنها صداى خوب كافى نیست تو باید تعلیم هم ببینى...!». آن روزها به جلال چون فرزند شیخ اسماعیل تاج‏الواعظین بود «تاج‏زاده» مى‏گفتند. جلال تاج‏زاده از 9 سالگى تعلیم آواز را شروع كرد. ابتدا پیش پدرش با مقدمات و اصول ردیفها آشنا شد و سپس پدر او را به مرحوم «آسید عبدالرحیم اصفهانى» استاد مسلم آواز آن زمان سپرد و تاج مدتى نزد این استاد گوشه‏ها را یاد گرفت. پس از مرحوم آسید عبدالرحیم؛ پدر تاج براى این كه او را با گوشه‏هاى سازى در ردیفها نیز آشنا كند، تاج را به خدمت شادروان «نایب اسداللَّه» نى‏زن معروف برد. تاج زمانى نسبتاً طولانى در خدمت نایب اسداللَّه نكته‏ها و ظرایف آواز ایرانى را فراگرفت. آخرین استادى كه تاج بنا به توصیه پدر براى گوشه‏ها و ردیفها به خدمتش رفت مرحوم شادروان میرزا حسین ساعت‏ساز معروف به «خضوعى» بود و تاج پس از اتمام فراگیرى نزد این استاد، دیگر در آواز سرآمد شده بود و اندك‏اندك در محافل مى‏خواند و اینجا و آنجا همه از صوت خوش و تسلط او بر آواز سخن مى‏گفتند. تاج در نوجوانى با مرحوم حسین‏خان اسماعیل‏زاده استاد معروف و مسلم كمانچه آشنا مى‏شود و اولین بارى كه قرار بوده به همراه ساز حسین‏خان آواز بخواند حسین‏خان ساز را كوك مى‏كند و هنوز جمله اول را نزده، تاج با عجله درآمد آواز مى‏كند. مرحوم حسین‏خان اسماعیل‏زاده با لبخندى مى‏گوید: «پسرم در خواندن اینقدر عجله نكن، صبر داشته باشد تا من درآمد بكنم، بعد كمى بیشتر صبر كن تا چهار مضرابى هم بزنم، وقتى كه مجلس سرحال آمد و خودت هم كاملاً سر ذوق آمدى آن وقت شروع كن به خواندن، آن وقت هم با حوصله و طمأنینه بخوان تا مردم فرصت شنیدن و لذت بردن از ریزه‏كاریهاى آوازت را داشته باشند». تاج همیشه از آواز مرحوم آسید عبدالرحیم اصفهانى و مرحوم میرزا حسین ساعت‏ساز (خضوعى) با تجلیل و گرامى‏داشت فراوان یاد مى‏كرد و به خصوص مى‏گفت: «صوت داود نبى در حنجره و صداى استادم مرحوم آسید رحیم تجلى مى‏كرد و ممكن نیست كسى دیگر بتواند مانند او به این خوبى بخواند». جز این دو نفر تاج با سعه‏ى صدر و مناعتى كه داشت و اصولاً هر خواننده‏اى را تشویق مى‏كرد، از خوانندگان همزمانش نیز از جمله به این استادان ارادت داشت و از آنان و آوازشان به نیكى یاد مى‏كرد. (این اسامى را تاج در گفتگویى كه با من در اردیبهشت ماه 1358 داشت بر زبان آورد و من تا آنجا كه حافظه‏ام یارى مى‏كند به ذكر آنها مى‏پردازم): آسید حسین طاهرزاده اصفهانى، سیداسماعیل خان قراب، قربان‏خان شاهى، تجلى، حاج محمدعلى، حبیب شاطر حاجى، شهاب (معروف به شهاب چشم دریده كه شاگرد حبیب شاطر حاجى بود و گوشه شهابى در دستگاه بیات زند یا ترك به او منسوب است). بى‏تردید بسیارى از استادان مسلم موسیقى و نوازندگان چیره‏دست سازهاى ایرانى با شادروان تاج ساز نواخته‏اند ولى تا آنجا كه حافظه من با استعانت از ذهنیات استاد حسن كسایى نوازنده چیره‏دست و نابغه‏ى نى یارى مى‏كند. نام این هنرمندان را مى‏توان در ردیف نام كسانى كه با تاج همنوازى داشته‏اند ثبت كرد: مرحوم نایب اسداللَّه نى‏زن معروف (این استاد در زمانى كه تاج نزدش تلمذ مى‏كرده به عنوان آموزش همراه آواز تاج نى هم مى‏زده است)، مرحوم شكرى ادیب‏السلطنه استاد (تار)، مرحوم استاد ابوالحسن صبا، (سه‏تار، سنتور و ویولن)، مرحوم مرتضى محجوبى (پیانو) مرحوم رضا محجوم (ویولن)، مرحوم حسین یاحقى (ویولن)، مرحوم ارسلان‏خان درگاهى (تار و سه‏تار)، مرحوم اكبرخان نوروزى (تار)، مرحوم غلامرضا خان سارنگ (كمانچه)، مرحوم شعبان خان اصفهانى (كمانچه)، مرحوم غلامرضا خان سارنگ (كمانچه)، مرحوم شعبان خان اصفهانى (كمانچه)، مرحوم على‏اكبر خان شهنازى (تار)، مرحوم حسین‏خان شهناز (تار) استاد حسن كسایى (خداوندگارنى و جانشین به حق نایب اسداللَّه)، استاد جلیل شهناز (نوازنده چیره‏دست تار)، استاد على تجویدى و... تاج برخلاف این كه استادان انگشت شمارى داشت؛ شاگردانش فراوان بودند. او در تعلیم با لطف پدرانه‏اى كه داشت با اصرار هركسى را كه حتى دو دانگ صدایى داشت تشویق به خواندن مى‏كرد و اغلب خودش نیز محض ترغیب شاگردان جوان و تازه‏كار بى‏هیچ ناز و افاده‏اى چند بیتى مناسب زمزمه مى‏كرد. تاج با خضوع و خشوع فراوان تعلیم مى‏داد و با روحیه‏اى كه داشت اكثراً از شاگردانش به عنوان «شاگرد» نام نمى‏برد و از آنها به نام دوست و رفیق یاد مى‏كرد. شاگردان تاج فراوانند و من بیشتر آنها را ندیده و نمى‏شناسم ولى در آن میان فقط با دو نفر آنها آشنایى پیدا كرده‏ام، یكى آقاى مرتضى شریف (قاضى دادگسترى) از شاگردان قدیمى تاج كه شیوه تاج را خوب دریافت كرده و به كار مى‏گیرد، حنجره‏ى توانایى دارد و پخته مى‏خواند و شعر را بجا به كار آواز مى‏گیرد. یكى هم كه بیش از همه و تا آخرین روزهاى زندگى، با تاج و در خدمت او بود؛ آقاى اصغر شاه‏زیدى خواننده جوان اصفهان است كه خود به تعلیم آواز هنرجویان مشغول است و در یكى از آزمونهاى باربد نیز رتبه اول شده است، عده‏ى زیادى هم غیر مستقیم شاگرد تاج بوده‏اند، این عده از راه صفحات و نوارهاى تاج با سبك آواز او آشنا و روش او را در آواز تعقیب كرده‏اند كه از این میان مى‏توان به نام خواننده خوش‏صداى معاصر آقاى حسین خواجه امیرى (معروف به ایرج) اشاره كرد. خود من (محمدرضا شجریان) نیز مقدارى روش جمله‏بندى و تركیب‏بندى در تحریر را از سبك آوازخوانى تاج به كار گرفته‏ام. بارها و بارها در محضرش بوده‏ام. هم از آوازش و هم از ارشادهایش فیض فراوان برده‏ام. آخرین بارى كه در محضر این هنرمند بزرگوار بودم، چهاردهم آبان 1360 درست یك ماه قبل از درگذشتش بود. در آن روز ایشان به اتفاق استاد حسن كسایى و آقاى محمد موسوى (نوازنده نى و شاگرد استاد كسایى)، آقاى پرویز مشكاتیان (نوازنده سنتور)، آقاى ناصر فرهنگ‏مهر، آقاى منوچهر غیورى (شاگرد وفادار استاد كسایى)، شاطر رمضان و چند تن دیگر از هنردوستان تهرانى و اصفهانى كلبه‏ى محقر مرا به قدوم شریف خود آراسته بودند. در آن روز استاد كسایى براى شادروان تاج كه خیلى افسرده به نظر مى‏رسید با نى، دشتى درآمد كرد و تاج یا غزلى از سعدى به این مطلع: تاجم نمى‏فرستى تیغم به سر مزن مرهم نمى‏گذارى زخمم دگر مزن آوازى با نهایت قدرت و تأثیر خواند كه در حقیقت عقده‏گشایى دل‏آزردگى‏هایش بود. پس از فرود آواز ایشان تكلیف كردند كه چیزى بخوانم من هم اطاعت امر استاد كرده چند بیتى خواندم كه طبق معمول مورد ستایش و لطف پدرانه ایشان قرار گرفتم. شادروان تاج مردى بود سلیم‏النفس و با مناعت طبع، هرگز در طول مدت زندگیش به خاطر مال دنیا و مسائل مادى به كسى كرنش نكرد و به این خاطر مدح كسى را نگفت. او از همه تعریف و تمجید مى‏كرد و همه را با نام خیر یاد مى‏كرد، شاید كسى به خاطر نداشته باشد كه او حتى یكبار از كسى گلایه‏اى بكند و یا از كسى بد بگوید. او حتى اگر از كسى رنجشى مى‏دید و خاطرش آزرده مى‏شد، این رنج و آزردگى را با سكوت بزرگوارانه‏اى تحمل مى‏كرد. تاج از استادانش با