يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بهمن مهری

بهمن مهری
بهمن مهری استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف و مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان است.
 
شناسنامه
 1314 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکترای ریاضیات  تحصیلات
 دانشگاه ویسکانسین  دانشگاه
 معادلات دیفرانسیل معمولی (ODE) و معادلات دیفرانسیل پاره‌ای (PDE)  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1346 ه.ش  سال های فعالیت
 تألیفات متعدد  آثار مهم
 انتخاب بعنوان چهره ماندگار  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 پدر: میرزا محمدعلی  والدین

زندگی نامه

تولد
او در سال ۱۳۱۴ ه.ش در اصفهان متولد شد. او فرزند میرزا محمدعلی مهری، معلم دبستان‌های رشت است. پدر او مسایل حساب را از کتاب‌های روسی به فارسی برمی‌گرداند. پدر بهمن مهری در مدارس رشت ریاضی تدریس می‌کرد و از فعالان نهضت جنگل بود. پس از شکست نهضت، به اصفهان تبعید شد و بهمن مهری در اصفهان به دنیا آمد.
 
بهمن مهری

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
پروفسور مهری پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشت و تهران، وارد دانشکده علوم دانشگاه تهران شد و لیسانس ریاضی و فوق لیسانس علوم تربیتی‌آش را دریافت کرد. بهمن مهری در سال 1338 ه.ش به آمریکا رفت و در سال 1340 ه.ش از دانشگاه مینه سوتا لیسانس و در سال 1345 ه.ش از دانشگاه ویسکانسین دکترای ریاضیات خود را دریافت کرد.

این چهره ماندگار ریاضیات ایران، پس از مدتی تدریس در دانشگاه نیویورک، در سال 1346 ه.ش به ایران بازگشت و به دعوت دکتر مجتهدی، به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار شد و به تدریس، تحقیق و تالیف پرداخت. زمینه تحقیقات وی، معادلات دیفرانسیل معمولی (ODE) و معادلات دیفرانسیل پاره‌ای (PDE) است.  

در طبقهٔ همکف دانشکدهٔ ریاضی دانشگاه شریف، تالاری را به افتخار او تالار «دکتر بهمن مهری» نام نهاده‌اند.

بهمن مهری، استادیار « FERD NIA STATE UNIV» آمریکا از سال 1344 ه.ش تا 1345 ه.ش و مدرس دانشگاه صنعتی شریف از سال 1345 ه.ش تاکنون است. وی همچنین در مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان، دانشگاه هامبورگ آلمان، دانشگاه پرتوریکو و دانشگاه نیویورک به تدریس پرداخته است. مهری ضمن فعالیت‌های یاد شده، بین سال‌های 1340 ه.ش تا 1345 ه.ش در موسسه کامپیوتر« control data» آمریکا به پژوهش مشغول بود.  

این چهره ماندگارعلمی، در کنار ریاضی علاقه‌ای نیز به روانشناسی و علوم تربیتی نشان داده و مدرک فوق لیسانس این رشته را از دانشسرای عالی تهران دریافت کرده است.  
 
بهمن مهری

آثار مهم

تألیف و انتشار 70 مقاله علمی در مجلات داخلی و خارجی و تالیف و ترجمه‌ 9 عنوان کتاب، نتیجه سال‌ها تحقیق و تدریس چهره ماندگار ریاضیات ایران است.  

   - توابع مختلط ویژه دانشجویان علوم پایه و مهندسی
   - مبانی‌ آنالیز ریاضی
   - محاسبات‌ عددی‌

   - معادلات‌ دیفرانسیل‌ معمولی‌
   - مقدمه‌ای‌ بر آنالیز عددی‌
   - محاسبات عددی ویژه دانشجویان فنی، مهندسی و ICT
   - ریاضی عمومی 2

   - ریاضی مهندسی: قابل استفاده دانشجویان رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی
   - روش‌های‌ مدل‌سازی‌ ریاضی‌ در فیزیک‌ و مهندسی‌ به‌ کمک‌ معادلات‌ دیفرانسیل‌ عادی‌
   - جبر خطی - [اگنس‌مری تروپر‌]، مترجم بهمن مهری
   - درآمدی‌ بر نظریه‌ تقریب‌ توابع‌- مولف‌ جی‌ رولین‌، مترجم بهمن مهری

   - روشهای عددی پیشرفته به زبان بیسیک- آر. ای. اسکراتن، مترجم بهمن مهری
   - ریاضیات‌ عددی‌ و محاسباتی‌- وارد چینی‌، دیوید کینکید، مترجم بهمن مهری
   - فنون اختلالات در ریاضیات، فیزیک، و مهندسی- ریچارد بلمن، مترجم بهمن مهری
   - فنون اغتشاشات در ریاضیات، فیزیک و مهندسی- ریچارد بلمن، مترجم بهمن مهری
   - جبر و آنالیز/ مولف‌ قدرت‌الله‌ قاضی‌مقدم‌، ویراستار بهمن مهری

اندیشه / نظرات

گوهرهایی ناب از زبان یک سینه سوخته علم 
خدا را شکر می‌کنم که بیش از 50 سال است که لباس معلمی پوشیدم؛ از زمانی‌که چهارده پانزده سال سن داشتم، معلم دبستان بودم و حالا که 76 سالم است، باز هم معلمم. معلمی، معلمی است. فرقی نمی‌کند معلم دبستان، دبیرستان یا دانشگاه باشی. . . می‌خواهم تا پایان عمرم معلم باشم.  
 
می‌خواستم از سه استاد نام ببرم، سه استادی که الگوی من بودند؛ اولین ایشان استاد «محمدباقر هشیار» استاد دانشگاه دانشسرای عالی بود که به عقیده من او معلم بود. او به ما درس تربیت کودک می‌داد و این حرف ایشان را که رابطه بین معلم و دانشجو مثل رابطه تو و تصویر تو در آینه است، همیشه به یاد دارم. یعنی همان‌طور که خودت را در آینه می‌بینی باید خودت را در دانشجو هم ببینی. در آن زمان می‌‌گفت که ما باید معلم خوب برای دبستان‌ها تربیت کنیم.  
 
دومین نفر استادی بود در دانشگاه تهران به نام پروفسور «تقی فاطمی» که به ما مکانیک درس می‌داد که بعد در مشهد تدریس کرد و سومی استادی بود در آمریکا بنام «والتر رودین».  
 
این سه نفر بسان یک روح بودند در سه جسم و اینها معلم به معنای واقعی بودند. یعنی حقیقتا سر کلاس، خودشان را فدای دانشجو و دانش‌آموز می‌کردند. 
 بهمن مهری

ریاضیات از نگاه بهمن مهری 
من دو مکتب برای ریاضی قائلم. یکی مکتب آلمان که می‌گوید: ریاضی چیزی جز فیزیک نیست. یعنی فیزیک، ریاضی را به وجود آورده ‌است و دیگری مکتب فرانسه که می‌گوید: ریاضی به خودی خود زیباست چه در فیزیک کاربرد داشته باشد، چه نداشته باشد.  
 
از نظر من، تحقیق برای بهبود وضع اجتماع صورت می‌گیرد.  گاهی مسائلی در اجتماع یا طبیعت وجود دارد که حل آن دشوار است و محقق با تحقیق و پژوهش به حل آن دست می‌یابد. محقق خوب کسی است که برای اجتماع خود مفید باشد. اگر تحقیقات ما، در زمینه‌های مختلف، دقیق و علمی انجام شود، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. در زمینه ریاضیات هم اگر خواهان پیشرفت هستیم باید آن را از نظر کاربردی، تجزیه و تحلیل کنیم.  

جایگاه والای معلم در عرصه علم/ شکستن سد کنکور 
ما درگذشته در سطح علمی بالایی قرار داشتیم. اما از آن زمان که مقام معلم پائین آورده شد، از نظر علمی تنزل کردیم. در واقع دلیل بالا بودن سطح علمی کشورهای پیشرفته، توجه بسیار آنها به امر آموزش و پرورش است. در بعضی از این کشورها، معلم شدن سخت تر از دکتر و مهندس شدن است. زیرا آنها به خوبی واقفند که تربیت افراد شایسته و کارآمد، به دست یک معلم خوب صورت می‌پذیرد.  

بسیار جای تاسف است که آموزش و پرورش در ایران یک دانش‌آموز را بعد از دوازده سال همراهی، به یک‌باره و موقع ورود به دانشگاه، زمانی‌که باید او را در زمینه پرورش استعداد و انتخاب رشته راهنمایی کند، تنها می‌گذارد و این امر خطیر را سازمان سنجش و کلاس‌های کنکور به عهده می‌گیرند. ما چیزی از کشورهای پیشرفته کم نداریم.
 بهمن مهری

کم نداریم، فقط باید روش خود را اصلاح کنیم.  
باید مساله کنکور حل شود و آموزش و پرورش در این زمینه، حرف اول را بزند. ما باید به این باور برسیم که اگر مقام معلم بالا برده شود، خیلی از مسائل حل می‌شود. ما استعدادهای بسیار خوبی در کشور داریم. من در کشورهای زیادی تدریس کرده‌ام ولی هیچ کدام به اندازه ما، دانشجویان مستعد و خلاق ندارند. ما باید قدر این استعدادها را بدانیم و به خوبی آنها را پرورش دهیم. دراین صورت است که می‌توانیم در آینده از نظر سطح علمی بسیار برجسته باشیم.  
از علی آموز اخلاص عمل 
بهمن مهری: «مثلی هست که می‌گوید: از علی آموز اخلاص عمل . من همیشه سعی کرده‌ام در زندگی، از معلم بزرگی مانند حضرت علی (ع) پیروی کنم. من خودم را نخبه نمی‌دانم و انتظار تشویق ندارم. این‌که بسیاری از دانشجویانم افراد برجسته‌ای شده و برای ملت خود مفیدند، بسیار خرسندم. فقط آرزویم این است که روزی مقام معلم به جایی که باید، برسد. درمورد نخبه هم باید بگویم که اگر کسی مطابق دین و اصول اعتقادی خود، کارش را پیش ببرد و صداقت داشته باشد؛ صد درصد پیشرفت می‌کند و فرد برجسته‌ای می‌شود. »
 
بهمن مهری

جوایز و افتخارات

وی در سال ۱۳۸۱ به عنوان چهرهٔ ماندگار ریاضیات ایران معرفی شد.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. گنجینه دانشگاه صنعتی شریف
3. وبسایت آی هوش


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.