يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

قدرت اللَّه کردی

قدرت اللَّه کردی
یكى از هنرمندان باارزش و هنرمند سازگر شهرستان بروجرد، قدرت‏اللَّه كردى است كه به سال 1330 در این شهر متولد شد. وى از كودكى به كارهاى صنعتى و هنرى علاقمند بود و در كارگاه نجارى و خراطى كه مشغول كار و فعالیت بود، ابداعاتى نیز در ضمن كار از خود نشان مى‏داد. استعداد ویژه وى در كارهاى هنرى و طبع حساس و خاص او، وى را به هنر موسیقى علاقمند ساخت و او میان سازها، بیشتر به صداى كمانچه علاقمند گردید و همین امر موجب گشت تا به ساختن این ساز قدیمى و ملى ایران همت گمارد و در اینباره مى‏گوید: «از كودكى به صداى ساز كمانچه كه یك ساز محلى منطقه لرستان است علاقه فراوان پیدا كردم و با تخصصى كه در زمینه كارهاى نجارى و خراطى داشتم، از سال 1365 به ساختن این ساز مشغول گردیدم كه با مشكلات فراوانى روبرو بودم ولى هیچگاه از این مشكلات هراسى به خود راه ندادم و با مقاومت و پشتكار آنها را پشت سر نهادم تا اینكه بالاخره موفق شدم كمانچه‏اى بسازم كه مورد تأیید بعضى از اساتید كمانچه‏نواز ایران واقع گردید. در ابتداى كار به علت ضعف نوازندگى كه در نواختن این ساز داشتم نتوانستم به طور خوب و اصولى به راز و رمز این ساز دسترسى و كیفیت آن را بررسى نمایم لذا از دوست ارجمند و هنرمند عزیزم آقاى محمد تركاشوند كه نوازنده‏ى ویولن و كمانچه مى‏باشند براى پیشبرد و تكامل بخش صوتى كمانچه بهره گرفتم كه از زحمات این مرد شریف در همین جا تشكر مى‏نمایم، سپس به تهران آمدم و از نظریات نوازندگان بزرگ و صاحب‏نظر درباره این ساز مثل آقایان: على‏اكبر شكارچى، اردشیر كامكار، داود گنجه‏اى، هادى منتظرى، سعید فرج‏پورى كه در جهت تكامل و بهتر شدن این ساز از جهات صوتى بهره‏ى فراوان بردم مخصوصاً از راهنمایى‏هاى فراوان و ممتد سروران عزیزم على‏اكبر شكارچى و اردشیر كامكار كه بیشترین سهم را در ارشاد من دارند ممنون و سپاسگزار مى‏باشم. در حال حاضر، كارم تحقیق و جستجو و رفع نقایص ساز كمانچه مى‏باشد و در ضمن به ساختن ویولن و سه‏تار نیز مشغول مى‏باشم و امیدوارم كه صاحبنظران و هنرمندان مرا در زمینه ساختمان و چگونگى ساخت این ساز و همچنین كیفیت صدادهى این ساز اصیل و سنتى ایران یارى دهند تا اینكه در رفع نقایص احتمالى آن بكوشیم. قدرت‏اللَّه كردى در ساختن پوست كمانچه و تار، داراى سبك مخصوص خود مى‏باشد كه خود وى براى آن ارزش فراوان قائل مى‏باشد، یكى از نظر كیفیت صدادهى و دیگر از نظر عمر و دوام پوست، زیرا معتقد است كه پوست تار و كمانچه اگر به صورت مانده و فساد و گندیدگى مورد استفاده قرار گیرد، بافت پیوندى پوست را از بین برده و نسبت به صدادهى مقدارى ضعیف مى‏باشد كه روشى درست و صحیح نمى‏باشد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.