احترام فراوان یاد مى‏كرد. با دوستانش با مهربانى و عطوفت رفتار مى‏كرد و حتى تا آخرین روزهاى عمرش به اغلب دوستانش سركشى و احوالپرسى مى‏كرد. او با شاگردانش نیز عطوف و مهربان بود و مانند پدرى خود را موظف به غمخوارى آنان مى‏دانست. شادروان تاج در زندگى یك همسر اختیار كرد و همیشه از او به عنوان یك كدبانوى خانه‏دار مهربان و دلسوز كه موجب و موجد گرمى كانون خانوادگى اوست نام مى‏برد. خداوند به تاج از این همسر شش فرزند عطا كرد؛ چهار دختر به نامهاى: تاجى، پروین، هما، پروانه و دو پسر به نامهاى: همایون و جمشید. (1360 -1282 ش)، خواننده. در هفت سالگى از آموزشهاى پدرش در موسیقى استفاده كرد و آواز را نزد سید عبدالرحیم اصفهانى، نایب اسدالله، میرزا حسین ساعت‏ساز، حاج عندلیب و میرزا حبیب شاطر حاجى فراگرفت و در نوزده سالگى خوب مى‏خواند. چند سالى طلبه بود و چون به ادبیات فارسى و مقدمات عربى آشنایى داشت اشعار را مناسب مى‏خواند. وى در خانه‏ى وحید دستگردى با استاد على‏اكبر شهنازى آشنایى یافت و با او كنسرتهایى اجرا كرد كه چند صفحه‏ى گرامافون از آنها ضبط شد. وى در آواز داراى سبك خاصى بود و در كنسرت روزنامه «ناهید»، در باغ سهم‏الدوله با اركستر مرتضى محجویى آواز خواند. او در اصفهان درگذشت. جلال شاگردان بسیارى داشته است كه مرتضى شریف و حسین خواجه امیرى، معروف به ایرج از آنان‏اند.[1] مدرس آواز ایرانى، موسیقیدان. تولد: 1282، اصفهان. درگذشت: 13 آذر 1360، اصفهان. جلال تاج‏اصفهانى، فرزند شیخ اسماعیل واعظ اصفهان معروف به «تاج‏الواعظین» تحصیلات ابتدایى را در مدرسه‏ى علیه پشت سرگذاشت. در همان كودكى چون همانند پدرش از صداى خوشى برخوردار بود، مشهور به «تاج‏زاده» شد. از نه سالگى تعلیم آواز را شروع كرد. ابتدا پیش پدرش با مقدمات و اصول ردیف‏ها آشنا شد و سپس پدر او را نزد سید عبدالرحیم اصفهانى برد و تاج مدتى از این استاد گوشه‏ها را یاد گرفت. پس از سید عبدالرحیم، پدر براى این كه او را با گوشه‏هاى‏سازى در ردیف‏ها آشنا كند، تاج را به خدمت نایب اسدالله نى‏زن برد. تاج مدت طولانى در خدمت نایب اسدالله نكته‏ها و ظرایف آواز ایرانى را فراگرفت. استادان دیگرى كه تاج اصفهانى براى تكمیل گوشه‏ها و ردیف‏ها به خدمت آنها رفت میرزا حسین ساعت‏ساز معروف به «خضوعى» و حبیب شاطر حاجى و عندلیب بودند. تاج پس از این دیگر در آواز سرآمد شد. كسانى كه با تاج هم‏آواز بوده‏اند عبارتند از: سید حسین طاهرزاده‏ى اصفهانى، سید اسماعیل‏خان قراب، قربانخواهى شاهى، اصغر تجلى، محمدعلى، حبیب شاطر حاجى، سید صادق شهاب. كسانى كه با تاج ساز نواخته‏اند عبارتند از حسین اسماعیل‏زاده (كمانچه)، نایب اسدالله نى‏زن (نى)، شكرى ادیب‏السلطنه (تار)، ابوالحسن صبا (سه‏تار، سنتور و ویولن)، مرتضى محجوبى (پیانو)، رضا محجوبى (ویولن)، حسین یاحقى (ویولن)، ارسلان درگاهى (تار و سه‏تار)، اكبرخان نوروزى (تار)، غلامرضاخان سارنگ (كمانچه)، شعبان‏خان شهناز، رضاخان باشى (تار)، سلیمان‏خان اصفهانى (كمانچه)، على‏خان شهناز (تار)، جلیل شهناز (تار)، على تجویدى. با تأسیس رادیو، تاج به رادیو رفت. هر هفته در برنامه‏ى رادیو اصفهان غزل‏هاى سعدى و حافظ و نیز حاج آقا حسام دولت‏آبادى را كه از میان شعرا بیش از همه مى‏پسندید، مى‏خواند. این همكارى تا مدت‏ها ادامه داشت. آرامگاه تاج در تخت فولاد اصفهان در تكیه سید العراقین قرار دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما